Cannes, Frankrig: De fleste af os modtager og sender hver dag betragtelige mængder arbejdsrelaterede email, der for længst er blevet hovedkanalen for kommunikation på mange af de danske arbejdspladser.
Men snart kan det være slut, mener analysehuset Gartner, der i sidste uge var vært ved Gartner ITXpo 2010 i Cannes i det sydlige Frankrig. Du kan læse meget mere fra konferencen her.
Gartner mener nemlig, at mange virksomheder inden for de kommende år for alvor vil tage de sociale tjenester a la Facebook til sig og til gengæld skrue ned for mængden af email-kommunikation.
Det betyder, at mange beskeder og dialoger internt i virksomheden vil komme til at finde sted i et forum - og ikke per email, mener Gartner.
Bliver hovedkanal
Faktisk vil de sociale tjenesters indtog i virksomheder være så voldsom, at Gartner vurderer, at op mod en femtedel af verdens virksomheder vil anvende sociale tjenester som hovedkanal for intern kommunikation allerede i 2014.
Motoren bag denne udvikling vil ifølge Gartner være, at der i kølvandet på Facebooks enorme succes er en lang række sociale tjenester på vej, der er målrettet professionel brug.
Ligeledes ændrer vores professionelle behov og vaner sig, mener analysehuset.
"Tidligere har organisationer alene understøttet deres kommunikation med email og andre skarpt strukturerede kanaler. Fremover vil de smelte sammen med email, instant messaging og telepresence," siger Gartner-analytiker Monica Basso.
Teknologierne er der
Hun peger på, at teknologierne til at skabe en 'virkelig samarbejdstung, effektiv og glidende arbejdsplads' allerede er ved at være tilgængelige.
Det betyder, at hurdlen ligger i virksomhedskulturen. Og det er noget, som man bør være opmærksom på i virksomhedernes ledelser, mener Gartner.
Især mange unge, der ansættes i virksomheden, forventer nemlig, at de kan anvende sociale netværk til at kommunikere med deres venner og kolleger - og her alene anvende email som en parallel kommunikations-kanal.
"Den skarpe opdeling, der i dag er mellem email og sociale netværk, vil forsvinde," mener Monica Basso.
Hun forestiller sig, at store softwareleverandører af professionele mail- og kalenderprogrammer som Microsoft (med Outlook) og IBM (med Lotus Notes) vil indbygge links til både interne og eksterne sociale netværk fra email-klienterne.
Det vil få blandt andet kontakter, kalender og opgave-oversigter til at flyde frit mellem email-klienterne og de sociale netværk.
Gartner mener også, at alle smartphone-applikationer til kontakter, kalender og besked-klienter vil være klar til sociale netværk allerede i 2012.