Alt om Microsoft Office 2010

I løbet af november udsender Microsoft den længe ventede beta af Office 2010. Her ser vi nærmere på nogle af de vigtigste nyheder i den kommende Office-pakke.

Alt om Microsoft Office 2010

Office 2010 er anden generation af Microsoft Office system, der anvender Båndet.

Så i forhold til 2007 bliver 2010-versionen ikke så stort et spring.

Men kommer du fra Office 2003 eller tidligere, vil springet være lige så stort, som det var for dem, der i sin tid skiftede til 2007-versionen, især hvis du arbejder som regnskabs- eller anden form for økonomimedarbejder.

Erfaringerne fra 2007-versionen viser nemlig, at det er dem, der har sværest ved at vænne sig til at arbejde med Båndet i stedet for de klassiske menuer.

For stort set alle andre medarbejderroller er Båndet ikke den store udfordring og med den rigtige træning, er de fleste efter en måneds tid på højde med eller endda mere produktive, end de var i det gamle menu-baserede system.

"Filer-menuen" slår igen

Den største nyskabelse for 2007-brugerne bliver uden tvivl, at Office-knappen er væk.

Det er ikke den store ulykke, for den passede alligevel ikke rigtig ind i designet, og for de fleste gik der rigtig lang tid, før de opdagede, at den reelt havde en funktion.

Erstatningen er en ny fane først i Båndet, der slet og ret hedder Filer.

Men i modsætning til de andre faner i båndet, åbnes der ikke en ny fane, men et helt vindue, der på engelsk har fået navnet Backstage. Derfor hedder det heller ikke Filer-fanen, men knappen.

Bedre preview med Backstage

Fra Backstage-vinduet kan du for eksempel udskrive og gemme dit dokument ganske som i den gamle Filer-menu i tidligere Office-versioner.

Så hvor resten af Båndet samler de funktioner, du bruger til at skabe og bearbejde indholdet i dit dokument med, finder du alle de funktioner, du anvender til at håndtere dit dokument med, på Filer-knappen.

Størrelsen på Backstage-vinduet gør det muligt at præsentere de mange informationer og funktioner mere overskueligt og giver bedre overblik over de valgmuligheder, du har til rådighed.

Et af de bedste eksempler, på hvordan dette overblik bliver til en gevinst i hverdagen, er udskriftsfunktionen i Office 2010.

Tidligere var det lidt af et kunststykke at få skrevet rigtigt ud. Oftest skulle du foretage indstillinger i to-tre forskellige dialogbokse og for at få vist udskriften, skulle du åbne et særligt vindue, hvorfra der kun var adgang til de allermest almindelige tilpasningsmuligheder for udskriften.

Det nye Backstage-vindue samler de vigtigste indstillingsmuligheder til format- og printervalg og gør det samtidig muligt at se, hvordan udskriften kommer til at tage sig ud med de valgte indstillinger.

Alt sammen fra et og samme vindue, og uden at du skal åbne flere forskellige dialogbokse for at skabe den helt rigtige udskrift. Når du er tilfreds med dine indstillinger, klikker du bare på Udskriv-knappen, så skrives dokumentet ud. Nemt, enkelt og meget mere overskueligt.

Se udklippet før du sætter ind

Umiddelbart synes der ikke at være de store nyheder i Microsoft Office Word 2010, men rundt omkring har Microsofts Office-udviklerne fået plads til en masse nytænkning, selvom Word 2010 ikke er det program, der har fået den største overhaling i forbindelse med opdateringen af programpakken til version 2010.

En af de ting, der for alvor vil gøre en forskel for dig i fremtiden, er det såkaldte Paste preview, der gør det muligt at se, hvordan kopieret eller udklippet tekst kommer til at se ud, når du indsætter det i dokumentet.

Paste preview dukker op som et i-mærke, hver gang du indsætter noget kopieret tekst i dit dokument. I stedet for de tre gamle valgmuligheder for indsat tekst, finder du nu tre knapper, der gør det muligt at vælge formattering på den tekst, du er ved at sætte ind.

Men i stedet for bare at give valgmulighederne, vises der tre knapper i et galleri på i-mærket. Så når du holder musemarkøren over en af knapperne vises teksten, sådan som den vil tage sig ud i dokumentet, hvis du vælger den pågældende valgmulighed. Først når du klikker på en af knapperne, vælger du formattering på den indsatte tekst og i-mærke-menuen forsvinder igen. Det er en nyskabelse, der for alvor vil spare dig for tid og museklik.

