Mange virksomheder outsourcer i disse år dele af deres it-drift til eksterne leverandører, men hos Koncern IT, der er Region Hovedstadens it-afdeling, er medarbejderne i færd med at hjemtage en række kritiske it-systemer fra leverandøren NNIT.
"Det er kliniske systemer (til brug på hospitalerne, red.) og forretningsmæssige systemer af større og mindre karakter vi hjemtager," forklarer sektionsleder Claus Balslev, der har det overordnede ansvar for Koncern IT's sourcing-program.
Koncern IT står for at drifte den samlede it-indsats på tværs af regionen, hvor sundheds-it på hospitalerne er det primære fokus.
En ny start
Hjemtagelsen er et led i en ny strategi, hvor Koncern IT satser på at have forretningskritiske systemer in-house, mens standardsystemer, som for eksempel mail, skal outsources.
Tidligere har sourcingen været opdelt mere geografisk. Dette skyldes, at Region Hovedstaden overtog driften fra de gamle amter, hvor outsourcing-strategierne var meget forskellige.
Det gamle Københavns Amt havde nemlig outsourcet alt fra drift af servere og netværk til applikationer og databaser til NNIT.
"Kontrakten med NNIT udløber nu, så vi har valgt at tænke det hele forfra, så vi får en mere regional tilgang til sourcing. Det giver ikke mening at være en region og så have en fjerdedel af vores forretningskritiske drift hos NNIT, mens resten er driftet internt," forklarer Claus Balslev.
Den nye satsning fokuserer på, at det er systemernes karakter, der afgør om de skal outsources.
"Vi vil have et øget fokus på vores kerneforretning og derfor hjemtager vi vores vigtige kliniske systemer. Så er der alle de mindre specialiserede systemer, som er en standardvare hos eksterne leverandører. De systemer har vi valgt, vi ikke vil bruge tid på. Leverandørene kan drifte det både bedre og billigere, end vi kan," siger Claus Balslev.
Region Hovedstaden har omkring 2000 servere, hvor cirka 500 er driftet af NNIT, som det er nu.
Hjemtagelse skal give besparelser
Mens mange andre virksomheder regner med at få besparelser ved at lægge drift ud af huset, så regner Koncern IT faktisk med at få besparelser ved at flytte systemerne den anden vej.
"Vi får simpelthen en stordriftsfordel ud af det. Vi har for eksempel allerede i dag en 10-12 Windows-folk herinde. Om de drifter et par hundrede servere mere eller mindre gør ikke den store forskel," forklarer Claus Balslev.
Ændringer koster hos eksterne leverandører
Samtidig mener Claus Balslev, at der ikke er de samme økonomiske fordele ved at have de kliniske systemer ved en ekstern leverandør, da det ikke er en standardvare.
Samtidig mener han, at tilpasninger af systemerne både bliver nemmere og billigere, når de selv drifter det.
"Hver gang du skal have lavet en ændring hos en ekstern leverandør, så koster det penge. Når vi har det internt, koster det kun den tid, det tager. Så på den måde kan vi mere fleksibelt og økonomisk understøtte ændrede forretningsbehov," siger Claus Balslev.
På den måde er det også meningen, at Koncern IT skal opnå et kvalitetsløft ved at have de kritiske systemer internt.
Samtidig mener han, at det giver nogle fordele at have det in-house, hvor medarbejderne har et andet fokus.
"Mange arbejder her, fordi de brænder for sundhedssektoren. En leverandør har en anden tilgang til at løse opgaven og de er generelt mere økonomisk motiverede," forklarer Claus Balslev.
Han understreger dog samtidig, at NNIT altid har leveret varen og gået meget professionelt til opgaven.
Du kan senere her på Computerworld læse, hvad Koncern IT har lært af hjemtagelses-processen, som har kørt siden juni i år.