Hvad enten du siger nøgle- eller kernemedarbejder, hersker der ingen tvivl om, at det er medarbejdere, der helst ikke skal vandre. Men præcis hvor afgørende for forretningen er det, at de ikke forlader firmaet?
"Det er ekstremt afgørende. På en skala fra nul til ti er det ti," siger Morten Kjærsgaard, der er direktør for det lille it-firma Magenta.
Han forklarer, at de slæber en masse viden med sig ud af forretningen, og at det typisk tager mellem et halvt og et helt år at køre en ny kernemedarbejder ind.
"Og så kan man jo bare gange op i måneder. Det vil sige, at vi taler mellem 200.000-400.000 kroner. Og det er meget for en lille virksomhed som min med en omsætning på fem millioner kroner," uddyber han.
Mogens Nørgaard fra Miracle forklarer, at det er medarbejdere med såkaldte deep smarts, der ikke er sjove at give slip på.
"Dem der er blevet dybe eksperter i et område, samtidig med at de har bevaret evnen til at tænke ud af boksen, altså lave simple konklusioner, har det, man i business-sproget kalder deep smarts. De er slemme at miste. Ikke desto mindre overlever man det altid," siger Miracle-direktøren.
Alle virksomheder prøver det
Mogens Nørgaard fortæller, at ingen virksomheder slipper for at miste nøglemedarbejdere. Men omvendt er det altid noget, et firma kommer igennem.
"Jeg kender ingen virksomheder, der er gået ned på det," siger han og peger på, at der kan være et hav af årsager til, at vigtige medarbejdere pludselig forsvinder fra virksomheden.
Hos Magenta er der dog knivskarpt fokus på at undgå, at de værdifulde medarbejdere ikke forlader virksomheden frivilligt. Ifølge direktør Morten Kjærsgaard inkluderer det 'verdens bedste madordning', fleksible arbejdstider, arbejd hjemme-muligheder og kursusbudgetter.
"You name it. Vi gør alt for at holde fast på dem. Og det er min erfaring, at lønnen ikke er ligegyldig, men den er ikke det afgørende parameter. Det er arbejdsopgavernes art og så i øvrigt det miljø, man arbejder i," forklarer han.
Derudover spiller det ind, at virksomheden, som baserer sig på Open Source, giver mulighed for et verdensomspændende netværk, hvilket er vigtigt for de ansatte. Men grundlæggende er det meget simpelt.
"Det handler om ikke at spare på de steder, som egentlig ikke koster ret meget, " som han siger.
Giv dem lov til at arbejde
"Giv slip på de ansatte"
Hos Miracle er der ikke noget særligt fokus på at fastholde folk. Der er sociale aktiviteter og lignende, men det er ikke noget, som får folk til at blive. Det som betyder noget for lysten til at møde op på en bestemt arbejdsplads, er ifølge Mogens Nørgaard, at folk dybest set bare gerne vil have lov til at bestille noget.
"Mit personlige bud på det er, at man skal give folk lov til at arbejde. Alle de der ydre ting med en frugtkurv og 'nej hvor er det synd for dig', og vi har også en psykologordning, det er slet ikke det folk bliver glade for. Det de bliver glade over, er at få lov til at arbejde. Og frem for alt for at få lov til at gøre noget for andre. Det er det, der er den helt store motivator for de fleste mennesker," siger han.
Hos Miracle gøres der heller ikke noget særligt for at fastholde kernemedarbejdere.
"Jeg gør ikke noget for at fastholde. Det er ud fra den meget simple devise, at man kan ikke holde på folk ved at prøve og holde på dem. Man kan kun holde på folk ved at give slip. Fuldstændig ligesom i et forhold," lyder det fra Mogens Nørgaard.