Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. september 2007.
På rejsebranchens websider er der for langt fra valg af feriemål til muligheden for at købe.
Et af mine hadeobjekter er rejsebranchen, hvor flere af de relativt store rejsearrangører har lavet det på den måde, at man går ind i en database og finder ud af, hvilket land man synes er rart. Man finder Grækenland, og under Grækenland kan det være, man er heldig at kunne se hoteller, strande, børnevenlighed og indkøbsmuligheder.
Når man så rigtig er lunet op og tænker: "Det her, det er fandeme lige mig", så er der ikke noget link direkte over til, hvor man kan købe rejsen.
Så skal man tilbage til forsiden og ned i en anden database med ledige rejser, og her skal man finde Grækenland. Dernæst skal man finde hotellerne og så videre. Sidder familien sammen en aften og skal finde en rejse og bliver fortryllet af de græske strande og det blå hav, kan frustrationen være stor, når man kommer til noget, man synes er lækkert. Man gider simpelthen ikke bruge tiden på at rende over og finde det i den anden database.
Jeg har selv oplevet denne frustration flere gange. Jeg bruger fire-fem af de store rejseselskaber, jeg stoler på. Jeg ved, at de nok ikke går på røven i morgen, men egentlig er jeg bedøvende ligeglad med, om de hedder Spies, Tjæreborg eller Star Tours, men har de det produkt, jeg vil have, så køber jeg, og her oplever jeg alt for tit, at linket fra det, man finder, og over til slutfasen, hvor man kan købe produktet, er alt, alt for ringe.
I Spamfighter er det vigtigste for os, at nye brugere af vores website henter den gratis version af Spamfighter. Vores åbningsside indeholder al den information, de skal bruge. I toppen står der nok til, at de fleste ved, om det er noget for dem eller ej. Derfor er der en "Download Spamfighter"-knap inden for synsvidde netop der. For de brugere, der er sværere at overbevise, er der mere information længere nede på siden, og når de forhåbentlig ender med at bide på krogen, er der selvfølgelig en identisk knap til dem i bunden af siden.
Så uanset, hvor man er på websiden, skal der være en "Download Spamfighter"-knap inden for "rækkevidde".
Mange glemmer også at lave købsknapper på de billeder, man har i butikken. Når en kunde vælger at trykke på et billede, er det nok fordi, vedkommende har en interesse i at købe varen. Så hvorfor ikke bede om kundens penge lige der?
Til slut skal du huske, at mange efterhånden bruger laptops. Så du skal optimere dine "Call to Action"-knapper, så de kan ses ordentligt på små skærme.
Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.
OriginalModTime: 11-10-2007 11:19:59