Microsoft går efter annoncekronerne

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. juni 2007.


Reklamekronerne
på nettet tiltrækker Microsoft, der vil omdanne traditionel software til online-baserede applikationer. Samtidig skal hovedprodukterne Messenger og LiveSearch forbedres.

Microsoft vil have en større del af kagen på online annoncer, der årligt generer over 40 milliarder dollar.
For at opnå målet skal traditionel software omdannes til online-baserede applikationer, og produkterne skal gøres mere tilgængelige.
Dels går Microsofts strategi ud på at udnytte sin kæmpe fordel i form af Office-pakken, dels på at være der, hvor folk chatter, søger, mailer og surfer.
Landechef for Microsofts Online Services Group, Jens Storm Lernø, vil kun løfte sløret for, at der på verdensplan er ansat omkring 8.000 mennesker i afdelingen Online Services Group. Produkterne bliver udviklet og vedligeholdt af et team i USA.
Han forklarer, at den danske afdeling er opbygget af tre enheder: En marketing- og produktafdeling, en redaktion, som driver internetportalen MSN.dk og en salgsafdeling.
Messenger, internetportalen MSN.dk, Hotmail, LiveSearch samt udvikling af markedet for online-annoncering er en del af Microsofts Online Services Group.
Microsoft Danmark ApS omsatte sidste år for 600 millioner kroner og beskæftiger 300 medarbejdere.
Stor markedsandel
Vidunderbarnet Messenger, som har eksisteret i cirka 10 år, er i dag Online-afdelingens stærkeste kommunikationsprodukt.
Sammen med søgefunktionen LiveSearch satser firmaet benhårdt på produktet og kommer til at kaste mange ressourcer i det i fremtiden.
På verdensplan har Messenger 279 millioner brugere og 29 millioner i USA. Hver måned benytter lidt over halvanden million danskere produktet til at kommunikere med hinanden. I forhold til april 2006 er antallet af brugere vokset med 11 procent.
"Der er ingen tvivl om, at vi har en relativ stor markedsandel af brugere. En stor del af folk, der er på nettet, bruger Messenger. Vores mål er at bibeholde den store andel samtidig med at forbedre produktet, så de forbliver Messenger-brugere," forklarer landechef for Online Services Group i Danmark, Jens Storm Lernø.
Satsningen er i overensstemmelse med virksomhedens nyligt lancerede enkle koncept, som er Software + Services.
Konkurrence fra Google
Gruppens store satsning og det tredje hovedprodukt er LiveSearch.
Som nummer tre på verdensranglisten står LiveSearch i dag kun for ni procent af alle internetsøgninger, Google ligger som klar nummer et med 55,2 procent og Yahoo som nummer to med 21,9 procent.
"Vi har oplevet en relativ stærk konkurrent de seneste år, som hedder Google. Der er ingen tvivl om, at vi er underdog. I forhold til dem har vi en relativ lille markedsandel. Derfor skal vi forbedre vores service ved at give brugerne bedre søgeresultater og udbrede produktet," bedyrer han.
Selvom næsten 80 procent bruger internettet gennem en Microsoft browser, sidder Microsoft altså på mindre end 10 procent af de søgninger, der i sidste ende skal generere reklameindtjeningen.
For at komme konkurrenten til livs, er der vedholdende rygter om, at Microsoft vil opkøbe Yahoo.
Direktør i Brancheforeningen for de danske internetmedier (FDIM), Jon Lund, mener, at det vil betyde meget for det store marked, hvis det mulige opkøb bliver til virkelighed.
"Der vil simpelthen blive en spiller mindre. Og det er et tæt løb, hvor Yahoo på globalt plan er en af de tre dominerende spillere," siger han om den store kamp, der for tiden står mellem Yahoo Google og Microsoft.
Samtidig gør han opmærksom på, at det ikke vil betyde noget væsentligt i forhold til det danske marked.
"Yahoo er ikke af en størrelse på det danske marked, der vil have nogen som helst betydning på kort sigt," forsikrer han.
