Når outsourcing bliver strategisk

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. juni 2007.


Magtbalancen flyttes, når outsurcing går fra at være en taktisk besparelse til at blive en strategisk, forretningsmæssig beslutning.
BPO-specialisterne (Business Process Outsourcing) kan sætte sig tungt på magten i it-branchen. Det er må være den logiske følge af, at outsourcingydelser bliver mere strategiske, og at beslutningstagerne i stigende grad er topledelsen - uanset hvad der outsources.
Når man vælger at outsource sin lønadministration, sin regnskabsfunktion, sin kundeservice eller sin indkøbsfunktion - som er de områder, der står først for, når virksomheder tænker på outsourcing af forretningsprocesserne - betyder det jo, at man ofte samtidig overlader beslutningen om, hvilken applikation der skal anvendes, og hvor den skal driftes. Det vil altså sige, at BPO-leverandøren kommer til at spille en meget central rolle i værdikæden: Kundens partner og kontraktholder. Den rene it-leverandør ser altså umiddelbart ud til at skulle spille andenviolin i den koncert.

På en skala fra "taktisk" til "strategisk" kan man inddele it-relaterede outsourcingtyper i fire trin.
Første trin er den grundlæggende infrastrukturdriftsopgave, IS Outsourcing, de store altomfattende væg til væg-driftsaftaler der ofte også omfatter overtagelse af medarbejdere.
Andet trin er de mere specialiserede infrastrukturdriftsopgaver inden for for eksempel sikkerhed, netværk og desktops.
Tredje trin, der kræver større indsigt i kundens forretning end de to foregående ,er Applikation Management, der handler om overtagelse af ansvaret for selve applikationen, og som meget ofte går hånd i hånd med udviklingsopgaven.
Fjerde og sidste trin er så business process outsourcing, hvor man outsourcer ikke kun it-systemet men også den daglige arbejdsopgave relateret til anvendelsen af systemet.
I Norden har det længe været udbredt at outsource kundeserviceopgaven, mens væksten i øjeblikket især sker på lønområdet. Lige uden for døren på spring til at komme i gang på markedet ser vi både HR og regnskab.

Beslutningen om outsourcing bliver i dag truffet af topledelsen. Det hænger sammen med, at outsourcing i dag spiller en anden rolle end for bare nogle få år siden: I dag er outsourcing et strategisk værktøj, hvor det tidligere primært var en metode til at spare på driften. Det betyder også, at alle opgaver er i spil, og at den leverandør, der forstår at tale med på det strategiske niveau har langt større chance for at få outsourcingopgaven.
Efterhånden som BPO bliver mere udbredt, betyder det også, at det man outsourcer, er en proces, der tilfældigvis er understøttet af it - snarere end en it-opgave. Kunden kan i princippet være ligeglad med, hvilket it-system og hvilket driftscenter, der klarer opgaven, bare den bliver klaret. Konsekvensen er, at BPO-leverandøren får meget stor indflydelse på it-markedet.
Umiddelbart vil det være til fordel for de største software- og outsourcingleverandører. Der er en tendens til at BPO-husene foretrækker SAP og Oracle, og det stiller store krav til kapacitet at være outsourcingpartner for en BPO-leverandør med mange kunder.
Vinderne kunne godt se ud til at være de virksomheder, der mestrer både BPO og it. Globalt ser vi allerede både Accenture og IBM spille en stor rolle i BPO markedet, og i Danmark er KMD og Visma eksempler på BPO-leverandører der kommer fra it-siden.

OriginalModTime: 14-06-2007 14:49:08




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere