Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. september 2007.
Det er selvfølgelig altid spændende at se, hvem der klarer sig bedst, når it-branchens dygtigste virksomheder bliver vejet og målt, som Computerworld har gjort det i forbindelse med den årlige Top 100 analyse.
Men det er nok så interessant at knække koden på, hvad de bedste gør for at være vindere. Vi har bedt ledelseseksperterne i Center for Ledelse om at analysere de bedste virksomheder i it-branchen og uddrage de fælles succesparametre, hvis der er nogen.
Det er sket med afsæt i Computerworlds gennemgang af 349 regnskaber fra danske it-virksomheder og revisionsfirmaet Deloittes spørgeundersøgelse blandt mere end 300 topchefer i it-branchen. Resultatet er lige så banalt som foruroligende.
Banalt, fordi de bedste ganske enkelt praktiserer bedre ledelse end de mindre gode. Der er et klart match mellem gode resultater på bundlinjen og ledelsens fokus på marked og forretning - de forhold, der leverer væksten. Mens 26 procent af lederne i de bedste virksomheder fokuserer på marked og forretning som den vigtigste lederegenskab, så er tallet for branchen som helhed kun halvt så stort.
Bemærkelsesværdigt nok fokuserer kun 21 procent af lederne i de bedste virksomheder på medarbejderrelationer som den vigtigste lederegenskab her midt i en rekrutteringskrise, mens fire ud af ti af alle it-virksomheder gør det.
Ifølge Center for Ledelse er forklaringen ganske enkelt, at de bedste har forstået at bruge globaliseringen til egen fordel - hvilket blandt andet vil sige muligheden for at bruge arbejdskraft verden over. De behøver derfor ikke at bruge så meget ledelsestid på medarbejderpleje, som de mindre globalt organiserede og kan bruge mere tid på kundepleje. Hvilket i det lange løb er godt for virksomhedens fremtidsudsigter.
Foruroligende nok er de bedste it-virksomheder i klart mindretal. Foruroligende, fordi de bedste it-virksomheder er organiserede i globale, fleksible produktionsnetværk med klare visioner og handlekraft, som tilpasser organisationen hurtigt efter nye vilkår og behov
i markedet. Det burde være normen
og ikke undtagelsen.
For at føje spot til skade vurderer Center for Ledelse samtidig, at de danske it-virksomheder er et skridt foran resten af erhvervslivet ved at tage globaliseringen
- med dens muligheder og udfordringer - mere alvorligt.
Vi har brug for flere vindere. Det er helt essentielt, hvis Danmark ikke skal gå i stå, når erhvervslivet rammer menneskemuren om 18 måneder, som vismændene forudser det. It-branchens bedste virksomheder er levende cases på, hvordan muren kan sprænges i stykker. Det er værd at studere dem nærmere og udbrede læren af dem til resten af erhvervslivet.
Derfor burde IT-Branchen og ITEK i fællesskab med Dansk IT etablere et samarbejde med Center for Ledelse og andre formidlere af best practice om danske vinderstrategier i en tid med arbejdsmangel. Det ville kunne gavne såvel de knap så fremmelige i it-branchen som resten af dansk erhvervsliv.
Hvorfor netop it-branchen? Fordi det er her - i Danmarks fremtidsbranche - de stærkeste vindercases findes. Og som en berømt dansk erhvervsmand fra en anden tidsepoke med andre forbilleder engang sagde: "Den, der har evnen, har pligten."
Så hvad venter vi på?
OriginalModTime: 27-09-2007 13:19:15