Jens Storm Lernø vil dog ikke ud med, om det mulige opkøb er godt eller skidt for virksomheden.
"Det er temmelig dyrt at købe Yahoo, samtidig skal man integrere to forskellige kulturer, som kræver et stort arbejde. Det enorme arbejde fjerner fokus fra at videreudvikle det, man er god til," siger han og fortsætter:
"Det vil betyde mere arbejde," konstaterer han grinende.
Uden online-annoncering kan dog ingen af hjerteprodukterne som Messenger, Hotmail, LiveSearch eller MSN.dk overleve. Derfor er videreudvikling af dette område høj prioritet. Der bliver investeret kraftigt i at blive en bedre samarbejdspartner med kunder og partnere for at sælge mere end konkurrenten.
"Vores opgave er at gøre det kreativt og relevant, så de annoncører, der vælger at markedsføre deres produkter på vores services, bliver tilfredse," garanterer han.
Og her er der både tale om videreudvikling af eksisterende produkter og opkøb af virksomheder, som er en økonomisk fordel frem for selv at skabe det.
"Eftersom Google og Yahoo er meget aggressive i deres opkøbsstrategi ville det være mærkeligt, hvis Microsoft - som har relativt mange penge på kistebunden - ikke også går ind i den strategi," fortæller han.
Den betydeligste spiller
På FDIM's hitliste over de mest besøgte danske hjemmesider ligger internetportalen MSN.dk som nummer et.
MSN.dk er dermed Danmarks største internetportal med to millioner brugere. Portalen tilbyder et bredt indhold til Microsofts målgruppe for de 18-35-årige: En livsstilskanal, en kanal om underholdning og nyheder. Portalen giver også adgang til Messenger og Hotmail.
Jon Lund forklarer, at Microsoft arbejder hen imod at blive så dominerende online som overhovedet muligt - også på fremtidens reklamekroner.
"Jeg var til et foredrag med Microsofts øverste chef, Steve Ballmer, hvor han fremlagde vores syn på fremtiden - her forklarede han, at alle medier ville være online om 10 år. Med den udmelding ser det ud som om, vi er meget fast besluttet på at være den betydeligste spiller online overhovedet, udtaler direktøren.
Jens Storm Lernø lægger ikke skjul på, at virksomheden går efter dollar-tegnene.
"Vi vil gerne have en del af den digitale markedsføring, som er estimeret til omkring 40 milliarder dollars. Da Microsoft har en kæmpe andel af internetsfæren, har vi vurderet at sælge annoncer på disse services. Når vi er klar, skal forretningen skaleres til ikke kun at dreje sin om MSN," siger han.
Direktøren for FDIM fortæller, at Microsofts strategi dels går ud på den almindelige web-del - det vil sige at være der, hvor folk er. På den anden side har Microsoft en kæmpe fordel på den traditionelle softwareside på programmer som Word, Excel og PowerPoint.
"Alt det er vi ved at gøre til online-baserede applikationer. Så når man bruger de programmer, bruger man i virkeligheden en hjemmeside. Og det er et kæmpe marked, hvor der er god mulighed for at annoncere," siger Jon Lund.

Billedtekst: Portal MSN.dk er Danmarks mest besøgte hjemmeside. Bl.a. fordi siden automatisk angives som startside, når man installerer Windows eller et af Microsofts online-programmer.

Boks: Chatprogrammer
Chatprogrammer som Google Talk, Yahoo Messenger og ICQ fungerer på nogenlunde samme måde som Messenger.
Ifølge tal fra Microsoft, når Messenger ud til 34 procent af den europæiske online-befolkning.

For at blive bedre til at udfordre Google inden for søgning og annoncering vil Microsoft betale 33 milliarder kroner for firmaet aQuantive, der leverer online-reklamer. Sidste år havde AQuantive et overskud på knapt 300 millioner kroner ud af en omsætning på 2,4 milliarder kroner.

OriginalModTime: 14-06-2007 14:08:35




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere