Det er på tide med en advarsel. Store kræfter arbejder på at overtage kommunikationen mellem publicister og de mennesker, du gerne vil have i tale. Forstået på den måde, at de lægger sig imellem; at du ikke længere kan henvende dig direkte, men må gå igennem andre.
De største spillere på nettet arbejder målrettet på at eje relationen til brugerne. De har set fidusen i at være mellemmænd. Det er der både magt og penge i.
Den gammeldags måde at tale med sine kunder på er direkte via øjenkontakt, telefon, website, e-mail, eller sms. Det har den store fordel, at man kan aflevere sit budskab, som man vil. Ingen mellemmænd stiller sig i vejen og redigerer budskabet. Nå ja - medmindre de bor i Kina, Nordkorea eller Iran.
Men Apple, Facebook, Google og mange andre er i fuld færd med at overtage Nordkoreas rolle.
Nej til side 9-pigen
Apple fungerer i dag som en reel begrænser af Danmarks ytringsfrihed - gennem den måde, firmaet sælger programmer til f.eks. iPhone på. Eksemplet virker måske harmløst, men det er det ikke.
Da Ekstra Bladet lavede en "App" til sine læsere, var den klassiske side 9-pige naturligvis med. Men Apple nægtede at udgive den. Det kan de, fordi man ikke kan udgive sin egen iPhone-app. Den skal godkendes af Apple, og Apple tillader ikke halvnøgne piger. At Ekstra Bladet har publiceret sine side 9-piger siden 1979, er Apple da ligeglad med.
Gad vide, om man kan få lov til at publicere en iPad med satiriske tegninger af kongehuset? Af Steve Jobs? Af profeten? Ja undskyld, jeg hader selv de der Muhammed-tegninger, men det er fannerme alvorligt, at et amerikansk firma bestemmer, hvad Ekstra Bladet må udgive.
Men Apple bestemmer altså. De bestemmer også, hvornår nye apps og nye udgivelser af iPad-magasiner bliver lagt online. Og der kan gå lang tid. Man får ikke at vide, hvornår ens udgivelse bliver publiceret. Den kan sagtens nå at blive for gammel.
Og hvis man vil have penge for sin udgivelse, skal Apple have sin pæne del af kagen. Gamle, prøvede forretningsmetoder, som at tegne et fast abonnement på en udgivelse tillader Apple ikke. Man kan heller lave betaling via PBS eller lignende, det hele skal igennem Apple.
Facebook er også med på vognen. De gør det muligt for dig at tale med deres brugere i Facebooks egen lukkede have. De sælger naturligvis reklamer, som bliver vist imens. Og de tillader ikke, at du henvender dig direkte til brugerne gennem f.eks e-mail.
Hvem sagde Big Brother
Facebook har længe tilbudt Facebook-login til en masse websites. Det er nemt og attraktivt, men også direkte farligt, hvis du dermed mister den direkte relation til dine brugere. Hvis du ikke får dine brugeres e-mail og mulighed for at kontakte dem direkte - er Facebook-login rigtig, rigtig farlig.
Den åbne platform Android er ikke mere åben, end at den kræver, at du identificerer dig over for Google, når du skal andet end at tale i telefon. Hvem sagde Big Brother? Uanset hvad dine Android-brugere laver, følger Google med. En anden og mere subtil måde at blande sig i relationen måske, men ikke desto mindre meget virkelig.
Pointen er, at den direkte relation mellem udgiver og læser, mellem virksomhed og kunde risikerer at forsvinde på den ene eller anden måde.
En effektiv censur af budskaber er allerede en realitet, og det kan hurtigt blive meget meget værre - politisk såvel som økonomisk. Hvad vil en Google-annonce mon koste, når du ikke har andre kanaler at vælge mellem?
Derfor skal du fortsat arbejde målrettet på at få den direkte kontakt med dine brugere. Derfor skal du fortsat øve dig på at være relevant for dem, du henvender sig til, sådan at de selv ønsker den direkte relation.
Det bliver kun vigtigere - for det bliver kun sværere at komme igennem.
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.