Læs også: Vi drukner i software - skru ned for applikationerne.
Cannes, Frankrig: Det er et stigende problem, at antallet af funktioner stiger eksplosivt hver gang, der kommer en ny version eller en opgradering, som du kan læse mere om her.
Men der er hjælp at hente, lyder det fra Gartner-analytiker Brian Prentice, der fornylig fortalte om problemet i sydfranske Cannes, hvor Gartner lagde hus til den store CIO-konference, ITXpo 2010. Du kan læse mere fra konferencen her.
Med de mange nye funktioner og features, der vælter ud, ender man hurtigt dér, hvor det - lidt smart sagt - kun er 10 procent af brugerne,der anvender 90 procent af funktionerne, mens 90 procent af brugerne kun anvender 10 procent af funktionerne.
"Problemet handler jo om funktionelt design. I Word anvender langt de fleste brugere kun en brøkdel af programmets funktioner. Og det er disse funktioner, der reelt anvendes, som man bør fokusere på at videreudvikle," siger Brian Prentice.
Skal tidligt ind i processen
Skal problemet løses, kræver det ifølge ham, at man ændrer fokus meget tidligt i udviklingsprocessen, hvor man i langt højere grad end i dag er nødt til at definere, hvad man vil med en applikation.
Det sker ikke tit i dag, hvor svaret ifølge ham stort set altid er 'ja, det kan godt lade sig gøre,' når folk melder ind på de indledende indsamlinger på ønsker og behov til en applikations indhold.
"I dag er alle features som udgangspunkt velkomne, men hvorfor i alverden er der ingen, der siger 'nej,' når ingen gider bruge så mange funktioner? Vi skal være langt bedre til at prioritere," siger han.
Til det formål opfordrer han til, at man meget tidligt i en udviklingsproces af en ny softwareapplikation, klart og kontant får formuleret svar på følgende spørgsmål:
- Hvor skal programmet anvendes?
- Hvad skal det anvendes til?
- Hvem skal bruge det?
- Hvad skal være grunden til, at de skal anvende netop dette program?
Læs også: Vi drukner i software - skru ned for applikationerne.