Du har måske også hørt, at sociale medier som Facebook og Twitter er en gave for selv små virksomheder til at markedsføre sig på.
Det havde eksempelvis Markus Priess, stifter af Autoparts24.
Derfor oprettede han en Facebook-side for sin virksomhed,
men han synes ikke, at det har givet bonus.
Så hvordan får man oprettet en effektiv Facebook-side, der sørger for at hive potentielle kunder ind og gøre dem til fans af din forretning?
Det har folkene i Komfo gået og tænkt over siden 2007. Virksomheden blev stiftet for tre år siden med det formål at hjælpe virksomheder med at få en populær Facebook-side. Komfo-folkene har siden opsamlet nogle af deres erfaringer i "En guide til Facebook-sider".
Business Center bringer her i komprimeret form anbefalingerne fra Komfo.
Vælg et interessant profilbillede
I stedet for bare at vise din virksomheds logo kan du prøve at gøre det lidt mere interessant.
Som eksempel nævner Komfo Jyske Banks Facebook-side, hvor Jyske Bank-logoet er suppleret med en havtaske.
Man behøver heller ikke at være begrænset til det kvadratiske standard-billede på 200 pixels. Læs mere om, hvordan du kan være kreativ med Facebook-profilbilledet.
Interessant indhold, events og dialog
Det er vel nærmest selvindlysende, at der skal være relevant og interessant indhold på Facebook-siden for at tiltrække læsere. Ked dem ikke med kedeligt, letgennemskueligt salgsgas, men giv gerne nogle gratis gode råd.
Opdater indholdet regelmæssigt
Hvis Facebook-siden ikke opdateres regelmæssigt, vil du hurtigt glide ud i glemslen. Din virksomheds statusopdateringer optræder på dine fans startside, hver gang de logger på Facebook, så det er en god mulighed for at fange dine fans opmærksomhed. Komfo foreslår at stille spørgsmål for at engagere fans i en dialog.
Hvis din virksomhed allerede har en blog, skal du selvfølgelig sørge for at føde din Facebook-side med dine blogindlæg. Det kan du eksempelvis gøre automatisk ved at anvende Networkedblogs.
Opret events og spred budskabet
Det kan være en god idé at oprette specielle begivenheder som konkurrencer, brugerundersøgelse eller lignende aktiviteter for dels at engagere dine fans, dels at sprede budskabet om din virksomheds Facebook-side. Når dine fans tilmelder sig en begivenhed, vil det generere en besked ud i den enkelte fans netværk, så budskabet om din Facebook-side vil sprede sig som ringe i vandet.
Engager dig i samtalen med fans
Det er vigtigt, at du afsætter tid til at indgå i dialog med dine fans. Stiller brugerne spørgsmål eller kommer med kritik, er det vigtigt, at du svarer. Du kan også selv stille spørgsmål og få feedback på nye servicetilbud, produkter og forretningstiltag i din virksomhed. Komfo erkender, at det kan være en tidskrævende aktivitet, men på langt sigt er det vejen til at opbygge et langvarigt kundeforhold.
Skræddersy speciel startside
Komfo anbefaler, at man udvikler en speciel startside, som brugerne ser som det første, når de besøger din Facebook-side. Det giver mulighed for et mere kontrolleret førstehåndsindtryk i modsætning til den sædvanlige væg-startside.
Komfo refererer til en undersøgelse foretaget af virksomheden Brandglue, der øjensynligt viser, at en skræddersyet startside er en rigtig god idé.
Brandglue implementerede en speciel velkomstside på et stort kendt mærkevares Facebook-side. Ved hjælp af reklamer blev læsere lokket ind på Facebook-siden, og her valgte 43 procent af de indfangne læsere at blive fans af Facebook-siden. Da Brandglue efterfølgende fjernede den specielle velkomstside, faldt andelen af indfangne læsere, som valgte at blive fans, til 23 procent.
Business Center har ikke kunnet finde mange oplysninger om Brandglues undersøgelse. Måske skyldes faldet i antallet af konverterede fans, at den første bølge af besøgende indeholdt Facebook-brugere, der var mere disponerede til at blive fans af siden end den anden bølge (Første bølge reagerede på de første annoncer i forhold til den anden bølge af besøgende)?
Det er dog uden tvivl rigtigt, at en specielt udviklet Facebook-side giver bedre mulighed for at styre dine besøgendes første indtryk af din Facebook-side.
Facebook-domæne og Fans
Udvikling af specielle faner
Ud over en speciel velkomst-fane kan du også få udviklet flere forskellige skræddersyede faner. Det giver dig mulighed for at få en meget personlig og anderledes Facebook-side. Det vil dog også komme til at koste penge til udvikling, da det kræver god forståelse for HTML og FBML (Facebook Markup Language).
Dirigering af læsere til specielle faner
Hvis du kaster dig ud i at få udviklet specielle Facebook-faner, skal du selvfølgelig også udnytte dem fuldt ud. Her kan du eksempelvis anvende dem til at fungere som start-sider for forskellige målgrupper.
Hvis du anvender annoncering til at indfange folk til din Facebook-side, kan du styre, hvilke faner forskellige brugere lander på - afhængig af hvilken annonce de har klikket på.
Registrer Facebook-domæne
Du skal selvfølgelig huske at registrere et Facebook-domænenavn, der er nemt at huske.
Et navn som www.facebook.com/DitFirmanavn.
Du kan gratis oprette en brugervenlig webadresse, hvis
- Du er Administrator for siden
- Domænenavnet er mindst 5 karakterer langt
- Domænenavnet er ledigt
- Facebook-siden har over 25 fans
Er betingelserne opfyldt, kan du registrere dit Facebook-domæne her.
Få besøgende til at blive fans
Når din Facebook-side er oprettet, skal du i gang med at hive folk ind på siden og få dem til at blive Fans. Du kan selvfølgelig lave banner-annoncering, men måske skal du blot starte med at invitere dine eksisterende kunder - for eksempel via dit nyhedsbrev?
Du kan også starte med at indsætte et "Find os på Facebook"-ikon på din virksomheds hjemmeside.
Komfo foreslår, at integrere en såkaldt sidebadge (tidligere kendt som Fan Box) på din virksomheds hjemmeside. Via sidebadgen kan man få vist opdateringer fra Facebook-siden, ligesom en liste med Fans kan blive vist.
Det er rimeligt enkelt at lægge sådan en Sidebadge ind på din virksomheds hjemmeside. Læs mere om Sidebadges her.
Skal din virksomhed på Facebook?
Komfo advarer mod blot hovedløst at oprette en Facebook-side. Det er vigtigt, at virksomheden er indstillet på at ofre den nødvendige tid på Facebook-siden. Hvis man starter mere eller mindre halvhjertet uden at have ledelsens opbakning og tilstrækkelig tid til at holde Facebook-siden i gang, risikerer man at skuffe eventuelle fans.
"Beslutningen om at blive en del af Facebook via en Side kan virke som uskyldig, og der kan da også gå lang tid, før en reel effekt opleves. Men bliver det først en succes og igangsættes dialogen med jeres interessenter, så kan omkostningerne ved at nedprioritere området være betragtelige. Det er jo ikke 10.000 tilfældige brugere, I så skuffer, men velsagtens 10.000 af jeres mest loyale supportere." som det hedder i Komfos guide.