Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. juni 2007.
Hvis du vil have succes med handel, så giv kunderne noget, de ikke forventer, og fortæl hele verden om det.
Når man som e-købmand har fået styr på sin butik, det tekniske spiller, varerne er på lager og tekster og billeder sidder lige i skabet, så er det på tide at tænke på marketing.
Der er mange former for marketing, men en af de ældste og mest effektive er ofte en af de mest oversete, og det er "word of mouth"-marketing.
Se blot på for eksempel gode restauranter. Det er yderst sjældent, at man ser marketing for dem, da de klarer sig endog rigtig fint uden. De sørger for at gøre et rigtig godt stykke arbejde, og på åbningsdagen inviterer de en masse celebre gæster, som de næste mange dage praler med, at de var de første kunder på restaurant XX.
Dem, der hører det, skynder sig at besøge restauranten og fortælle alle, at de har været der, fordi kendis XX anbefalede dem at besøge den. Efter det kommer anmelderne, der også har hørt jungletrommerne, og hvis de kan lide, hvad de smager og ser, så kommer der gode anmeldelser og så kører maskinen.
Det er "word of mouth" sat i system.
For at den slags skal virke, skal butikken og produkterne være anderledes. De skal enten være sindssygt billige, gode, spændende, grimme, flotte eller på anden måde skille sig ud. Her er et par offline-eksempler, der nemt kan kopieres på nettet:
På Strandvejen i Hellerup ligger Lydolf Is. På en hvilken som helst dag om sommeren er der kø på minimum 30 meter, og det selvom der ligger to-tre andre isbarer lige ved siden af. Lydolf startede med at servere absurd store is til en lav pris.
Is af dårlig kvalitet koster praktisk taget intet, så Lydolf har scoret kassen og er uden tvivl den mest kendte isbar på Sjælland.
På Strandvejen i Hellerup ligger også en sandwichbar, hvor man kan købe italienske sandwich. Den er også utroligt velbesøgt, og det på grund af to ting. For det første er deres sandwich af en super god kvalitet, men endnu vigtigere, så er ejeren totalt dominerende.
Du kan komme ind og bede om en sandwich uden æg, hvorefter han laver en sandwich til dig, som er propfyldt med netop æg. Han fortæller dig, at du aldrig har smagt hans æggesandwich, og den er verdens bedste, og så gider han ikke at høre mere vrøvl. Det er et koncept, der holder!
I Gentofte ligger Slagter Broe, som hver eneste dag er propfyldt med kunder. Kvaliteten er uovertruffen, og de leverer varen 100 procent. Men oven i det, så er tonen rå men hjertelig.
Du kan bede om noget, der er let og smager godt, hvorefter du bliver sendt over til bageren efter marengs. Hvis du køber det sidste, der er i et fad, så lyder det med høj klar røst. Hurraaaa, han købte det sidste fra det gamle fad, lad os så få nogle nye varer på bordet - og folk elsker det!
Så giv kunderne noget, de ikke forventer, og fortæl hele verden om det, så skal du nok få succes!
Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel
OriginalModTime: 07-06-2007 13:53:20