Byg dine egne faner

En af de mere avancerede nyheder i Office 2010 er muligheden for at tilpasse fanerne i Båndet eller tilføje dine helt egne faner med genveje til de funktioner, du oftest anvender samt til makroer og andre produktivitetsskabende funktioner, du tit har brug for.

Du kan tilpasse fanerne i Båndet ved at åbne Indstillinger-dialogboksen for det program, du arbejder i. Det gør du ved at klikke på Filer-knappen | Indstillinger | Tilpas Båndet.

I den højre rude kan fanerne på båndet tilpasses.

Du kan fjerne hele faner ved at fjerne markeringen i afkrydsningsfeltet ud for fane-navnet. Det er også her, du kan tilføje Udvikler-fanen.

Ved hjælp af knapperne under den højre rude kan du tilføje nye faner til Båndet og omdøbe fanerne. Du kan også tilføje nye grupper til den fane, du har markeret.

Du tilføjer funktioner til grupperne på fanerne ved at finde den ønskede funktion i ruden til venstre og trække den over på den gruppe på den fane, du ønsker at oprette en knap til funktionen på. Du fjerner funktioner fra fanerne ved at højreklikke på funktionen i ruden til højre og vælge Fjern i genvejsmenuen.

Sparklines i Excel 2010

I Excel 2010 har Udviklerne lagt vægt på at analysere, håndtere og visualisere de talbaserede informationer i regnearket.

Specielt de nye SparkLines kombineret med den forbedrede betingede formattering, der blev indført i Excel 2007, giver tilsammen et meget bedre overblik over selv store talmængder.

Sparklines er opfundet af statistikeren og GUI-guruen Edward Tufte til at give overblik over udviklingen i et sæt talbaserede informationer. De fungerer som en form for "små intense, simple dataord", der placeres sammen med det talsæt, de skal visualisere.

De viser udviklingen eller tendensen, som man så kan se i talsættet, og du kan for eksempel markere den største eller mindste værdi, fremhæve "vundne og tabte" talværdier (i princippet er der tre værdier: vundne (højeste), tabte (laveste) og neutrale (tallene mellem højeste og laveste) talværdier).

Sektioner i dine præsentationer

Udover bedre styring af overgange og animationer, en meget bedre billedbehandling (blandt andet mulighed for at fjerne baggrunden fra billeder), og at PowerPoint nu kan håndtere SilverLight animationer, så er en af de største nyheder faktisk, at det nu er muligt at opdele sin præsentation i sektioner.

Det giver dig meget bedre overblik over især længere præsentationer, da du kan klappe de enkelte sektioner sammen og derved koncentrere dig om dem efter tur.

Når sektionerne er klappet sammen, angiver tallet i parentesen, hvor mange dias der er i dem.

QuickSteps håndterer dine mails

Den største nyhed i Outlook 2010 er, at dette - ligesom OneNote, Publisher og InfoPath - nu anvender Båndet i stedet for de gammelkendte menuer.

I praksis giver det ikke det store problem og især de kontekstafhængige faner, der dukker op yderst til højre i Båndet, viser sig hurtigt at være meget produktivitetsfremmende.

Men når det handler om produktivitet, så er de nye Quick Steps simpelthen den største revolution i Outlook siden læse-ruden og muligheden for at håndtere flere opgavelister.

Quick Steps er en form for automatiserede handlinger lidt i stil med regler, som du kan udføre på den eller de markerede emner i meddelelseslisten.

Det gør det muligt for eksempel at oprette en opgave ud fra en mail, afsætte tid i kalenderen til at behandle en mail eller at videresende mailen til alle sine kollegaer, bare ved at markere den og klikke på Videresend til team i Quick Steps-galleriet på Start-fanen. Så åbnes mailen med de rigtige modtagere i Til-feltet, og alt, hvad du skal gøre, er lige at skrive en forklarende besked øverst i mailen, før du klikker på Send-knappen for at sende den. Det vil for alvor effektivisere din mailhåndtering!




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Erfaren teamleder til årsopgørelsen

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Generalist til PMO

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Junior Softwareudvikler til ejendomsvurderinger - Lyngby

Politiets Efterretningstjeneste

Udviklingsorienteret Service Level Manager til PET
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere