Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. maj 2007.
Fra slukøret hardwareleverandør til verdens mest målrettede open source-firma. Nutidens Sun Microsystems fremstår overskudsagtig på flere måder end de rent økonomiske.
Når store it-virksomheder som Sun holder sammenkomster som den netop afviklede og årlige udviklerkonference JavaOne, er det som regel en rigtig god lejlighed til at tjekke virksomhedens sundhedstilstand. Og dette års
JavaOne var radikalt anderledes, end da denne skribent sidst gæstede konferencen i San Francisco tilbage i 2002.
Suns ledelse med Jonathan Schwartz i spidsen fremstår nu afslappet og med det overskud, som kommer, når virksomheden globalt set netop har droppet de røde bund-linje-tal. Og den afslappede, men selvsikre, attitude gik igen, da Jonathan Schwartz med vippende hestehale kunne forsikre de fremmødte journalister om, at Sun nu er verdens største open source-baserede it-firma. "Og vi tjener penge," forsikrede han.
Nu kan man så passende hævde, at Suns kerneforretning stadig er hardware, og at software og open sourcing af kronjuveler som Suns Solaris-operativsystem blot er en mindre detalje i det store billede. Men virksomhedens sats på open source virker på mange måder langt mere konsekvent end konkurrenter og kolleger som Novells og IBM's. Og i det lys bliver det interessant at se, om Suns skift fra proprietære systemer vil lykkes. Vil virksomheden opretholde styringen af programmeringssproget Javas fortsatte udvikling, når det endelig bliver tilgængeligt via GPL-licensen senere på året. Det er åbenlyst, at de overvejelser er taget, og den kommende organisering af det arbejde er fastlagt.
Historisk set er Sun kendt for at lancere teknisk blændende løsninger. Tænk blot på de pizza-bokse, som husede den første generation af webservere. De kørte upåagtet, indtil harddisken var for lille. Blot har timingen af teknologier som Java ikke altid været lige i øjet. Det tog rigtig lang tid, før det slog an. Og andre gange har målgruppen været svær at få øje på.
På en række områder er det dog klart, at tiden har arbejdet i Suns favør. Udviklingen af internettet har eksempelvis været på virksomhedens side.
Hvor Suns budskab om, at netværket er computeren kunne virke en anelse gådefuldt set i det globale perspektiv tilbage i halvfemserne i sidste århundrede, giver det rigtig god mening i nutidens web 2.0, hvor applikationer - blandt andet takket være Java-teknologien - flytter ud på nettet.
Samtidig var produktlanceringer og annonceringer fra Sun under udviklerkonferencen præget af en målrettethed, som kan virke usædvanlig i Sun-sammenhænge.
Java FX-script skal tage kampen op i det marked, der er domineret af webdesignere, som ikke vil programmering, men som gerne vil udvikle lækkert Flash-baseret web-
design.
Java Mobile er et andet eksempel på et komplet Java-baseret operativsystem rettet mod eksempelvis mobil-
telefoner. I bedste fald kan det skabe hidtil uset konkurrence blandt leverandører til det marked.
Begge er eksempler på, hvordan virksomheden med branchens mest afslappede tøjstil nu også ser ud til at
have styr på, hvorfor de udvikler teknisk meget interessante produkter. Det er en afstikker fra tidligere tiders vildrede og godt nyt, for dem der mener, at it-branchen har brug for virksomheder som Sun Microsystems.
OriginalModTime: 21-05-2007 13:34:39