Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. maj 2007.
Virtuel klasseundervisning kan give bedre undervisning til de klogeste elever i
folkeskolen
Det kan være et problem at være meget klogere end de andre elever i folkeskoleklassen.
"Den politisk ukorrekte måde at sige det på er, at en del af eleverne ligger lige så langt fra gennemsnittet som en med downs-syndrom. Det betyder, at de føler sig mærkelige og anderledes," siger Susanne Lund Petersen, der i sit speciale fra IT-Universitetet i København undersøger muligheden for at bruge e-læring og virtuelle klasser for at løse problemet.
Ifølge Susanne Lund Petersen har omkring fem procent af børnene i folkeskolen særlige talenter eller forudsætninger. Det svarer omtrent til en elev i hver folkeskoleklasse landet over.
Problemet med de såkaldte "gifted children" kan deles op i to dele, fortæller Susanne Lund Petersen:
"Socialt adskiller de sig meget fra andre børn. De vil lege nogle and lege end de andre børn, og de er ikke en del af det sociale fællesskab. De talentfulde børn bliver heller ikke fagligt udfordret. Det er enten fordi, læreren ikke erkender, at der er et problem, eller fordi læreren ikke har ressourcer til at hjælpe den enkelte elev," siger Susanne Lund Petersen, der dog påpeger, at der rundt omkring i landet er lærere, der forsøger at gøre en indsats for denne gruppe børn.
Virtuelle klasser er løsningen
Hvis der ikke tages hensyn til de kloge elever, risikerer de ikke at få nogen uddannelse.
"Hvis man bare har siddet og dagdrømt i folkeskolen og gymnasiet, så har man ingen rutine i at lave lektier, og man falder igennem på universitetet," siger Susanne Lund Petersen.
En oplagt løsning på problemet er at skabe virtuelle klasser for de børn, der har særlige talenter eller forudsætninger.
"Eleverne har forskellige behov, alt efter hvor begavede de er. E-læring er meget oplagt, for så kan man sætte børnene sammen, der hvor de passer ind," siger Susanne Lund Petersen.
Selve systemet skal bestå af et fælles forum til klasseundervisning og mindre fora, hvor eleverne kan arbejde i grupper. For at styrke det sociale skal eleverne have mulighed for at have en profilside, hvor de kan fortælle om sig selv og sende mails til hinanden. Desuden skal systemet indeholde en journal, hvor lærer og elev kan formulere fælles mål for undervisningen.
"Det skal være en integreret oplevelse for barnet, og målet er at gøre barnet mere velfungerende fagligt og socialt" siger Susanne Munk Petersen
Som et plus nævner Susanne Lund Petersen, at lærerne kan bruge den virtuelle klasse til at udveksle erfaringer om håndteringen af de talentfulde børn.
"Hvis der er et debatforum for lærerne, hvor de kan hente inspiration, så skal de ikke hele tiden opfinde den dybe tallerken," siger Susanne Lund Petersen.
Radikale er med på ideen
Det vil koste omkring 10 til 20 millioner kroner at bygge det it-system, der skal kunne afvikle internetskolen for børnene med særlige evner, vurderer Susanne Lund Petersen.
Ideen er også nået til Christiansborg, hvor Margrethe Vestager og flere andre fra Det Radikale Venstre har stillet et beslutningsforslag om at oprette et nationalt netværk for undervisning af børn med særlige talenter eller forudsætninger. De foreslår, at netværket skal rulles ud i løbet af 2008.
OriginalModTime: 24-05-2007 15:12:00