Computerworld News Service: Erhvervslivets it-afdelinger er nødt til at tilpasse sig den nye "bemyndigede" æra, hvor kunderne har mere information til rådighed end nogensinde før, og de ansatte er først på bane til at bringe ny teknologi ind i virksomhederne, påpeger Forrester.
En spørgeundersøgelse for nylig fra analysehuset viser, at 30 procent af informationsmedarbejderne i Storbritannien, Frankrig og Tyskland foretog mindst en arbejdsrelateret it-aktivitet uden støtte fra it-afdelingen.
Det kan være ting som download og regelmæssig anvendelse af programmer på en arbejdscomputer eller køb af en smartphone til arbejdsrelateret brug.
Forrester mener, at dette peger på et væsentligt forhold.
It-afdelingen altid bagefter
"Det vil altid være sådan, at teknologier, der virkelig ændrer spillereglerne, vil være tilgængelige for medarbejderne først. It-afdelingen vil altid have noget at indhente," siger Ted Schadler, der er analytiker hos Forrester og medforfatter til Forresters bog Empowered, som opfordrer organisationerne til at slippe medarbejderne fri, aktivere kunderne og på den måde transformere forretningen.
Forrester mener, at it-afdelingerne er nødt til at komme overens med et nyt sæt teknologier til at understøtte de bemyndigede kunder og medarbejdere med særligt fokus på sociale medier og mobilitet.
"It-afdelingerne er nødt til at mestre et helt nyt sæt af marketing-teknologier, mobil-teknologier, sociale teknologier til socialt engagement samt video-teknologier. Eller de er ikke nødt til det, de kan også vælge at outsource det, men det er en nødvendig udvidelse af it-afdelingens rolle," forklarer Schadler.
Ligner e-handel
Schadler påpeger, at der er paralleller at finde, mellem den den måde, som virksomhederne er nødt til grundlæggende at ændre sig for at kunne operere succesfuldt i den bemyndigede æra og så den ændring, der forekom, da e-handel gjorde sin entré.
Som det skete, da e-handlen blev udbredt, vil it-afdelingen også i den bemyndigede æra være nødt til at koordinere med resten af virksomheden på nye måder.
Eksempelvis vil finansieringsstrukturerne muligvis skulle ændres.
"Hvis marketing-afdelingen har brug for at få bygget en mobilapplikation, så bliver omkostningerne trukket fra marketings-budgettet, men hvis applikationen forbinder til en transaktionsmæssig funktion, så er den nødt til at have forbindelse til økonomi-backenden, og det skal trækkes fra it-budgettet. Så der vil blive behov for meget mere koordinering mellem it-afdelingen og resten af virksomheden," forklarer Schadler.
I et andet eksempel forklarer Schadler, hvordan it-afdelingen er nødt til at samarbejde med HR-afdelingen om at uddanne medarbejderne angående risikoerne ved den teknologi, de bruger, særligt hvis de medbringer nye teknologier til arbejdspladsen.
Virksomheden vil muligvis være nødt til at designe et regelsæt for brug af sociale netværk, der beskriver, hvor megen information en medarbejder har lov at afsløre for omverden på sites som Twitter eller Facebook.
Det er klart, at risici er et væsentligt emne, men Schadler mener, at it-afdelingerne vil være nødt til at gribe det an mere nuanceret.
"I stedet for bare at sige, 'nej, det er for risikabelt', så er man nødt til at forstå risikoen, hvordan man nedsætter den og afgør, om det er en risiko, der er værd at tage. Teknologiske risici er bare endnu en form for risici. Det er ikke en it-beslutning, men en diskussion som berører hele forretningen. Kan du sætte tal på risikoen, så virksomhedslederne kan forstå den?" fremhæver han.
Selvom der ikke er noget nyt i at skabe risikovurderingsmodeller og afgøre den finansielle skade og sandsynligheden for, at der sker nogen skade, så råder Schadler it-afdelingerne til at "gøre risikovurderingerne mere synlige, mere forretningsorienterede og distribuere dem mere udbredt i organisationen."
Selvom erhvervslivet rådes til at være mere åbent i forhold til at veje risikoen ved innovation, idet medarbejderne introducerer flere og i stigende grad varierede teknologier på arbejdspladsen, så bør it-afdelingerne stadig overveje, hvor stor en teknologisk diversitet, deres organisation kan tolerere.
"Diversitet er generelt skidt for produktiviteten. Der er nødt til at foregå en konstant evaluering af teknologien. It-afdelingen er nødt til at være pragmatisk angående afvejningen mellem diversitet og ensartetheden," påpeger Schadler.
Oversat af Thomas Bøndergaard