Når outsourcing bliver strategisk

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. juni 2007.


Magtbalancen flyttes, når outsurcing går fra at være en taktisk besparelse til at blive en strategisk, forretningsmæssig beslutning.
BPO-specialisterne (Business Process Outsourcing) kan sætte sig tungt på magten i it-branchen. Det er må være den logiske følge af, at outsourcingydelser bliver mere strategiske, og at beslutningstagerne i stigende grad er topledelsen - uanset hvad der outsources.
Når man vælger at outsource sin lønadministration, sin regnskabsfunktion, sin kundeservice eller sin indkøbsfunktion - som er de områder, der står først for, når virksomheder tænker på outsourcing af forretningsprocesserne - betyder det jo, at man ofte samtidig overlader beslutningen om, hvilken applikation der skal anvendes, og hvor den skal driftes. Det vil altså sige, at BPO-leverandøren kommer til at spille en meget central rolle i værdikæden: Kundens partner og kontraktholder. Den rene it-leverandør ser altså umiddelbart ud til at skulle spille andenviolin i den koncert.

På en skala fra "taktisk" til "strategisk" kan man inddele it-relaterede outsourcingtyper i fire trin.
Første trin er den grundlæggende infrastrukturdriftsopgave, IS Outsourcing, de store altomfattende væg til væg-driftsaftaler der ofte også omfatter overtagelse af medarbejdere.
Andet trin er de mere specialiserede infrastrukturdriftsopgaver inden for for eksempel sikkerhed, netværk og desktops.
Tredje trin, der kræver større indsigt i kundens forretning end de to foregående ,er Applikation Management, der handler om overtagelse af ansvaret for selve applikationen, og som meget ofte går hånd i hånd med udviklingsopgaven.
Fjerde og sidste trin er så business process outsourcing, hvor man outsourcer ikke kun it-systemet men også den daglige arbejdsopgave relateret til anvendelsen af systemet.
I Norden har det længe været udbredt at outsource kundeserviceopgaven, mens væksten i øjeblikket især sker på lønområdet. Lige uden for døren på spring til at komme i gang på markedet ser vi både HR og regnskab.

Beslutningen om outsourcing bliver i dag truffet af topledelsen. Det hænger sammen med, at outsourcing i dag spiller en anden rolle end for bare nogle få år siden: I dag er outsourcing et strategisk værktøj, hvor det tidligere primært var en metode til at spare på driften. Det betyder også, at alle opgaver er i spil, og at den leverandør, der forstår at tale med på det strategiske niveau har langt større chance for at få outsourcingopgaven.
Efterhånden som BPO bliver mere udbredt, betyder det også, at det man outsourcer, er en proces, der tilfældigvis er understøttet af it - snarere end en it-opgave. Kunden kan i princippet være ligeglad med, hvilket it-system og hvilket driftscenter, der klarer opgaven, bare den bliver klaret. Konsekvensen er, at BPO-leverandøren får meget stor indflydelse på it-markedet.
Umiddelbart vil det være til fordel for de største software- og outsourcingleverandører. Der er en tendens til at BPO-husene foretrækker SAP og Oracle, og det stiller store krav til kapacitet at være outsourcingpartner for en BPO-leverandør med mange kunder.
Vinderne kunne godt se ud til at være de virksomheder, der mestrer både BPO og it. Globalt ser vi allerede både Accenture og IBM spille en stor rolle i BPO markedet, og i Danmark er KMD og Visma eksempler på BPO-leverandører der kommer fra it-siden.

OriginalModTime: 14-06-2007 14:49:08




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere