Din virksomhed bliver mere og mere afhængig af internetforbindelsen. Hvad gør du, når du pludselig ikke kan få forbindelse til nettet?
"Denne webside er ikke tilgængelig".
Det er en meddelelse, som du helst ikke vil se, når du skal i gang med dagens arbejde, hvor du blandt andet er afhængig af diverse online-systemer.
Hvis du får sådan en meddelelse, tjekker du selvfølgelig, om meddelelsen også dukker op, når du vælger en anden af dine favoritter eller indtaster et andet website i browserens adressefelt.
Hvis der ikke er problemer med at få adgang til andre websites, er det ikke din internetforbindelse, der er problemet, men det pågældende website.
Hvis den samme meddelelse dukker op på andre sites, har du sandsynligvis et problem med din internetforbindelse.
Trådløst internet
Hvis du bruger trådløst internet, kan problemet skyldes din trådløse forbindelse til din internet-router. Dobbeltklik på ikonet for din trådløse forbindelse nederst til højre i din proceslinje.
Du får så noget lignende som nedenstående frem.
Klik på "trådløs netværkstilslutning" for at se, om du har forbindelse til din router, der fører dig videre ud på internettet. Ovenstående figur viser, at der er forbindelse fra din computer til din router.
Hvis der problemer med forbindelsen mellem din computer og din trådløse router, kan du prøve at højreklikke på ikonet for trådløs forbindelse og vælge "Repair".
Hvis forbindelsen mellem din computer og routeren er ok, kan problemet være forbindelsen fra din router og ud til internettet.
Ved at taste 192.168.2.1 i browserens adressefelt kan du ofte få adgang til administrationen af din trådløse router. I dette tilfælde er det administations-konsolen til en Belkin router, som 192.168.2.1 giver adgang til. I øverste højre hjørne kan du se, om der er forbindelse fra routeren og ud til internettet.
Hvis der ikke er forbindelse til internettet fra routeren, kan det være en god idé at genstarte routeren. Enten via den webbaserede administrationskonsol eller ved at slukke for routeren og tænde igen efter et lille stykke tid.
Afhjælper det ikke problemet, er det værd at kontakte din internetudbyder.