Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. juni 2007.
Klaus Østermann hører til blandt den voksende gruppe af danske it-professionelle, der har det som ål i mudder på topposter i den globale it-branche.
citrix
Af Jan Horsager
Det er torsdag eftermiddag på Kalkbrænderiløbskaj i Københavns Nordhavn. Der ikke en sky på himlen og slet ingen udsigt til 40 års krise hos Klaus Østermann, der byder velkommen i mødelokalet hos Citrix Systems Nordic.
Han er på gennemrejse i det Danmark, der var hans hjemmebane indtil for seks år siden. De sidste otte år har han været ansat i softwarevirksomheden Citrix, hvor han har haft fem officielle job og et par stykker, der ikke var helt officielle, som han udtrykker det.
Lige nu er hans officielle titel group vice president and general manager application networking group. Hans forretningsadresse er i Santa Clara i hjertet af californiske Silicon Valley, men halvdelen af hans team sidder i indiske Bangalore.
"Man skal stå tidligt op for at holde på folk i Indien. Vi har stort set samme tilgang til HR i Indien som i USA, ellers kan vi slet ikke gøre os håb om at få de bedste folk," siger Klaus Østermann.
Men grundlæggende mangler han folk overalt - folk med en solid baggrund i netværks-applikationer. For det kræver tunge teknologispecialister at udvikle Citrix-produkter og en særlig kombination af teknologi- og forretningsforståelse at implementere dem.
"Jeg blev ansat som nummer 1.018 i Citrix for otte år siden, nu er vi godt 4.000. Men jeg mener faktisk stadig, at vi har den entreprenørånd, der gør, at selvom vi er her for at vinde, så er vi ikke helt så optagede af Wall Streets forventninger som mange andre amerikanske børsnoterede virksomheder," siger Klaus Østermann.
Han har selv fået lov til at prøve kræfter med lidt af hvert, siden han i 2001 blev hentet fra jobbet som chef for Citrix nordiske aktiviteter i København til jobbet som ansvarlig for partnerstrategi i hovedkvarteret, der ligger i Fort Lauderdale, Florida. Efter få måneder i jobbet, sagde han til Computerworld:
"I management-bøgerne lærer man jo at vælge. Enten er du strategen, der tænker, eller også er du praktikeren, der eksekverer. Jeg sidder midt imellem begge stole. Jeg har både hovedet til at tænke strategierne og benene til at løbe ud og implementere dem."
Siden har Klaus Østermann blandt andet tænkt og løbet sig gennem jobbet som ansvarlig for salget i det vestlige USA. Og i dag dækker hans titel over chefjobbet i den hurtigst voksende del af det bemærkelsesværdige softwarehus.
Toppen af poppen
Omsætning er på blot 1,1 milliarder dollars, men kundekartoteket tæller alle virksomheder på magasinet Fortunes liste over de 100 største amerikanske firmaer og 98 procent af virksomhederne på Fortune Global 500.
Citrix udfylder fortsat en plads i det globale softwaremarked, som ingen af giganterne bruger kræfter på.
Klaus Østermanns application networking group er da også en væsentlig del af forklaringen på, at virksomheden er godt i gang med at overføre Citrix' teknologiske succes fra den traditionelle client/server-verden i 1990'erne til en fremtid med Web 2.0 og serviceorienteret arkitektur.
Siden 2003 har Citrix opkøbt en række virksomheder i Silicon Valley med fokus på netværksoptimering.
Dermed har Citrix bevist, at det har kunnet udvikle sig væk fra afhængigheden af succesproduktet Metaframe, der cementerede sofwarevirksomhedens succes i slutningen af 1990'erne og starten af dette årti.
Men grundtanken i videreudviklingen er den samme, bare større - for hvor Citrix Metaframe handlede om at levere alle virksomhedens applikationer på alle tænkelige klienter, så handler Citrix i dag om også at levere det i ét optimeret netværk i stedet for flere.
Metaframe er nu erstattet af Citrix Presentation Server, der stadig er kernen i forretningen. Men sammen med online-divisionen er Klaus Østermanns application networking group den del af virksomheden, som skal sikre, at Citrix-teknologien bliver ved med at spille en rolle i de globale virksomheders it-løsninger.
Morgendagens medarbejder
"Vi leverer de løsninger, der er med til at sikre, at kundernes it-løsninger er klar til morgendagens medarbejdere, som tager deres egne maskiner med på arbejde. De lytter til musik og surfer, samtidig med at de arbejder med SAP og business intelligence. De dukker op klokken 11.00 og går hjem klokken 01.00. Det skal din it-løsninger kunne håndtere," siger Klaus Østermann.
"Selvfølgelig handler det også om at spare penge og få mest mulig ud af it-investeringerne. Og vi oplever jo, at it-cheferne er meget mere forretningsorienterede og gerne vil have nogle løsninger med til deres ledergrupper, som gør dem i stand til både at optimere og effektivisere," siger han.
Billedtekst:
eksperimenter Jeg er vokset med virksomheden og den strategi, vi har. Vi synes, det er vigtigt at eksperimentere mindst 10 procent af arbejdstiden. Det er herfra, vores innovation kommer, siger Klaus Østermann.
Foto: Torben Klint
OriginalModTime: 28-06-2007 13:54:54