Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. juni 2007.
I løbet af de næste ti år vil it-markedet udvikle og ændre sig markant. Årsagen er en række nye teknologier, som står foran et endeligt markedsgennembrud. Det spår det internationale analysefirma Gartner.
Det handler i høj grad om de tekniske elementer i web 2.0 som social software, mashups og forbundne virtuelle verdener. Men også den nyeste udvikling af processorer og samfundsbetingede teknologier som strømbesparende og miljøvenligt it-udstyr spiller en rolle.
På det nyligt afholdte årlige Gartner-symposium i Barcelona i Spanien udpegede chefanalytiker Andy Kyte ti såkaldte disruptive technologies. (disruptive kan oversættes med gennembrud, red.) Der er tale om teknologier, som ifølge Gartners vurderinger vil betyde større ændringer i virksomhedernes forretningsprocesser, som medfører ændringer i indtjeningsstrømmene, som får forbrugere til at skifte adfærd eller indkøbsmønstre eller i det hele taget kommer til at ændre betingelæserne for it-sektoren.
"Virksomheder bliver nødt til atholde øje med, hvilke teknologier, der kommer til at påvirke deres forretning og kunder. Virksomheder bliver nødt til at udvikle planer, der tager højde for de teknologiske omvæltninger, der kommer til at ske," siger Andy Kyte.
Gartners ti bud på fremtidsteknologier:
1. Flerkerne-processorer
Gartner vurderer, at der er overvejende sandsynlighed for, at antallet af processorkerner i hver chip vil fordobles hver 18. måned frem til 2015.
Den eksplosive udvikling af processorteknologi, drevet af Moore's lov, har ifølge Gartner medført stadig varmere og mere strømforslugne processor-generationer. Efter at have udforsket mulighederne for processorer med reducerede instruktionssæt (RISC), skifter processor-udviklerne nu retning og fokuserer på ydelsen pr. anvendt transistor.
Resultatet er, at en chip med to komplette, men langsommere processorkerner leverer mere ydelse end en enkelt traditionelt designet chip. Ydelsen bliver højere og strømforbruget lavere. Et eksempel er Intels ny flerkerneprocessorer til almindelige pc'er.
2. Webplatforme
I 2012 vil mere end 80 procent af slutbrugerne og halvdelen af virksomhedsbrugere ifølge Gartner have flyttet mindst halvdelen af deres applikationer, indhold og infrastruktur til webbaserede systemer.
"Webcentrerede teknologier kommer til at skabe afgørende ændringer i forretnings- og teknologimarkederne i de kommende år indtil 2020," vurderer Andy
Kyte.
3. Brugergrænseflader
Grænseflader, som kombinerer mindst tre samtidige interaktions- og feedbackmodeller bliver mainstream i løbet af 2009, mener Gartner.
Det kan eksempelvis dreje sig om tale, taste og trykfølsomme skærme som input til mobiltelefonen. I 2010 er prisen for at tilføje et tredimensionelt accelerometer, som kan opfange brugerens bevægelser, til en mobiltelefon mindre end en dollar.
De kommende år byder på enheder, der kan udsende lys ved at anvende organiske og plasticmaterialer.
Fremstillingsvirksomheder kommer til at anvende tredimensionelle printere som på mange måder ligner dagens inkjet-printere.
Nye typer display bliver anvendt til at skabe realistiske tredimensionelle verdener eller forstærket virkelighed, hvor den velkendte verden tilføjes computergenererede objekter.
Talegenkendelse står ifølge Gartner over for sit brede gennembrud.
4. Web-mashups
I 2010 udgør web-mashups 80 procent af markedet for sammensatte virksomhedsapplikationer, forudser Gartner.
Mashup er betegnelsen på et website eller en applikation, som gør det muligt at kombinere indhold fra flere forskellige datakilder og webapplikationer i en samlet præsentation.
En mashup kan benytte tilgængelige webapplikationers grænseflader som for eksempel API'er, JavaScripts og Webfeeds (RSS og Atom).
5. Social software
I 1012 vil 70 procent af befolkningerne i de udviklede lande bruge mere tid på at interagere med personer online end med personer offline, vurderer Gartner.
Nye teknologier og begreber som RSS, podcasts, blogs, wikis og indholdsratings bliver for alvor produktmodne og vil blive bredt anvendt af alverdens netbrugerne i de kommende år.
Gartner udnævner wikis og indholdsratings som de to slags applikationstyper, der har størst værdi i forhold til webbaserede forretningsaktiviteter.
6.Tera-arkitektur
Mange sammenkoblede computere vil danne basis for såkaldte "hypervisors" - automatiserede systemer rettet mod håndtering af applikationer og sikkerhed, spår Gartner.
Fremtidens tera-arkitektur kommer ifølge Gartner til at bestå af hardwarekomponenter, som er selvorganiserende, og som enkeltvis kan udskiftes problemløst. De selvkørende systemer er afhængige af virtualisering som den nøgleteknologi, der skaber en transparent og enkel styring af mange tusind hardwareenheder.
Et praktisk eksempel på en tera-arkitektur er Googles søgemaskine, som består af lavpris-hardware. Googles flere end 100.000 servere kører Googles File System (GFS), som overvåger sig selv og rutinemæssigt opdager og sørger for at frakoble komponenter, der bryder sammen.
"Selvom den model ikke passer for alle virksomheder, er der alligevel inspiration at hente for virksomheder, der ønsker hurtigt at kunne tilpasse it-ressourcerne til at understøtte kraftig vækst," siger Andy Kyte.
7. Strøm og grøn it
Tag højde for eventuelt kommende lovgivning, der kræver anvendelse af grøn it, og sørg for at have alternative planer for kapacitets- og datacentervækst, opfordrer Gartner.
Computerindustrien er på vej til et regulært skift i fokus på ydelse til strømbesparende tiltag. Gartner vurderer, at lovgivning, som stiller energi- og miljøkrav til virksomheder bliver mere udbredt.
Virksomheder, der ønsker at understrege deres samfundsmæssige ansvar, kan få betydning for leverandørvalg og formulere politikker, som får betydning for it-funktionen.
8. Virtuelle verdener
I de kommende fem år bliver virtuelle verdener den katalysator, der vil drive udviklingen af en lang række brugergrænseflade-teknologier, mener Gartner
Avanceret grafik og virtuelle verdener, som omslutter brugeren med en lang række sanseindtryk bliver udbredt i de kommende år.
Kombinationen af hidtil uset beregningskraft, kraftige internetforbindelser og den generelle udvikling af sociale internetbaserede netværk skaber netværksforbundne virtuelle verdener. På længere sigt vil disse verdener udvikle sig til et forenet open-sourcebaseret metaverse, hvor avatarer og virtuelle genstande kan bevæge sig fra den ene virtuelle verden til den anden.
9. Video
Hvis det har forretningsværdi for virksomheden at gemme materiale fra sikkerhedskameraer, så sørg for at allokere mange lager- og regnekræfter til videohåndtering på it-budgetterne. For behandling af videomateriale står foran et teknologisk gennembrud, spår Gartner.
Beregningskraften er generelt ved at nå det punkt, hvor behandling af videostrømmes enkeltbilleder har samme muligheder som traditionel billedbehandling, vurderer Gartner. Det giver mulighed for videoanalyser og forbedringer på samme måde som Adobe Photoshop kan anvendes til still-billeder.
Mulighederne for analyse af videomateriale indskrænker sig ikke til sikkerhedsaspekter. Firmaer kommer i fremtiden til at kunne masseanalysere kundemønstre og produktionsprocesser på baggrund af videomateriale, forudser Gartner.
10. Semantik
Indtil 2008 er W3C-konsortiets OWL-standard den bedst tilgængelige for virksomheders brug af semantiske specifikationer, lyder Gartners anbefaling.
Det er web-skaberen Tim Berners-Lees tanker om det semantiske web - en gigantisk samling data, som skaber et web, der fungerer som et universelt og automatiseret medie til udveksling af informationer. Gartner vurderer, at det stadig har lange udsigter før det semantiske web bliver udbredt.
Indtil videre lyder anbefalingen til virksomheder på at satse på at anvende W3C's Web Ontology Language (OWL) til at beskrive deres data på for at fremtidssikre dem til brug i det semantiske web.
Billedtekster:
Flerkerne-processorer fokuserer på ydelsen pr. anvendt transistor.
Mashups; findvej.dk sammenkæder wikipedia med Google Maps.
sammenkoblede computere vil danne basis for "hypervisors".
Computerindustrien får øget fokus på strømbesparende tiltag.
Virtuelle verdener. Her Second Life.
Fremsyn Behandling af videomateriale står foran et teknologisk gennembrud. Beregningskraften er generelt ved at nå det punkt, hvor behandling af videsostrømmes enkeltbilleder har samme muligheder som traditionel billedbehandling. Der er derfor ingen tvivl om, at Chad Hurley (tv.) og Steven Chen ramte en guldåre med lanceringen af YouTube.
OriginalModTime: 01-06-2007 10:08:47