Som Business Center tidligere har beskrevet, så kan de såkaldte CRM-systemer anvendes til at holde styr på dine kunder - nuværende og ikke mindst de fremtidige.
Der er mulighed for at integrere sociale netværk som Twitter med dit CRM-system, så du er opdateret med, hvad dine kontaktpersoner går og sysler med.
Som mange andre systemer bevæger CRM-systemerne sig nu ud på mobiltelefonerne.
iPhone klar nu, Android-version senere
Et af dem er SugarCRM, som Business Center tidligere har set på. Hidtil har man kunnet få adgang til SugarCRM via en browser på en mobiltelefon, men nu kommer SugarCRM i en skræddersyet app-version til iPhone.
Frem til 31. december vil nye abonnenter af SugarCRM Pro få iPhone-app'en gratis med i købet.
Her skal Business Center dog lige komme med et par formanende ord.
Du skal selvfølgelig ikke basere dit valg af CRM-system på en iPhone-app. Det er vigtigere, at CRM-systemet leverer den funktionalitet, som giver dig mulighed for bedst at understøtte dine aktiviteter inden for marketing, salg og support og yde dine kunder den bedste service.
At der så findes en mobil udgave af CRM-systemet er et plus, der giver dine kørende sælgere og/eller servicefolk mulighed for bedre kundepleje. Men det er altså ikke det eneste kriterium ved valg af CRM-system.
Se boksen til højre med gode råd ved valg af CRM-system.
Efter planen kommer der en version af den mobile app til Android-mobiler i løbet af første kvartal næste år, ligesom der også er planer om en Blackberry-version.
Nedenstående video fortæller om SugarCRM's iPhone-app.