Artikel top billede

Fra venstre: Mogens Nørgaard (Foto: Torben Klint) og Morten Kjærsgaard

Det gør ondt, når de bedste går

Computerworld har talt med to danske it-direktører, der er enige om, at det er et hårdt slag for virksomheden, når kernemedarbejdere smutter. Men de er forskellige i retorikken.

Hvad enten du siger nøgle- eller kernemedarbejder, hersker der ingen tvivl om, at det er medarbejdere, der helst ikke skal vandre. Men præcis hvor afgørende for forretningen er det, at de ikke forlader firmaet?

"Det er ekstremt afgørende. På en skala fra nul til ti er det ti," siger Morten Kjærsgaard, der er direktør for det lille it-firma Magenta.

Han forklarer, at de slæber en masse viden med sig ud af forretningen, og at det typisk tager mellem et halvt og et helt år at køre en ny kernemedarbejder ind.

"Og så kan man jo bare gange op i måneder. Det vil sige, at vi taler mellem 200.000-400.000 kroner. Og det er meget for en lille virksomhed som min med en omsætning på fem millioner kroner," uddyber han.
 
Mogens Nørgaard fra Miracle forklarer, at det er medarbejdere med såkaldte deep smarts, der ikke er sjove at give slip på.

"Dem der er blevet dybe eksperter i et område, samtidig med at de har bevaret evnen til at tænke ud af boksen, altså lave simple konklusioner, har det, man i business-sproget kalder deep smarts. De er slemme at miste. Ikke desto mindre overlever man det altid," siger Miracle-direktøren.

Alle virksomheder prøver det

Mogens Nørgaard fortæller, at ingen virksomheder slipper for at miste nøglemedarbejdere. Men omvendt er det altid noget, et firma kommer igennem.

"Jeg kender ingen virksomheder, der er gået ned på det," siger han og peger på, at der kan være et hav af årsager til, at vigtige medarbejdere pludselig forsvinder fra virksomheden.

Hos Magenta er der dog knivskarpt fokus på at undgå, at de værdifulde medarbejdere ikke forlader virksomheden frivilligt. Ifølge direktør Morten Kjærsgaard inkluderer det 'verdens bedste madordning', fleksible arbejdstider, arbejd hjemme-muligheder og kursusbudgetter.

"You name it. Vi gør alt for at holde fast på dem. Og det er min erfaring, at lønnen ikke er ligegyldig, men den er ikke det afgørende parameter. Det er arbejdsopgavernes art og så i øvrigt det miljø, man arbejder i," forklarer han.

Derudover spiller det ind, at virksomheden, som baserer sig på Open Source, giver mulighed for et verdensomspændende netværk, hvilket er vigtigt for de ansatte. Men grundlæggende er det meget simpelt.

"Det handler om ikke at spare på de steder, som egentlig ikke koster ret meget, " som han siger.

Giv dem lov til at arbejde

"Giv slip på de ansatte"

Hos Miracle er der ikke noget særligt fokus på at fastholde folk. Der er sociale aktiviteter og lignende, men det er ikke noget, som får folk til at blive. Det som betyder noget for lysten til at møde op på en bestemt arbejdsplads, er ifølge Mogens Nørgaard, at folk dybest set bare gerne vil have lov til at bestille noget.

"Mit personlige bud på det er, at man skal give folk lov til at arbejde. Alle de der ydre ting med en frugtkurv og 'nej hvor er det synd for dig', og vi har også en psykologordning, det er slet ikke det folk bliver glade for. Det de bliver glade over, er at få lov til at arbejde. Og frem for alt for at få lov til at gøre noget for andre. Det er det, der er den helt store motivator for de fleste mennesker," siger han.

Hos Miracle gøres der heller ikke noget særligt for at fastholde kernemedarbejdere. 

"Jeg gør ikke noget for at fastholde. Det er ud fra den meget simple devise, at man kan ikke holde på folk ved at prøve og holde på dem. Man kan kun holde på folk ved at give slip. Fuldstændig ligesom i et forhold," lyder det fra Mogens Nørgaard.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere