Derfor hitter hjemmebio i 3D først om flere år

I 2010 har Hollywood og fladskærmsproducenterne stået i kø for at lovprise den nye 3D-teknologi. Men der kommer til at gå adskillige år, før 3D bliver et hit i hjemmebiografen. Få forklaringen her.

Selv om Hollywood har tæsket hårdt på pr-trommen for 3D i det forgangne år, er det fortsat sparsomt med film i det tredimensionelle format, og det kræver desuden et rødglødende dankort, hvis du skal investere i udstyr til at afspille de nye film i stuen.

I løbet af sommeren så vi de første fladskærme, der understøtter 3D, dukke op i butikkerne herhjemme, og de lå alle i den dyre ende.

For at få 3D-hjemmebiografen til at fungere kræver det også indkøb af en Blu-ray afspiller, som håndterer 3D-indhold, et særligt high speed HDMI-kabel og naturligvis 3D-briller - til hele familien.

En investering, der er forbeholdt feinschmeckere eller familier med et husholdningsbudget ud over det sædvanlige.

Samtidig kan det vise at være en gambling at kaste sig over 3D-udstyr lige nu. For vil 3D virkelig slå igennem? Eller er det blot en dille, som vi tidligere har set dukke op flere gange, eksempelvis i 1950'erne og i 1980'erne, for siden at forsvinde igen.

Ifølge Jesper Schertiger, der er General Manager Business Development Nordic for Sony DADC, er der dog flere ting, der peger på, at vi er ved at være klar til 3D i hjemmebiografen:

"Vi har nu kapaciteten til at levere 3D-film på et fysisk medie (Blu-Ray, red.), producenterne er hurtigt blevet enige om en fælles 3D-standard, og på indholdssiden har vi set Avatar og VM i fodbold i 3D. Der er stor fokus på 3D blandt producenterne," siger Jesper Schertiger.

Han er dog også hurtig til at påpege, at 2010 har været et skuffende år 3D-mæssigt. Der har manglet store blockbustere, der kunne matche Avatars succes.

Få 3D-film i butikkerne

Sony DADC står for 60 procent af de Blu-ray-skiver, som du kan finde ude i butikkerne. Derfor er det også DADC, som producerer mange af de nye Blu-ray-film i 3D, og dem kommer der ikke voldsomt mange af de kommende år.

I Danmark har vi i øjeblikket kun omkring ti Blu-Ray udgivelser at vælge imellem, hvis vi vil se en 3D-film derhjemme.

I 2011 udkommer yderligere 15 og 20 titler, mens der vil være lidt mere at komme efter i biografen. Her får over 30 film premiere i 3D til næste år, blandt andet Pirates of the Caribbean og The Adventures of TinTin.

Derfor står forbrugerne i øjeblikket i en situation, hvor de i princippet - hvis tegnebogen tillader det - kan møblere en fin 3D-hjemmebiograf i stuen, men hvor der ikke er mange film at nyde sammen med de varme popcorn.

Indhold er konge

"Der er trykket på knappen, og fladskærmsproducenterne har sat produktionen i gang af 3D-tv, men der er et stykke vej, før vi har dækket landet med 3D-fladskærme," siger Kurt Frausing, direktør i Branchen ForbrugerElektronik.

Han forventer, at der i Danmark sælges omkring 725.000 fladskærme i år, og 3D-tv vil kun udgøre mellem 10.000 og 20.000 eksemplarer.

"Hvis 3D skal være et hit, kommer det an på content (indhold, red). Content is king. Spørgsmålet er, om forbrugerne vil bruge 3D," siger Kurt Frausing.

Hvad nu hvis de ikke er interesserede i 3D?

"Jamen, så bliver 3D-funktionerne flået ud af skærmene igen," forklarer Kurt Frausing.

Ikke noget dollargrin

Selv om vi kommer til at se flere 3D-film den kommende tid, kan det alligevel være, at dollargrinet er stivnet lidt i Hollywood.

I løbet af sommeren viste opgørelser over biografbesøg i USA, at interessen for 3D-film så ud være kraftigt nedadgående siden Avatar.

Ifølge en undersøgelse fra Futuresource Consulting er der desuden lange udsigter til, at 3D-hjemmebio bliver hvermandseje.

Det forventes, at det først i 2015 vil være normalt at have et tv, der understøtter teknologien.

Futuresource Consulting forudser, at 70 procent af hjemmene i Vesteuropa på det tidspunkt har fået en 3D-fladskærm ind i stuen. Så mangler vi bare 3D-filmene.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere