Det er blot syv uger siden, Rolf Schwirz startede i jobbet som øverste chef for Fujitsu Technology Solutions. I denne uge stod han på scenen foran mere end 6.000 kunder, partnere, kolleger og andre interessenter i Münchens International Congress Center.
Minutter efter sin ilddåb mødte Computerworld den erfarne it-mand, som indtil det tidlige efterår var øverste chef for Oracle i Tyskland og har haft adskillige europæiske topposter i både både Oracle, SAP, Siemens Nixdorff og Siemens AG.
Rolf Schwirz er med topjobbet i Fujitsu Technology Solutions vendt tilbage til udgangspunktet.
Halvandet år
For det Siemens Nixdorf, han forlod tidligere i sin karriere, er fundamentet under den forretning, som i dag er Fujitsu Technology Solutions. Indtil april 2009 hed selskabet da også Fujitsu Siemens og var ejet af begge giganterne.
I april 2009 overtog Fujitsu så Siemens andel og begyndte at integrere det München-baserede selskab med pc- og server-produktion i Augsburg. Den sidste tilbageværende volumenproducent af hardware i Europa sender 50.000 enheder på gaden om dagen og beskæftiger 1.700 mennesker.
Men det er krydsfeltet mellem produkter og service, der får Rolf Schwirz til at tikke. For ham er cloud computing en service forretning.
Arvematerialet
"Vi har arvet to afgørende egenskaber i vores DNA. Produkter og service. Vi producerer it-produkter af den højeste kvalitet baseret på industristandarder, og vi leverer service over hele verden efter kundernes specifikationer," fortæller Rolf Schwirz og pointerer:
"Lagt sammen er det service-produkter. Det er afgørende i det paradigmeskifte vi står overfor."
"For selvom jeg ikke er meget for ordet cloud, så er det begrebet, som lige nu bruges om det skifte, der dækker over, at vores kunder ønsker helt nye måder at forbruge teknologi på."
Klar tale fra kunderne
Rolf Schwirz har brugt sine første uger som CEO for Fujitsu Technology Solutions på at rejse rundt og få kundernes bud på, hvad de har brug for lige nu. Og svaret er klart:
"De radikale nye måder at bruge teknologi på består først og fremmest af betaling baseret på forbrug og muligheden for hurtigt og nemt at skalere anvendelsen af it. Og så vil kunderne naturligvis have sikkerhed både for deres data og oppetid," siger Rolf Schwirz.
Både service og arkitektur
Han peger på, at der både vil findes en service, som kaldes cloud eller skyen og en it-arkitektur med samme navn, som it-afdelingerne bruger til at skabe løsninger i deres egne virksomheder.
"Det afgørende er, at Fujitsu producerer og leverer alle de produkter der er brug for. Datacentrene, service-produkterne og brugernes udstyr er lige vigtige i den ligning. Vi skal stille og roligt overbevise, vores kunder om, det trygt kan overlade mere og mere til os."
Global cloud platform
"Det er derfor jeg lige har stået på scenen og annonceret vores globale cloud platform. Lige nu er det en infrastruktur service, hvor kunderne via webportalen kan købe infrastruktur efter forbrug. Men snart er det en serviceplatform, hvor vores partnere leverer applikationer pakket ind, som deres egne produkter."
"Vi mangler stadig det lag. Men vi har netop startet et partnerprogram for softwareudviklere, der skal være med til at skabe vores serviceplatform."
Hurtigt op i skyen
"Desuden har Fujitsu adgang til så mange store kunder, at vi kan skabe snart sagt alle slags partnerskaber. På den måde er vi positioneret til at foretage dette paradigemeskifte meget hurtigt eller bevæge os hurtigt op i skyen om du vil."
Softwareveteranen Rolf Schwirz understreger, at netop Fujitsus mulighed for at foretage dette skifte både hurtigt og effektivt har været en hovedårsag til, at han takkede ja til jobbet. For selvom cloud i hans øre er lidt for meget buzz, så er udviklingen både rigtig og uundgåelig.
Larrys net computer
"I 1997 blev jeg ansat i Oracle. Dengang havde min nye chef Larry Ellison travlt med udvikling af en net computer fordi databehandlingen ville ske i datacentre via internettet. Han fik ret. Det begynder bare først at ske for alvor nu," siger Rolf Schwirz.
"Nu er vi nemlig på vej mod den rigtige kombination af teknologiudbud og behov hos kunderne. Jeg ser topchefer, som bliver udfordret på den strategiske teknologianvendelse af deres ledere i forretningen. Det er den store forskel."
"Den udvikling giver Fujitsu en mulighed for at blive en vigtigere aktør på det globale it-marked. Vi kan levere produkter og service, det skal vi bare blive bedre til at fortælle," siger Rolf Schwirz.