Glem cola, kontanter og bordfodbold

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld Executive d. 31. august 2007.


Arbejd på den lange bane for at tiltrække og fastholde medarbejdere. Undgå panik og særlige tiltag, lyder rådet fra Bente Holm Skov, formand for Dansk IT's fagråd for HR.
Du kan opsætte gratis Cola-maskiner til medarbejderne.
Og nogle vil helt sikkert sætte pris på et bordfodboldbord.
Eller hvad med en kontant belønning, hvis en af dine medarbejdere skaffer en ny kollega?
Det er alt sammen velmente tiltag i kampen for at tiltrække og fastholde medarbejdere.
Men dybest set er det også kortsigtede og utroværdige tiltag, mener formanden for Dansk ITs fagråd for HR, Bente Holm Skov.
"Det bliver utroværdigt, hvis man laver specielle tiltag for at tiltrække og fastholde medarbejdere. I virkeligheden skal man arbejde med sin personalepolitik på den lange bane, så tror jeg, man er godt kørende," siger Bente Holm Skov, der til daglig er learning & development director i CSC Danmark.
Tag den lidt med ro og tænk langsigtet i personalepolitikken er hendes budskab, selvom hun dermed kritiserer hundredvis af danske virksomheders virkemidler.
Risiko for hysteri
Meldingen kommer, netop som endnu en undersøgelse viser, at danske virksomheder har problemer med at skaffe softwarefolk. Den nye undersøgelse er foretaget af softwarekonsulentfirmaet HiQ blandt 100 danske virksomheder, fortrinsvis fra hovedstadsområdet.
HiQ-undersøgelsen viser, at fire ud af fem virksomheder mangler kvalificeret arbejdskraft inden for software-området.
"Jeg underkender ikke, at vi formentlig mangler videnmedarbejdere, og at det kan være svært at tiltrække medarbejdere, fordi vi alle konkurrerer om de samme dygtige folk. Men man skal undgå panik og tage det lange seje træk," siger hun og tilføjer, at al den snak om arbejdskraftmangel i sig selv kan skabe et hysteri, som måske hindrer virksomhederne i at tænke køligt og langsigtet.
Hun ser blandt andet den udbredte brug af kontant belønning til medarbejdere, der skaffer en ny kollega, som et kortsigtet tiltag, der ikke gør virksomheden specielt attraktiv på den lange bane.
"De bedste ambassadører for virksomheden er ens egne medarbejdere, og det skal ikke være pengene, der skal være afgørende for, om man gider anbefale sin egen arbejdsplads. Men hvis man skaber en team-spirit, som gør, at medarbejderne generelt er stolte af deres virksomheder, så vil de også anbefale den til venner og bekendte," siger Bente Holm Skov.
Tre langsigtede tiltag
I Dansk IT's fagråd for HR har man derfor især fokus på tre langsigtede tiltag, der kan fastholde medarbejdere. Tiltag, der giver medarbejderne en stærk relation til arbejdspladsen.
1) Der skal være fleksible aflønnings- og arbejdsformer, så man bedst muligt imødekommer medarbejdernes behov for det hele liv og for at uddanne sig videre.
2) Der skal være meningsfulde karriereveje for medarbejderne. Når folk skifter arbejdsplads, gør de det tit som led i en karriereudvikling, men det er værd at blive, hvis de kan se, hvordan de kan blive ved med at udvikle sig i virksomheden.
3) Der skal være en løbende udvikling af medarbejdernes kompetencer. Det nytter ikke bare at sende folk på kursus, de skal også have lov at prøve ting­ene af i praksis, når de kommer tilbage fra kursus. Der skal med andre ord laves en struktureret plan for, hvilke opgaver medarbejderne kommer til at arbejde med fremadrettet.
"Al forskning viser, at virksomheden er mere effektiv, har højere indtjening og har nemmere ved at tiltrække og fastholde medarbejdere, hvis medarbejderne har en stærk rela­tion til virksomheden," siger Bente Holm Skov.
De små samarbejder
Hun medgiver, at der kan være særlige udfordringer for mindre virksomheder, som ofte ikke har en særlig HR-chef.
"I store virksomheder har man bedre mulighed for at lave intern karriereudvikling og karriereveje. Men måske kunne man tænke i at gå sammen med andre virksomheder og lave udveksling af medarbejdere. Om ikke med ærkekonkurrenten, så med andre. De vil kunne sikre kapaciteten, give karriereveje og dermed fastholde medarbejdere," siger Bente Holm Skov.
Ifølge HiQ-undersøgelsen er det måske også den model, de mindre virksomheder tænker i, når markedet er støvsuget for arbejdskraft.
I hvert fald viser tallene, at 35 procent af de mindre virksomheder - det er dem med under 100 ansatte - indgår partnerskaber med andre softwarevirksomheder for at få fat i kvalificeret arbejdskraft.
Tallet skal ses i forhold til, at det overordnet set kun er 26 procent af virksomhederne, der benytter partnerskabsmodellen, og blandt de største virksomheder med over 600 ansatte er det kun 13 procent.
"Tilbage i 1999/2000 talte vi også om manglen på ingeniører. Man skal passe på, at det ikke bliver et råb om, at ulven kommer, hver gang der er lav arbejdsløshed. Og jeg kan kun opfordre til, at man selv i perioder, hvor der er rigeligt med arbejdskraft, laver en langsigtet strategi for, hvad man vil på personaleområdet," slutter Bente Holm Skov.

Faktaboks 1: Om undersøgelsen
Undersøgelsen er lavet af Kompas Kommunikation for
software-konsulentfirmaet HiQ.

Den er foretaget blandt 100 danske virksomheder inden for brancherne industri, medicoteknik, telekom, bank og finans.

Her er nogle af undersøgelsens hovedkonklusioner:

Faktaboks 2: Arbejdskraftmanglens konsekvenser
Medarbejderne presses hårdere 76%

Manglende udviklingsarbejde 55%

Lavere vækstpotentiale 49%

Besværliggør opbygning af nødvendig kompetence 46%

Større omkostninger til medarbejderrekruttering 44%

Tab af omsætning 33%

Kvalitetsnedgang i produkter 21%

Påvirker image negativt 8%

Faktaboks 3: Tiltag for at afhjælpe manglen
Foretager off-shoring 54%

Anvender rekrutteringsbureauer og headhuntere 44%

Foretager outsourcing 36%

Hyrer vikarer 33%

Intensiverer annoncering 28%

Indgår partnerskaber med softwarevirksomheder 26%

Ansætter anden arbejdskraft, omstrukturerer internt 25%

Opkøber softwarevirksomheder 4%

Billedtekst: Kortsigtet Bordfodbold og cola er kortsigtede og utroværdige metoder til at fastholde og tiltrække med­arbejdere, mener Bente Holm Skov fra Dansk IT. Billedet er fra Jubii i de glade dotcom-dage, hvor
en it-virksomhed ikke var en rigtig it-virksomhed uden et bordfodboldbord. Arkivfoto: Jens Astrup/Scanpix.

OriginalModTime: 30-08-2007 13:58:30




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere