Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. juni 2007.
De første iPhones kommer i næste uge på markedet i USA: Apples nye mobiltelefon, som med sit enkle design og sin brugervenlige funktionalitet rummer et løfte om at redefinere mobiltelefonien på samme måde, som iPod'en har revolutioneret musikmarkedet.
Det er i det mindste en forventning blandt de finansielle og teknologiske analytikere, som følger Steve Jobs' strategiske træk som topchef for Apple.
De kan meget vel få ret. Steve Jobs fremstår i dag som verdens ubestridte innovationsmester. To år i træk har erhvervsledere verden over stemt Apple ind som nummer ét på Boston Consulting Groups toneangivende liste over verdens mest innovative virksomheder - hvor Google indtager en andenplads.
Steve Jobs har da også formået at hente Apple tilbage fra en kommerciel nærdød-oplevelse for 10 år siden til at blive en af Wall Streets mest feterede virksomheder. Så stærk er investorernes tillid til Jobs' evne til at opfinde og genopfinde branchedefinerende teknologi og produkter, at han trods en fast løn på kun en dollar om året var USA's højest betalte topleder sidste år - takket være sine aktieoptioner i Apple.
Mens vi venter på, at iPhone leverer det næste kapitel i Apples historie som teknologirevolutionær, er det værd for danske ledere at studere Jobs' modus operendi. For den vigtigste lære fra verdens stærkeste innovationsmaskine handler mere om evnen til at være åben og acceptere fejl, end om at være smart og ramme rigtigt.
Mange af Apples bærende ideer - ikke mindst iPod og iTunes, Apples jukeboks på nettet - er hentet eksternt hos konsulenter og via opkøb, hvorefter ideerne og produkterne er videreudviklet og kombineret med Apples klassiske styrker inden for brugerdesign og teknologi.
Hvad Apple reelt gør, er at kombinere og integrere ideer og teknologi - uanset oprindelse - til nye, brugervenlige løsninger, frem for at dyrke egne opfindelser og fokusere på teknologisk overlegenhed. Steve Jobs har forstået, at nøglen til den digitale forbruger ligger i den brugervenlighed mellem menneske og maskine, som Macintosh - Apples første pc - i sin tid repræsenterede.
Men måske endnu mere væsentligt, så har Apple - igen personificeret ved Steve Jobs - en pragmatisk holdning til fiasko. Bare fordi det ikke virker første gang, så betyder det ikke, at det ikke kan bruges.
Apples Macintosh blev i sin tid udviklet oven på den floppede maskine Lisa. iPhone er udviklet oven på Apples oprindelige, men mislykkede musiktelefon, som blev til
i et samarbejde med Motorola. De seneste pc'er fra Apple er udviklet med afsæt i den Cube-teknologi, som Steve Jobs udviklede i NeXT - en pc-virksomhed, han startede i 1980'erne, mens han i en årrække var ude af Apple. NeXT fik aldrig succes og blev i 1996 opkøbt af - Apple.
En ægte innovationskultur hylder ikke blot succes, men accepterer fiasko og lærer af den. Det er vanskeligt at forestille sig en dansk Steve Jobs eller Apple, eller en frodig
dansk version af Silicon Valley-kulturen, som Jobs personificerer, så længe danske ledere - hvad enten
de leder virksomheder eller samfundet - opfatter fejl som uacceptabelt og stigmatiserende.
Danmark har i dag verdens hårdeste konkurslov. Den iværksætter, det ikke lykkes for, men går ned med tab, er dømt ude i syv år. Først derefter må han bruge sin lære til at forsøge igen. Sådan ser vi som samfund på fornyelse, der ender med fiasko. Vi kunne lige så godt hænge et skilt ved grænseposten, der siger: "Steve Jobs, nej tak."
OriginalModTime: 21-06-2007 14:21:44