Windows fylder 25 år. Få hele historien:
Del 1: En genial ide fødes.
Del 2: Udfordring fra ung nordisk kodegud
Del 3: En ny generation ser dagens lys.
Windows fylder nu 25 år.
I denne periode har Microsoft formået at vinde herrerdømmet over desktoppen, men det er ikke sikkert, at den position kommer til at holde i fremtiden.
"Microsofts største problem er deres egen succes. For den, der hele tiden er lidt små-utilfreds, og ikke slår sig til tåls med øjeblikkets medvind, er nu engang mest innovativ."
Sådan vurderer Mads Thimmer, medstifter af Innovationlab, som har speciale i at spotte nye forretningsmuligheder i den teknologiske fremtid, kodegigantens fremtidsudfordring.
"Windows har som begreb været en ufattelig ting, der har været med til at forandret verden ved at udbrede computerkraft til børnehænder, fordi alle forstår ikon-grafikken."
"Teknologien er i dag blevet forfinet, så man kan betjene enhederne udelukkende via ikoner, hvilket en iPhone er et eksempel på. Men der er mange firmaer, som har overhalet Windows, der forbliver langt mere statisk og pc-baseret end konkurrenternes produkter," siger han.
Nyt fokus
Windows bliver, efter Mads Thimmers opfattelse, nødt til at ændre position fra at være et program til at blive en række funktioner, der kan bruges på flere platforme - i hvert fald på forbrugersiden.
"De unge forbrugere ser ikke længere Windows på computeren som deres primære platform. Denne gruppe bruger smartphonen, og tilhørende apps, som det vigtigste redskab og pc'en som det sekundære."
"Denne tankegang ligger langt fra Microsofts statiske Windows-platform, og firmaets mobile platform, der kunne være bindeledet til computeren, halter håbløst efter firmaer som Apple og Android," siger han.
Microsoft er derfor tvunget til at tænke nyt til forbrugergruppen, hvis de vil bevare positionen i markedet. Men det bliver svært, for der er allerede åbnet en ladeport, som giver plads til masser af nye spillere på banen, fortæller han.
"Microsoft har dog bevist, at de er meget, meget dygtige til at indhente tabt terræn, hvilket er mere påkrævet nu end nogensinde før. Spørgsmålet er bare, om udviklingen går så hurtigt, og med så mange aktører, at det det bliver svært for Microsoft at følge med?" siger Mads Thimmer.
Windows fylder 25 år. Få hele historien:
Del 2: Udfordring fra ung nordisk kodegud
Del 3: En ny generation ser dagens lys.
Glem fortidens succes
Windows fylder 25 år. Få hele historien:
Del 2: Udfordring fra ung nordisk kodegud
Del 3: En ny generation ser dagens lys.
"Det bliver afgørende, at de glemmer fortidens succes og tænker innovativt, hvis de vil bevare deres status eller dele af den. Men det bliver ikke nemt mod konkurrenter som Apple, der har overhalet Microsoft, når det gælder både indtjening og markedsværdi."
"Microsoft har gennem 25 år udviklet sig til en international mastodont, der har en firmamodel, som gør forandringer svære at gennemføre, men firmaet kan ikke leve evigt på en eksisterende succes," siger Mads Thimmer.
Det problem er ret tydeligt på Windows Mobile, der halter langt efter de nye spillere.
"Havde du spurgt mig for fire år siden, ville jeg ikke have forventet, at iPhone OS eller Android ville drive mobilmarkedet og forbrugervanerne i dag. Det har nok også overrasket Microsoft og et par andre mobil-producenter, der ikke har været innovative nok til at følge med."
"Windows vil få en langt mindre fremtrædende rolle blandt almindelige brugere i fremtiden," siger Mads Thimmer.
Erhvervslivet bliver guldkalven
Erhvervslivet vil ikke kræve den samme omstilling som privatmarkedet, og Microsoft kommer i langt højere grad til at målrette Windows-produktserien mod erhvervslivet.
Erhvervslivet er betydelig mere fokuseret på eksempelvis sikkerhed og samarbejde, og derfor kommer operativsystemet i den form, som vi kender det i dag, fortsat til at være en dominerende spiller i dette segment, fortæller Mads Thimmer.
"Jeg ser primært Windows fremtid i erhvervslivet," siger han.
Konkurrencen er også knap så hård i dette segment, vurderer han.
"Apple er eksempelvis ikke særlig lun på erhvervslivet. Det tager kun de små bidder, der falder af, og det er til Microsofts store fordel."
"Samtidig er indtjeningen i erhvervsgruppen væsentlig højere end i forbrugergruppen, så Microsoft behøver ikke nødvendigvis at tabe omsætning ved en fokuseret Windows-satsning målrettet mod virksomhederne," siger Mads Thimmer.
Windows fylder 25 år. Få hele historien: