Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. september 2007.
Med den erfarne it-købmand Walther Thygesen som ny administrerende direktør og den globale erhvervsleder Waldemar Schmidt som bestyrelsesformand har Thrane & Thrane - den danske producent af mobil kommunikationshardware - det
superprofessionelle ledelseshold, som er forudsætningen for at forvandle virksomhedens teknologiske potentiale til kommerciel succes i verdensklasse.
Spørgsmålet er, om de får lov.
Danmarks erhvervshistorie rummer en lang tabsliste over teknologisk dygtige iværksættervirksomheder, som aldrig blev kommercielt dygtige nok til at erobre markedspladsen - og derfor forsvandt. Brødrene Lars og Per Thrane har for længst givet Thrane & Thrane bedre muligheder end mange andre for at undgå at havne på den liste ved at professionalisere bestyrelsen og ejerskabet via en børsnotering.
Men Thrane & Thrane er fortsat en stærkt patriarkalsk styret virksomhed, hvor ingen er i tvivl om, at patriarken hedder Lars Thrane. Det er uheldigt. Hvis vi vil studere, hvordan det kan gå med en succesrig virksomhed, der har kerneprodukter i verdensklasse, dygtige medarbejdere og tonsvis af muligheder, men alligevel ender med at snuble voldsomt i vækstbestræbelserne, kan vi blot kaste et blik mod Billund.
Kjeld Kirk Kristiansen havde også en professionel bestyrelse med en af Danmarks mest respekterede erhvervsikoner, Mads Øvlisen, i spidsen. Alligevel gik det gang på gang galt, indtil Kjeld Kirk Kristiansen med en beundringsværdig selverkendelse valgte at trække sig helt tilbage og overlade den reelle ledelse af virksomheden til administrerende direktør Jørgen Vig Knudstorp og Mads Øvlisen.
I det lys er det ildevarslende, at det i Thrane & Thrane endnu ikke er slået "100 procent fast, hvem der sidder med magten til at træffe de endelige beslutninger."
Det er ikke optimale vilkår for en professionel ledelse at agere i. Så sat på spidsen kan fremtiden for Thrane & Thrane let handle om, hvorvidt Lars Thrane giver Walther Thygesen og Waldemar Schmidt lov til at levere den vækstsucces, som virksomheder har teknologisk potentiale til.
Hvad det er oplagt for Thrane & Thrane at gøre - og det er også planen - er at tage virksomhedens verdensførende mobile kommunikationsteknologi ind på nye markeder til nye kunder som nye produkter. Sådan som for eksempel Apple har gjort det med produkter som sin iPod og iPhone. Sammenligningen er såmænd ikke så søgt. Walther Thygesen har været direktør for Apple i Europa.
Men det er også oplagt, at der er behov for helt andre kompetencer end den kerneteknologiske ingeniørkunst, som er fundamentet for Thrane & Thrane.
Der er behov for global kommerciel kunst - eller dansk købmandskab med internationalt format - hvor kunder, markeder og tendenser dikterer form og indhold.
Den slags innovative satsninger fordrer imidlertid næsten altid et opgør med vante konventioner, teknologiske dogmer og etablerede sædvaner - i varierende grad. Her er en stærk partriarkalsk kultur med uklar beslutningsstruktur ikke nødvendigvis en hjælp.
Det kan være vanskeligt at få øje på en mere oplagt kandidat til at realisere potentialet i Thrane & Thrane end Walter Thygesen. Han har da heller ikke selv har besvær med at se vækstmulighederne i virksomheden, selv om han nedtoner opgaven ved at sige, at det "handler om at optimere virksomhedens i forvejen stærke produktsortiment endnu mere". Der skal selvfølgelig mere til.
Lad os håbe, at han får lov.
OriginalModTime: 11-10-2007 11:19:30