Når outsourcing bliver strategisk

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. juni 2007.


Magtbalancen flyttes, når outsurcing går fra at være en taktisk besparelse til at blive en strategisk, forretningsmæssig beslutning.
BPO-specialisterne (Business Process Outsourcing) kan sætte sig tungt på magten i it-branchen. Det er må være den logiske følge af, at outsourcingydelser bliver mere strategiske, og at beslutningstagerne i stigende grad er topledelsen - uanset hvad der outsources.
Når man vælger at outsource sin lønadministration, sin regnskabsfunktion, sin kundeservice eller sin indkøbsfunktion - som er de områder, der står først for, når virksomheder tænker på outsourcing af forretningsprocesserne - betyder det jo, at man ofte samtidig overlader beslutningen om, hvilken applikation der skal anvendes, og hvor den skal driftes. Det vil altså sige, at BPO-leverandøren kommer til at spille en meget central rolle i værdikæden: Kundens partner og kontraktholder. Den rene it-leverandør ser altså umiddelbart ud til at skulle spille andenviolin i den koncert.

På en skala fra "taktisk" til "strategisk" kan man inddele it-relaterede outsourcingtyper i fire trin.
Første trin er den grundlæggende infrastrukturdriftsopgave, IS Outsourcing, de store altomfattende væg til væg-driftsaftaler der ofte også omfatter overtagelse af medarbejdere.
Andet trin er de mere specialiserede infrastrukturdriftsopgaver inden for for eksempel sikkerhed, netværk og desktops.
Tredje trin, der kræver større indsigt i kundens forretning end de to foregående ,er Applikation Management, der handler om overtagelse af ansvaret for selve applikationen, og som meget ofte går hånd i hånd med udviklingsopgaven.
Fjerde og sidste trin er så business process outsourcing, hvor man outsourcer ikke kun it-systemet men også den daglige arbejdsopgave relateret til anvendelsen af systemet.
I Norden har det længe været udbredt at outsource kundeserviceopgaven, mens væksten i øjeblikket især sker på lønområdet. Lige uden for døren på spring til at komme i gang på markedet ser vi både HR og regnskab.

Beslutningen om outsourcing bliver i dag truffet af topledelsen. Det hænger sammen med, at outsourcing i dag spiller en anden rolle end for bare nogle få år siden: I dag er outsourcing et strategisk værktøj, hvor det tidligere primært var en metode til at spare på driften. Det betyder også, at alle opgaver er i spil, og at den leverandør, der forstår at tale med på det strategiske niveau har langt større chance for at få outsourcingopgaven.
Efterhånden som BPO bliver mere udbredt, betyder det også, at det man outsourcer, er en proces, der tilfældigvis er understøttet af it - snarere end en it-opgave. Kunden kan i princippet være ligeglad med, hvilket it-system og hvilket driftscenter, der klarer opgaven, bare den bliver klaret. Konsekvensen er, at BPO-leverandøren får meget stor indflydelse på it-markedet.
Umiddelbart vil det være til fordel for de største software- og outsourcingleverandører. Der er en tendens til at BPO-husene foretrækker SAP og Oracle, og det stiller store krav til kapacitet at være outsourcingpartner for en BPO-leverandør med mange kunder.
Vinderne kunne godt se ud til at være de virksomheder, der mestrer både BPO og it. Globalt ser vi allerede både Accenture og IBM spille en stor rolle i BPO markedet, og i Danmark er KMD og Visma eksempler på BPO-leverandører der kommer fra it-siden.

OriginalModTime: 14-06-2007 14:49:08




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere