Artikel top billede

Den grafiske brugerflade med ikoner ramte forbrugerne i hjertet, selv om Microsoft langt fra var de første med den idé.

Ikonernes magt gav Windows liv

Markedsføring, timing og forståelse for brugerfladen har banet vejen for, at Microsoft i dag er en af it-branchens mægtigste virksomheder.

Windows fylder 25 år. Få hele historien:

Del 1: En genial ide fødes.

Del 2: Udfordring fra ung nordisk kodegud

Del 3: En ny generation ser dagens lys.

På Windows' 25-års førdselsdag kan Microsoft se tilbage på styresystemet som en af it-branchens største succeser.

Den succes har fundament i tre forskellige ben.

80'ernes DOS-kommandoer var besværlige og forbeholdt nørderne, lyder det fra en it-pioner, som trods denne erkendelse ikke var synderligt begejstret for den grafiske brugerflade, da den første gang dukkede frem på den monochrome skærm.

"Jeg kan godt huske mit møde med den første version af Windows, men jeg troede ikke på, at det skulle blive noget særligt, fordi jeg ikke kunne se nogle åbenlyse fordele, fortæller Martin Zachariasen, der i dag er institutleder på Datalogisk Institut (DIKU).

"Det kørte ikke særlig hurtigt og var ikke særlig elegant."

"Brugervenlighed er naturligvis altid godt, men et af problemerne dengang var, at computerne ikke var kraftige nok til at afvikle denne type applikationer. Min skepsis blev siden hen ændret, og specielt Windows 95 gjorde indtryk af at være et egentligt operativsystem," beretter han.

Rigtig timing

Selv om it-branchen fra midtfirserne og et lille årti frem stod i vadestedet mellem computere, der ikke kunne håndtere et grafisk operativsystem og de nye, spirende ideer til brugervenlig software, fortsatte udviklingsarbejdet med Windows.

Efterhånden som almindelige mennesker kunne betale for mere og mere avanceret hardware, blev efterspørgslen efter et program, der på en enkelt måde kunne give adgang til teknologiens muligheder, også større.

"Microsoft havde den rigtige timing i forhold til behovene og har haft et produkt, som passede målgrupperne godt. Helt fra starten har Microsoft formået at få tingene til at virke og til en rimelig pris," siger Martin Zachariasen.

"Samtidig har selskabet været rigtig god til at sælge. Markedsføringen af firmaets produkter har været uhyre professionel lige fra starten, og det har gjort en væsentlig forskel på, at det blev den og ikke et andet firma, der løb med brugernes gunst."

Ikke først men smartest

Det har været kendetegnende for Microsoft, at selskabet har været et skridt efter konkurrenterne. Det var ikke var først med ideerne eller teknologierne.

Men det har samtidig betydet, at Microsoft har kureret børnesygdommene, justeret fejlene og været dygtige til at køre marketingskanonerne i stilling, siger Martin Zachariasen.

"Microsoft var eksempelvis langsom til at hoppe på internettet. Men da firmaet erkendte mulighederne, gik der ikke ret lang tid, før Microsoft dominerede. Den udvikling har været typisk for firmaets tilpasningsevne til brugernes behov."

Microsoft har også haft forståelse for at brede sine produkter til at omfatte hele desktoppen og ikke blot fokuseret på at udvikle en enkelt produktgren.

"Op gennem 90'erne udkonkurrerede Microsoft med sine egne produkter en stribe konkurrerende som WordPerfect og browserne.

Microsoft var i denne periode ikke teknologisk innovatør, men havde en meget høj forståelse for brugerfladens vigtighed, og derved vandt de brugerne," vurderer DIKU-chefen om vejen til Microsofts dominans på desktoppen.

Windows fylder 25 år. Få hele historien:

Del 1: En genial ide fødes.

Del 2: Udfordring fra ung nordisk kodegud

Del 3: En ny generation ser dagens lys.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer