Danskernes login-system til det offentlige og bankerne, NemID, havde i fredags igen problemer med at holde systemet tilgængeligt for brugerne.
NemID drives af den Nets-ejede leverandør DanID.
I slutningen af sidste uge var det den ene af de to redundante platforme, som blev ramt af en fejl, der bevirkede, at brugerne fik at vide, at de havde tastet et forkert brugernavn eller password ind.
Nu er skaderne blevet gjort op af DanID, hvis talskvinde kan fortælle, at fejlen blev indrapporteret klokken 19.37, hvor der blev observeret periodevis forkert visning af Java-appletten, der anvendes i forbindelse indtastning af bruger-id og adgangskode.
Driften var normal igen klokken 22.35.
"Fejlen betød, at 21.273 forsøg på log-in slog fejl," fortæller Jette Knudsen, der er kommunikationschef i DanID.
Styrelse kræver redegørelse
DanID stod så sent som i tirsdags skoleret overfor IT-og Telestyrelsen for at afgive en redegørelse om forrige weekends problemer.
I den forrige weekend blev NemID nemlig i to omgange ramt af nedbrud.
Således betød en fejl forrige fredag eftermiddag, at et ukendt antal brugere fejlagtigt fik at vide, at deres kodeord var forkert.
Det bevirkede, at kunderne blev låst ude fra systemet i otte timer.
Søndag aften gik det endnu værre på grund af en systemopdatering. Her var det alle brugere, som i et par timer ikke kunne benytte logon-tjenesten frem til omkring klokken 23.00.
IT- og Telestyrelsens krav til driftsstabiliteten i kontrakten med DanID er på 99,9 procents oppetid.