Computerworld News Service: Salesforce.com har ingen planer om at sprede vingerne og tilbyde sin store kundebase anden forretningssoftware udover sine customer relationship management-programmer, siger en chef fra virksomheden.
"Vi har ikke engang kradset i overfladen af det potentielle CRM-marked," siger Polly Sumner, der er chef for adoption og medlem af den øverste ledelse af cloud computing-virksomheden.
Salesforce.com sigter efter at få den største andel i CRM-markedet i de største lande i verden frem for at forgrene sig og tilbyde applikationer til eksempelvis økonomistyring eller HR, tilføjer hun.
"VI har talt om det internt og besluttet ikke at gøre det," fortæller Sumner.
Mindre fond
Men Salesforce.com har en mindre fond, der har investeret i nogle nystartede applikationsfirmaer, tilføjer hun.
Virksomheden forventer, at dens online-applikationsbutik, AppExchange, til cloud computing-applikationer vil hjælpe til at imødekomme de store kunders forskelligartede applikationskrav, oplyser hun.
Sumner var i Indien i denne uge for at overbevise uafhængige softwareudviklere (ISV'er) i landet om fordelene ved at udvikle deres applikationer til virksomhedens platform, Force.com, til at bygge og køre forretningssoftware i skyen.
Salesforce.coms mere end 82.000 betalende kunder er ifølge Sumner potentielt et stort og globalt marked for indiske ISV'er. Virksomheden videresælger dog ikke sådanne applikationer udover at katalogisere dem på AppExchange.
Opbygningen af et økosystem er en kritisk komponent af Salesforce.coms strategi til at gøre sin platform til en standard for cloud computing, fremhæver Sumners.
"Vi tror, at vi vil spredes på tværs af de store virksomheder på grund af samarbejde i skyen og på den måde skabe en endnu større efterspørgsel på cloud computing-applikationer, der kan leveres af vores partnere," forklarer hun.
Virksomheden betvivler dog tiltag, heriblandt Intels tiltag i oktober, om at fremme interoperabilitet og standarder for cloud computing.
Oversat af Thomas Bøndergaard