Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. maj 2007.
Det globale opbrud i it-branchens forretningsmodeller skaber dramatiske forandringer.
Der er travlt i bestyrelseslokalerne i verdens it-virksomheder i år: It-branchen 2007 er nemlig blevet ramt af
"hyperdisruption", eller globalt opbrud i branchens strukturer og forretningsmodeller. En række faktorer er i den grad ved at forandre it-verdenen, som vi kender den. Og konsekvensen kan være dramatiske forandringer i konkurrencesituation, strategi, prissætning og løsningsudbud. Blandt de mange faktorer, der skaber forandringerne, er her otte, vi hos IDC ser som særligt kritiske at forstå og indrette strategien efter her og nu for it-leverandørerne og deres kunder.
1. Fremstormende markeder. Verden bliver hele tiden mere global, godt hjulpet af internettets fremmarch. Fremstormende markeder i flere og fjernere egne
af verden, samt nye segmenter
i de etablerede markeder, får strategisk betydning både som leverandører og som forbrugere
af it-produkter og services.
2. Den lange SMB-hale. Et af de væsentligste fremstormende markeder er de små og mellemstore virksomheder. De begynder at tænke it på samme måde som store virksomheder og udgør et stort vækstpotentiale. Samtidig bliver løsninger til dette segment mere og mere fleksible, blandt andet på grund af SOA og "alting som service"-tendenserne.
3. Alting som service. Den stigende betydning af markedet for små og mellemstore virksomheder accelererer også skiftet mod online leverancemodeller af it, såsom "software as a service" (SaaS), og online levering af forretningsservices (BaaS). Men i modsætning til tidligere, hvor ASP var ensbetydende med "one size fits all"-produkter, kommer vi til at se en langt mere fleksibel leverancemodel, blandt andet drevet af SOA.
4. Serviceorienteret arkitektur (SOA). Skiftet mod SaaS vil give det endelige skub til SOA, der kommer til at spille en central rolle i den måde, it bliver leveret på. SOA er bare ikke en ny teknologi. Det er en ny metode til at designe it-systemer og virksomheder.
5. Innovation og mikrovertikalisering. SOA og SaaS/
BaaS skaber vækst og nye muligheder for at udvikle produkter og services, der er rettet mod mindre og mindre segmenter. Samtidig giver de mulighed for at inddrage både partnere og kunder i udviklingsprocessen.
6. "Godt-nok"-løsninger. De etablerede spillere bliver udfordret af "discountløsninger", der måske nok ikke er så sofistikerede som de etablerede løsninger, men for nogle kunder, for eksempel private eller små virksomheder, kan de være gode nok. Det gælder eksempelvis Googles office-udfordrer, Google Docs & Spreadsheets.
7. Service-as-a-software. SaaS betyder ikke længere kun software-as-a-service, men også det omvendte,
service-as-a-software. For at kunne levere til små virksomheder og fastholde margin, når timepriserne er under pres fra Indien, må service-leverandørerne se sig om efter muligheder for at genbruge løsninger. Ved at "produktifisere" løsninger, der ellers skulle produceres udelukkende ved hjælp af timer, er det muligt at fastholde indtjeningen.
8. It i alt. Strømmen af løsninger til små og mellemstore virksomheder, forbrugere og mikrosegmenter vil komme på markedet, ikke kun som it-services, men som forretnings- og forbrugerservices med indbygget it. Denne bundling af it med forretning giver muligheder for ny konkurrence, både i form af business process outsourcing, der kommer til at få indflydelse på valg af it-løsning og leverandør, og i form af små billige eller gratis onlineservices.
OriginalModTime: 21-05-2007 13:43:13