Artikel top billede

Fra venstre: Mogens Nørgaard (Foto: Torben Klint) og Morten Kjærsgaard

Det gør ondt, når de bedste går

Computerworld har talt med to danske it-direktører, der er enige om, at det er et hårdt slag for virksomheden, når kernemedarbejdere smutter. Men de er forskellige i retorikken.

Hvad enten du siger nøgle- eller kernemedarbejder, hersker der ingen tvivl om, at det er medarbejdere, der helst ikke skal vandre. Men præcis hvor afgørende for forretningen er det, at de ikke forlader firmaet?

"Det er ekstremt afgørende. På en skala fra nul til ti er det ti," siger Morten Kjærsgaard, der er direktør for det lille it-firma Magenta.

Han forklarer, at de slæber en masse viden med sig ud af forretningen, og at det typisk tager mellem et halvt og et helt år at køre en ny kernemedarbejder ind.

"Og så kan man jo bare gange op i måneder. Det vil sige, at vi taler mellem 200.000-400.000 kroner. Og det er meget for en lille virksomhed som min med en omsætning på fem millioner kroner," uddyber han.
 
Mogens Nørgaard fra Miracle forklarer, at det er medarbejdere med såkaldte deep smarts, der ikke er sjove at give slip på.

"Dem der er blevet dybe eksperter i et område, samtidig med at de har bevaret evnen til at tænke ud af boksen, altså lave simple konklusioner, har det, man i business-sproget kalder deep smarts. De er slemme at miste. Ikke desto mindre overlever man det altid," siger Miracle-direktøren.

Alle virksomheder prøver det

Mogens Nørgaard fortæller, at ingen virksomheder slipper for at miste nøglemedarbejdere. Men omvendt er det altid noget, et firma kommer igennem.

"Jeg kender ingen virksomheder, der er gået ned på det," siger han og peger på, at der kan være et hav af årsager til, at vigtige medarbejdere pludselig forsvinder fra virksomheden.

Hos Magenta er der dog knivskarpt fokus på at undgå, at de værdifulde medarbejdere ikke forlader virksomheden frivilligt. Ifølge direktør Morten Kjærsgaard inkluderer det 'verdens bedste madordning', fleksible arbejdstider, arbejd hjemme-muligheder og kursusbudgetter.

"You name it. Vi gør alt for at holde fast på dem. Og det er min erfaring, at lønnen ikke er ligegyldig, men den er ikke det afgørende parameter. Det er arbejdsopgavernes art og så i øvrigt det miljø, man arbejder i," forklarer han.

Derudover spiller det ind, at virksomheden, som baserer sig på Open Source, giver mulighed for et verdensomspændende netværk, hvilket er vigtigt for de ansatte. Men grundlæggende er det meget simpelt.

"Det handler om ikke at spare på de steder, som egentlig ikke koster ret meget, " som han siger.

Giv dem lov til at arbejde

"Giv slip på de ansatte"

Hos Miracle er der ikke noget særligt fokus på at fastholde folk. Der er sociale aktiviteter og lignende, men det er ikke noget, som får folk til at blive. Det som betyder noget for lysten til at møde op på en bestemt arbejdsplads, er ifølge Mogens Nørgaard, at folk dybest set bare gerne vil have lov til at bestille noget.

"Mit personlige bud på det er, at man skal give folk lov til at arbejde. Alle de der ydre ting med en frugtkurv og 'nej hvor er det synd for dig', og vi har også en psykologordning, det er slet ikke det folk bliver glade for. Det de bliver glade over, er at få lov til at arbejde. Og frem for alt for at få lov til at gøre noget for andre. Det er det, der er den helt store motivator for de fleste mennesker," siger han.

Hos Miracle gøres der heller ikke noget særligt for at fastholde kernemedarbejdere. 

"Jeg gør ikke noget for at fastholde. Det er ud fra den meget simple devise, at man kan ikke holde på folk ved at prøve og holde på dem. Man kan kun holde på folk ved at give slip. Fuldstændig ligesom i et forhold," lyder det fra Mogens Nørgaard.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere