Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. april 2007.
Samarbejdet med Microsoft er et afgørende element i Nortel Networks Corporations vej tilbage i den globale it-branches rampelys. I Danmark har partnerskabet med TDC og selskabets 30-årige tilstedeværelse på markedet sikret en fornuftig udvikling gennem Nortels seneste fem katastrofeår.
Hvad der for ni år siden lignede opskriften på en global it-succes for den canadiske leverandør af teleudstyr Nortel, ser i dag også ud til at være opskriften på et comeback. Opskriften er en kombination af 117 års erfaring med levering af udstyr til teleselskaber over hele verden og samarbejde med de førende leverandører af moderne netværksteknologi.
I 1998 var moderne netværksteknologi først og fremmest hardware som routere, hub'er og switche til datanetværk i virksomheder - derfor købte Nortel netværksvirksomheden Bay Networks og blev med et slag konkurrent til det fremadstormende Cisco.
I 2007 er moderne netværksteknologi først og fremmest software. Og i løbet af den seneste måned har Nortel ifølge chefen for Nortels enterprise-forretning i Nordeuropa Joe O'Connor kunnet fremvise et par bemærkelsesværdige resultater af det snart et år gamle samarbejde med verdens største softwarehus Microsoft.
I London åbnede det første af flere planlagte løsningscentre, hvor Nortel og Microsoft sammen udvikler løsninger for kunder. Og på den årlige kommunikationsmesse Inform 2007 i Orlando præsenterede Microsoft og Nortel en løsning, der gør det muligt for teleselskaber at hoste unified communication og dermed gøre det muligt for selv små virksomheder at få leveret avancerede kommunikationsløsninger med muligheder for blandt andet videokonferencer på lejebasis.
Tidligere på året sagde analytikeren Jim Kelleher fra Argus Research til avisen Financial Times, at den store test for Nortels comeback vil være evnen til på en gang at udvide inden for IP og løsninger til næste generations netværk (NGN), og samtidig beskytte den traditionelle forretning med teleselskaberne. Heftig brug af partnerskaber, der giver forretningsmuligheder for begge parter, ser ud til at være Nortels svar på den udfordring.
Spiller på begge heste
Nortels Joe O'Connor fortæller, at det i løbet af det seneste år er blevet til 11 service-produkter i samarbejdet med Microsoft - produkter som Nortel og Microsofts partnere kan sælge.
Men Nortel arbejder også tæt sammen med IBM, dels om et nordamerikansk udviklingscenter for SOA-løsninger eller serviceorienteret arkitektur og dels om unified communications, der hænger tæt sammen med Lotus Notes.
Dermed er Nortel produktmæssigt rustet til de kommende års kamp om at levere den kommunikationsform, der skal samle tale, video og udveksling af data på arbejdspladsen.
Gennem samarbejder med Microsoft og IBM er Nortel på de to afgørende kommunikationsplaforme i unified communications, og satsningerne dækker med tilbuddet om hostede løsninger også alle typer af kunder fra de mindste til de største virksomheder.
Tidligere på måneden understregede analytikeren Inder Singh fra finanshuset Prudential i Financial Times, at Nortel ligesom Cisco, Avaya og Microsoft lige nu har travlt med at kapitalisere på den øgede betydning af software som drivkraft i erhvervslivets kommunikationsløsninger.
"Alle forstår, at det handler om at eje applikationen, og derfor forsøger alle at bevæge sig ind på markedet, som er domineret af Microsoft. Det bliver ikke en let kamp," forklarede Inder Singh.
Katastrofeår
Men Nortel er nu heller ikke forvænt med at have det let. I 2006 kom der igen sorte tal på bundlinjen efter en katastrofal udvikling de foregående fem år.
Efter købet af Bay Networks i 1998 rykkede Nortel derudad i kappestrid med Cisco. Da det gik bedst, beskæftigede Nortel tæt på 100.000 medarbejdere.
Men festen sluttede, da både teleselskaber og erhvervslivet i løbet af 2000 samt 2001 holdt op med at investere i informationsteknologi. Hele it-branchen blev ramt, og i 2002 begyndte også de første informationer om regnskabsfusk i Nortel at dukke op.
Siden har Nortel måttet revidere og genudgive resultatopgørelser ved fire lejligheder. Retssager med investorer har kostet 2,45 milliarder dollars. Topledelsen er skiftet ud, og den tidligere administrerende direktør står anklaget for at have manipuleret med regnskaberne for at leve op til aktiebørsens forventninger.
Nu vokser Nortels medarbejderstab igen. Men selv med de 3,6 procents vækst i antallet af ansatte kan det totalt kun blive til godt 35.000 medarbejdere. 2006-omsætningen var på 11,4 milliarder dollars efter en fremgang på 8,5 procent og af den omsætning kunne der lige blive et overskud på 28,8 millioner dollars.
Mildere vinde mod øst
Mens Nortel har kæmpet mod kriminalitet, bristede investor-forventninger og svigtende salg på den amerikanske side af Atlanterhavet, så understreger chefen for enterpriseforretninger i Nordeuropa Joe O'Connor, at forretningen i Europa er vokset i alle fem katastrofeår.
Han kan ikke give nogen tal, men siger at Europa, der omfatter 30 lande og for Nortel også Rusland og Pakistan henter mere end halvdelen af omsætningen fra næste generations netværk.
I Danmark nyder Nortel godt af at være en gammel kending. Partnerskabet med TDC har rødder, der er mere end 30 år gamle. Og med teleselskabet som partner har Nortel allerede solgt flere løsninger fra samarbejdet med Microsoft til danske kunder.
Peter Ole Jensen er chef for Nortels danske aktiviteter, med afsætning gennem partnerne TDC, IBM, EITel, IPNett og Axcess. Han ser store muligheder for afsætningen af hosted unified communications i Danmark, uden dog at ville afsløre detaljer.
En ny opgørelse fra analysehuset Infonetics Research viser, at det er Fjernøsten, der oplever den største vækst i salget af netværksudstyr. Infonetics Research har opgjort den globale vækst i salget af telekommunikations- og datanetværk for 2006 til ni procent, hvilket svarer til, at der er investeret for 123 milliarder dollars.
Frem til 2010 forudser analysehuset en vækst på yderligere 20 procent til en årlig global investering på 148 milliarder dollars.
billedtekst: Konvergens I løbet af den seneste måned har Nortel ifølge chefen for Nortels enterprise-forretning i Nordeuropa Joe O'Connor kunnet fremvise et par bemærkelsesværdige resultater af det snart et år gamle samarbejde med verdens største softwarehus Microsoft. Foto: Nortel
OriginalModTime: 26-04-2007 13:25:22