Køb en e-butik

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. maj 2007.


En af mulighederne for at komme godt fra start, er at købe sig en eksisterende e-butik.
Der er mange, der starter en butik og så går død i det. De har en romantisk forestilling om, at de kan passe et fuldtidsarbejde og så hygge sig om aftenen med at pakke lidt pakker og svare lidt mails. Det lyder nemt og dejligt. Men når hele huset lige pludselig er fyldt med papkasser, fyldstof, varer med mere, og der er 70 supportmails, der ikke er besvaret, og man skal køre på posthuset fem gange om ugen og stå i kø og... Så begynder det at blive mindre skægt. Hvis man så samtidig har slået sig op på at være billig, og man efter hver måned kun har nogle få tusinde kroner til overs, skal man enten tage chancen og kvitte sit job og så give den fuld skrue, eller sælge shoppen og koncentrere sig om sit lønmodtagerjob. Og det er der mange, der gør.

Men hvorfor skal man så købe en eksisterende butik?

Der er allerede en kundedatabase, man kan sælge til.
Der er højst sandsynligt et nyhedsbrev, man kan markedsføre sig med.
Der er måske noget teknologi, man kan bruge.
Der kan være nogle spændende leverandør­kontrakter, man kan overtage.
Der er et domænenavn, der har levet på nettet et stykke tid, og det er værdifuldt i forhold til søge­maskinerne.
Der er gode PR-muligheder i at overtage en eksisterende forretning.
Der kan være spændende medarbejdere, man kan overtage.
Der er eventuelt diverse softwarelicenser, man kan overtage.

Men hvor finder man så
e-butikker, der er til salg? Først og fremmest kan man gå på www.match-online.com eller på www.amino.dk/virksomhedsbors for at se, om der er nogle til salg. Det er der næsten altid, og der kommer indtil flere butikker til salg hver dag. Ellers kan man jo maile til de butikker, man godt kan lide, og høre, om de er til salg.

Før man køber en e-butik skal man blandt andet kigge på:

Handler butikken med kopivarer?
Krænker butikkens navn andres varemærker?
Har butikken en sag med forbrugerombudsmanden?
Har butikken et dårligt ry?
Er det varelager, man eventuelt får med i handlen, noget værd?
Er handelsløsningen en standardshop eller er det speciallavet? Og hvis det er, hvor store chancer er der så for at vedligeholde den?
Hvor meget af omsætningen kommer på grund af personen bag og dennes netværk?
Hvor meget af omsætningen kommer fra marketing, som måske ikke er rentabelt?
Hvad er din sikkerhed for, at den gamle ejer ikke starter forfra og konkurrerer med dig?
Kan man komme af med eventuelle medarbejdere på en fornuftig måde?
Kan man overtage de eksisterende leverandører?
Kan man have de samme betingelser hos leverandørerne, som den forrige ejer havde? (Ring til dem og spørg.)
Kan man fortsætte et eventuelt højt serviceniveau og samtidig tjene penge?
Er der uafklarede aftaler eller problemer med eksisterende kunder?

Der er en del, der skal være på plads, men der er også store fordele. Så i stedet for at slide med at starte alt op fra bunden, så er der god mening med at købe en e-butik, der allerede eksisterer.

Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.

OriginalModTime: 24-05-2007 14:26:19




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere