Udviklingen af mobile forretningsapplikationer tager fart i et hidtil uset tempo. En frisk IBM-undersøgelse, der omfatter interview af 2.000 it-professionelle i 87 lande, viser, at forventningerne er tårnhøje.
Faktisk ventes det, at udviklingen af business-apps til enheder som Apples iPhone, tablet-pc'er som iPad og Blackberry PlayBook og Android-baserede smartphones overhaler al anden udvikling af forretningssoftware inden udgangen af 2015.
Mere konkret forventer eksperterne, at den store vækst inden for disse app's vil være som software udviklet specielt til en virksomheds egne aktiviteter så vel som mere bredt rettede business apps til såkaldte enterprise-kunder.
Ifølge undersøgelsen står udviklere på det nærmeste i kø i forventning om en sand guldfeber inden for udvikling og salg af sådanne applikationer.
Stærkere og lettere udvikling
Blandt de ting, der skubber til væksten, er det faktum, at "mobile enheder får mange flere kræfter, og samtidig bliver det lettere at udvikle til dem," siger Jeffrey Hammond, senioranalytiker fra Forrester Research.
Og så vil unge og ivrige high tech-orienterede medarbejdere have integreret kontakter og leads fra deres pc-baserede Facebook- og Twitter-konti med deres mobile enheder.
"Kravet er enkel, sikker og nem adgang til informationer, som hjælper de ansatte til at klare deres arbejde uden at binde dem til kontoret," siger Jim Corgel, ansvarlig for IBM's samarbejde med udviklere.
Ikke mindst apps inden for sikkerhed og CRM (customer relationship management) er i vælten ifølge IBM's undersøgelse. Eksempelvis tilbyder firmaet PhoneFactor et ekstra sikkerhedslag, fordi "passwords bare ikke er nok". Hvis man fra sin firma-smartphone prøver at koble op til et privat netværk, vil tjenesten ringe op og afkræve brugeren en kode, før forbindelsen etableres.