Integration af sociale medier, mobilteknologi og pressede budgetter udskyder konsolideringen af markedet for content management systemer eller CMS. Et softwaremarked som stadig er langt mere fragmenteret end markedet for store virksomhedsløsninger ERP og businesse intelligence, BI.
"Webfolk har travlt med at holde trit med de teknologiske landvindinger. Og lige nu går meget tid med mobilteknologi og integration af sociale medier. Sammen med pressede budgetter udskyder det konsolideringen på markedet."
Sådan siger Janus Boye fra virksomheden J.Boye, der skaber netværk og konferencer for online-professionelle samt rådgiver om CMS og webstrategi.
Mangler tid og penge
Når virksomhedernes web-folk har travlt med at få gjort deres ydelser mobilvenlige og integrere sociale medier, så har de ikke samtidig tid eller penge til, at gennemføre de opgraderinger og systemudskiftninger, der kunne starte en konsolidering på markedet.
Samtidig er CMS-projekterne nemlig typisk så små, at der er plads til rigtig mange forskellige typer leverandører på markedet.
"CMS-projekter er typisk betydeligt mindre end ERP og BI. Typisk er et CMS-projekt i størrelsesordenen en million kroner eller mindre, og derfor kan rigtig mange leverandører tilbyde konkurrencedygtige løsninger," fortæller Janus Boye.
En milliard dollar
Men som en rapport fra analysehuset Gartner tidligere på efteråret understregede, så vokser betydningen af online-kanalen for erhvervslivet eksplosivt. Derfor venter analytikerne, at markedet for applikationer til at holde styr på indholdet i online-kanalen vil vokse med 14 procent om året frem til 2014 og på verdensplan runde en omsætning på en milliard dollars allerede i år.
Fra Danmark blander CMS-leverandører som Sitecore og Dynamicweb Software sig på verdensplan som henholdsvis en stærk global leverandør og lokal nicheleverandør. Men også det danske open source-system Umbraco mærker væksten.
Men væksten i online-kanalen sker primært på andre områder end world wide web. Tal fra Cisco præsenteret i det amerikanske magasin Wired viser, at world wide web i dag står for mindre end en fjerdedel af den amerikanske internettrafik.
Til gengæld er især video på nettet eksloderet de seneste år. Det kræver udviklingsaktiviteter hos CMS-leverandørerne og kan dermed skubbe på konsolideringen.
Den samme udvikling åbner også for helt nye leverandører, der måske kun udbyder en enkelt cloud baseret service. Det gør eksempelvis danske 23 Video, som leverer video-CMS.
Aarhus 10
Hele denne udvikling ligger som en basrytme i næste uge, når mere end 250 online-professionelle mødes i Århus til konferencen Aarhus 10, der samtidig er mødested for J.Boyes netværk.
"Vi driver 31 grupper med godt 300 medlemmer i Danmark, Storbritannien, Tyskland, Holland, Schweiz og USA. Medlemmerne er online-professionelle, der arbejder på fuldtid med nettet, og som har et budget, der giver dem mulighed for at bruge pengene på et kontingent," fortæller Janus Boye.
Målgruppen vokser
"Målgruppen af online-professionelle er stor og voksende. Men samtidig oplever vi også, at nogle virksomheder rydder op i deres webteam og gør dem mindre, men mere professionelle," siger Janus Boye.
"I mange virksomheder og organisationer har it-afdelingen tabt i CMS-diskussionen. Enten fordi de har villet diktere et system, eller fordi de haft for travlt med de meget store projekter, og så har kommunikation eller marketing typisk taget over," fortæller Janus Boye.
Så det er langt fra klassiske it-profiler, der befolker grupperne i J.Boyes netværk. Og derfor er det ikke bare CMS-løsninger, der er på dagsordenen, men i lige så høj grad indholdsstrategier, produktion, soviale medier og governance i online-kanalen.