Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. juni 2007.
Et separat og anonymt website, man langsomt tager ejerskab på, kan være en god og givende mulighed for at markedsføre sig.
Hvis du nu for eksempel har en vinshop på nettet, kan det være rigtig "good value for money" at oprette en vinportal, der ikke har noget som helst med din webbutik at gøre.
Altså simpelthen gå ud uden at fortælle, at det har noget med dig at gøre og skrive informativt om vin og kalde det site noget helt andet.
Når der er gået noget tid, og alle dine konkurrenter og kunder begynder at linke til den, så begynd stille og rolig at sætte sponsorater på og skrive, at denne side er sponsoreret af din vinforretning. Og så begynd stille og rolig at tage et ejerskab.
For på dette tidspunkt er den allerede linket godt ind, og der begynder at være god trafik på den. Så kan du begynde at høste ind af frugterne. Det var faktisk det, vi gjorde med Jubii i sin tid.
I 1995 startede vi internetudbyderen cybernet.dk. Samme år lavede vi Jubii, som vi byggede fuldstændig undercover. Der var ikke nogen, der vidste, at det var vores. Alle mulige konkurrenter linkede til den og syntes, den var genial. Da vi så begyndte at lægge reklamer ind for cybernet.dk, væltede det ind med kunder.
Vi er i gang med det i SPAMfighter. Tys-tys. Der har vi lavet en blog, hvor vi har nogle indere, der sidder og skriver nyheder om antispam, antiphishing, altså security-nyheder. Der står intet om SPAMfighter. Der står ikke noget om, hvem der ejer domænet. Ingen steder indikerer det, at det her er SPAMfighter.
Det er en weblog, som er noget af det nemmeste at lave, og allerede nu kommer der rimelig mange besøgende på siden. Stille og roligt.
Efterhånden som der kommer flere, begynder vi at sætte et SPAMfighter-sponseret logo på, hvilket folk synes er meget naturligt. Så er det sådan set bare at høste de brugere ind.
Inderne koster os 1.000 dollars om måneden. De skriver 200 nyheder, og det kommer til at give godt 1.000 besøgende om dagen, hvad jeg klart forventer relativt hurtigt. Det bliver til 30.000 besøgende om måneden, og til en pris på 6.000 kroner bliver det i starten 5 kroner per besøgende, hvilket er en okay pris.
Dette antal vil stige, mens prisen er den samme, og på længere sigt kommer vi ned i få øre pr. besøgende og så bliver det rigtigt sjovt!
Dertil lægger vi en del af artiklerne ind på SPAMfighters forside, og det giver godt indhold.
Hvis vi en dag bliver trætte af det, og ikke gider vedligeholde det mere, så har vi måske 10.000-20.000 sider, der ligger på nettet og vil få en frygtelig masse antispam-, antiphishing-, antispyware- og antivirus- interesserede brugere ind på sitet. På det tidspunkt vil det ikke koste fem flade øre.
Så det at oprette et separat website, man langsomt tager ejerskab på hen ad vejen, og som kan tiltrække din kundegruppe, kan være en utrolig interessant mulighed for at markedsføre sig på langt sigt.
Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.
OriginalModTime: 21-06-2007 14:37:30