Artikel top billede

Den grafiske brugerflade med ikoner ramte forbrugerne i hjertet, selv om Microsoft langt fra var de første med den idé.

Ikonernes magt gav Windows liv

Markedsføring, timing og forståelse for brugerfladen har banet vejen for, at Microsoft i dag er en af it-branchens mægtigste virksomheder.

Windows fylder 25 år. Få hele historien:

Del 1: En genial ide fødes.

Del 2: Udfordring fra ung nordisk kodegud

Del 3: En ny generation ser dagens lys.

På Windows' 25-års førdselsdag kan Microsoft se tilbage på styresystemet som en af it-branchens største succeser.

Den succes har fundament i tre forskellige ben.

80'ernes DOS-kommandoer var besværlige og forbeholdt nørderne, lyder det fra en it-pioner, som trods denne erkendelse ikke var synderligt begejstret for den grafiske brugerflade, da den første gang dukkede frem på den monochrome skærm.

"Jeg kan godt huske mit møde med den første version af Windows, men jeg troede ikke på, at det skulle blive noget særligt, fordi jeg ikke kunne se nogle åbenlyse fordele, fortæller Martin Zachariasen, der i dag er institutleder på Datalogisk Institut (DIKU).

"Det kørte ikke særlig hurtigt og var ikke særlig elegant."

"Brugervenlighed er naturligvis altid godt, men et af problemerne dengang var, at computerne ikke var kraftige nok til at afvikle denne type applikationer. Min skepsis blev siden hen ændret, og specielt Windows 95 gjorde indtryk af at være et egentligt operativsystem," beretter han.

Rigtig timing

Selv om it-branchen fra midtfirserne og et lille årti frem stod i vadestedet mellem computere, der ikke kunne håndtere et grafisk operativsystem og de nye, spirende ideer til brugervenlig software, fortsatte udviklingsarbejdet med Windows.

Efterhånden som almindelige mennesker kunne betale for mere og mere avanceret hardware, blev efterspørgslen efter et program, der på en enkelt måde kunne give adgang til teknologiens muligheder, også større.

"Microsoft havde den rigtige timing i forhold til behovene og har haft et produkt, som passede målgrupperne godt. Helt fra starten har Microsoft formået at få tingene til at virke og til en rimelig pris," siger Martin Zachariasen.

"Samtidig har selskabet været rigtig god til at sælge. Markedsføringen af firmaets produkter har været uhyre professionel lige fra starten, og det har gjort en væsentlig forskel på, at det blev den og ikke et andet firma, der løb med brugernes gunst."

Ikke først men smartest

Det har været kendetegnende for Microsoft, at selskabet har været et skridt efter konkurrenterne. Det var ikke var først med ideerne eller teknologierne.

Men det har samtidig betydet, at Microsoft har kureret børnesygdommene, justeret fejlene og været dygtige til at køre marketingskanonerne i stilling, siger Martin Zachariasen.

"Microsoft var eksempelvis langsom til at hoppe på internettet. Men da firmaet erkendte mulighederne, gik der ikke ret lang tid, før Microsoft dominerede. Den udvikling har været typisk for firmaets tilpasningsevne til brugernes behov."

Microsoft har også haft forståelse for at brede sine produkter til at omfatte hele desktoppen og ikke blot fokuseret på at udvikle en enkelt produktgren.

"Op gennem 90'erne udkonkurrerede Microsoft med sine egne produkter en stribe konkurrerende som WordPerfect og browserne.

Microsoft var i denne periode ikke teknologisk innovatør, men havde en meget høj forståelse for brugerfladens vigtighed, og derved vandt de brugerne," vurderer DIKU-chefen om vejen til Microsofts dominans på desktoppen.

Windows fylder 25 år. Få hele historien:

Del 1: En genial ide fødes.

Del 2: Udfordring fra ung nordisk kodegud

Del 3: En ny generation ser dagens lys.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere