Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. september 2007.
Computerworld har bedt en række danske it-eksperter om deres reaktion på Dong Energys håndtering af fusionen. Her er uddrag af nogle af svarene. Se alle indlæg i deres fulde længde: www.cw.dk/executivelive.
Anders Quitzau
Innovationschef i IBM Danmark A/S
Chief Innovation Officer?
Jeg er sikker på, at der i tilblivelsen af strategien har været gennemført et omfattende analysearbejde, hvor ‘best practices' i de enkelte fusionerende virksomheder er identificeret og indarbejdet i strategien. Sker det ikke, er der stor risiko for uro i organisationen og cementering af uhensigtsmæssige forretningsprocesser.
Hjulet er skiftet, og bilen kører med 200 km/t. Men veje har det med at svinge, og der kommer også andre biler ind fra sidevejene. Det kommer til at kræve nytænkning, hvis farten skal holdes. Nu er det måske kommet til den tid, hvor it-afdelingen skal begynde at se på sin egen, fremtidige rolle. Og måske skal CIO i fremtiden betyde Chief Innovation Officer hos Dong Energy?
Henrik Zangenberg
managing partner, Gartner Danmark
Lyt og lær
Faktisk er det de færreste virksomheder, der tænker it ind som en central brik i forbindelse med større virksomhedsfusioner. Jo, it er vigtigt, men det handler primært om at få den nye it-organisation på plads. Så må resten ordnes, når vi kommer i gang.
Det har på det seneste resulteret i en række spektakulære problemer for endog meget store virksomheder. Andre virksomheder lever den dag i dag med usammenhængende systemer som resultatet af fusioner, der fandt sted får både fem og otte år siden. Derfor er det en helt central pointe, at man hos Dong har planlagt it-fusionen som en del af selve virksomhedsfusionen.
Kenneth Egelund Schmidt
it-direktør i Danfoss
En mulighed eller en trussel?
Når rusen har lagt sig efter glæden over, at det er lykkedes at beslutte en fusion eller et opkøb, kommer it-afdelingen og stiller en mængde rationelle spørgsmål, der som oftest - efter en lang pause - besvares: "Det har vi ikke lige tænkt på".
Efterfølgende transformationer bliver ofte aktuelle, da der gennem fusioner skabes et transaktions-volumen, der gør det interessant efterfølgende at overveje shared services eller måske ligefrem business process outsourcing (BPO). Alt dette forudsætter selvfølgelig, at it-afdelingen overlever den første lange periode som forvalter af et patchwork af systemer, som selvfølgelig skal fungere hele tiden.
Karsten Fogh Ho-Lanng
nordic research director i IDC
Fusioner har faldgruber
Fusioner mellem store komplekse organisationer har mange faldgruber, og sammenlægning af it-systemer er punkter, hvor man kan knække nakken og smide hele den forventede gevinst på gulvet. I processen er det centralt, at it-afdelingen er aktiv i de integrationsteams, der arbejder med fusionen for at forstå og understøtte forretningen bedst muligt.
Det slår mig, at der i indslaget slet ikke bliver talt om it-afdelingens rolle i produktudviklingen - kun om drift og udvikling af it-miljøet. Men DONG har jo for eksempel omfattende aktiviteter inden for bredbåndsområdet, og it spiller selvsagt en stor rolle her. Produkt- og serviceudviklingen på dette område er en oplagt opgave for en forretningsorienteret it-afdeling, der formår at koble teknologi med forretningsforståelse. Lad os få it-afdelingen ud af kælderen og ind på direktionsgangen, hvor de kan samarbejde med de produkt- og marketingansvarlige!
Henrik Hansen
administrerende direktør i i-Seven
Hvad med kulturen?
At fusionere to eller flere virksomheder er ikke udelukkende et spørgsmål om at migrere og konvertere virksomhedernes respektive systemer til et eller flere fælles systemer. Det er naturligvis en opgave, der skal klares - med det samme eller hen ad vejen... Men langt vigtigere er kulturen.
Kultur kommer ovenfra, og det betyder, at man som virksomhed er nødt til hurtigt at få skabt én fælles platform, hvor ledelsen er i stand til at udbrede visionen bag fusionen, og hvor man som medarbejder er "tvunget" til at gå hen for at finde informationer om virksomheden - nyheder, organisation, tilgængelige værktøjer, supportkanaler med videre. Undervurderer man behovet for at skabe/præge en ny kultur, er resultatet ofte flere subkulturer og en vanskelig fusionsproces.
OriginalModTime: 11-10-2007 11:22:41