Hvis flyet til Nice var styrtet ned den søndag morgen i november, ville der have været rigtig mange spændende karrieremuligheder i den danske it-branche.
Turen gik til årets Gartner-konference, og flyet var pakket med folk på vej til en opdatering i det sidste nye - både fra analyse-fronten og fra hele branchens kaffeautomat: Netværket er en mindst lige så stor del af turen som inspirationen fra de store sale i Palais des Festivals.
Som sidste år, året før det og formentlig alle andre år, var vi mange, der mente, at "der var jo ikke meget nyt i år".
Konferencen satte større fokus på it-afdelingens behov for at skabe forretningsmæssige resultater og forudså (fri)modigt, at fremtidens it-afdeling bliver et profitcenter med selvstændigt ansvar for at skabe toplinje. Men en ny "cloud computing-" annoncering fik vi ikke.
Ingen banebrydende trends
Og ærligt talt, det ville også have været en stor overraskelse, hvis vi pludselig havde fået serveret en ny banebrydende trend, og det var lykkedes for Gartner at holde på så stor en hemmelighed.
Faktisk ville det ikke kun have været en stor overraskelse, det ville også have været en lille smule pinligt for alle deltagerne: Tænk, hvis en ny sky var på vej, og vi intet havde hørt om det... hvor kvalificerede var vi så liiige til vores jobs?
I dette lys burde det være unødvendigt at give en opdatering på de vigtigste tendenser i år, så det vil jeg undlade at spilde spalteplads på, men blot nævne, at det stadig er særdeles skyet, og at ord som "kontekst", "mønsteranalyse" og "der må da være noget, vi kan bruge Facebook til" nemt kan vise sig at være blandt de mest brugte ord og vendinger i de kommende diskussioner om din virksomheds fremtidige it strategi.
Trend-analysens overskrifter
Hvad skal man så bruge sådan tre-fire dages intensivt input fra krystalkuglerne til, hvis der alligevel ikke er noget nyt under solen?
Her et bud på trend-analysens tre vigtigste funktioner for it-afdelingen:
Først og fremmest skal research bruges som inspiration til at prioritere temaer.
Der mangler næppe emner på tavlen med projekter, it-afdelingen skal tage sig af, så hvordan prioriterer du, når du både skal levere værdi til forretningen her og nu og udfordre på lang sigt?
Analyserne skal ikke bruges som endegyldigt beslutningsgrundlag, men som input til prioritering, og som "sanity check" af, at du går i den rigtige retning.
Når du har fået prioriteret temaerne, skal arbejdet gøres. Her kan research anvendes til at tilføre viden om "best practice."
Hvad har andre i samme situation gjort? Hvorfor traf de beslutningerne? Hvordan griber man opgaven an, trin for trin? Hvor er faldgruberne og de lavthængende frugter?
Tredje vigtige opgave for research er at være beslutningsstøtte i valget af løsning.
Det nemmeste ville være at slå op i 2x2-konsulentmodellen, kigge i øverste højre hjørne og ringe og bestille varen, men desværre er der sjældent en løsning, der passer alle.
Analyserne og kvadranterne kan kvalitetssikre din beslutning, men ikke blåstemple den.
Det er med markedsanalyser som med teknologi: De får værdi, når vi bruger dem til at skabe værdi. Uden dette helt centrale led, må vi nøjes med at konstatere, at der heller ikke var meget nyt under solen i år.
Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger og er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger.