Strategien switcher for producenter af netværk

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. april 2007.


Flere producenter af netværksudstyr udvider deres ­produktvifte til snart sagt alt, der på nogen måde kan forbindes med netværk. Cisco mener, det er nødvendigt at forandre sig, mens Juniper sværger at holde sig til kerneforretningen.

Hvorfor spreder de gamle netværksselskaber sig til så mange forskellige områder?
Alcatel-Lucent beskæftiger sig med mobiltelefoner, onlinebetalinger og netværkskabler til ubåde. Cisco tilbyder digitale skilte, harddisk-optagere, videokonferencesystemer, e-handelssoftware og chatprogrammer. Nortel også bevæget sig ind på softwaremarkedet med sit partnerskab med Microsoft.
Jeg prøver at finde svaret gennem Howard Charney. Han er vicedirektør for Cisco og bruger det meste af sin tid på at rejse rundt i verden og forklare Cisco-ansatte, kunder, partnere og journalister om Ciscos visioner og strategier.
Han må kunne forklare mig, hvorfor Cisco tilsyneladende spreder sine opkøb i vidt forskellige retninger.
Alene i 2007 har Cisco opkøbt virksomheder, der arbejder med så forskellige ting som spamfiltre, XML-teknologi, virtualisering, samarbejdsværktøjer og sociale netværkstjenester.
"De er jo alle forskellige."
Howard Charneys stemme lyder undrende, mens øjnene skimmer ned over det stykke papir med Ciscos seneste opkøb, som jeg har taget med.
Det var, hvad jeg ville tale med dig om. Det er fem meget forskellige selskaber købt på meget kort tid. Hvad er den overordnede strategi?
"Vores gamle kunder behandlede data på en bestemt måde, men den nye generation tænker anderledes. Hvis vi skal nå YouTube-generationen, må vi tænke større og dyrere. Det sammenhængende princip mellem den gamle og nye strategi er, at det handler om mennesker, der kommunikerer med mennesker."
Groft sagt: I gamle dage var det efterspørgslen efter hardware, der gjorde det muligt at kommunikere. Nu er efterspørgslen efter software, der gør det nemt at kommunikere.
Billedet er derfor blevet en del mere broget siden 1980'erne og start-90'erne, hvor Cisco simpelthen var "dem, der lavede routere".
Lucent, der oprindeligt hed Lycom, har gennemgået en lignende udvikling. Lucent begyndte med at producere kabler, men udvidede også produktviften gennem den sidste del af 1990'erne. Efter sammenlægningen med Alcatel har den fransk/amerikanske gigant spredt sig ud over snart sagt alle områder, der bare tilnærmelsesvis har noget med netværk at gøre.
En af de helt store slagmarker for Cisco, Alcatel-Lucent og Nortel er markedet for unified communication, der er en teknologi, der sørger for, at man altid kan komme i kontakt med hinanden.
Hvis du skriver en besked over Messenger, men personen sidder ved en IP-telefon, så skal telefonen kunne levere beskeden alligevel med tekst-til-tale-teknologi.
En noget anden slagmark end den, der handlede om kabler, routere og switche.
Juniper vil ikke være med
Sådan behøver det ikke at være.
I modsætning til de tre andre netværksgiganter satser Juniper udelukkende på infrastruktur og sikkerhedsprodukter til tjenesteudbydere, store virksomheder og stater.
"Vi vil ikke være alt i netværkene. Vi vil ikke konkurrere og spille spillet om at have den største portefølje med Cisco. Det er ikke noget, vi nogensinde har tænkt os at gøre," sagde Steven Wastie, vicedirektør for virksomhedsmarkedsføring til Reuters i marts.
På det tidspunkt var Junipers aktier faldet med otte procent det seneste år, mens Cisco var blevet 20 procent mere værd.
Det kan dog også have forbindelse med en sag om svindel med aktieoptioner, som virksomheden har været igennem.
Howard Charney fortæller, at Ciscos transformation har været svær, fordi mange Cisco-ansatte i alle afdelinger har skullet vænne sig til helt nye roller. Det har krævet mange kræfter over flere år. Men hvorfor valgte de så ikke bare en strategi som Juniper?
"Det er, hvad forretning handler om. Man er nødt til at indse, at kampen har ændret sig, og derfor er du nødt til at ændre dig," siger han.
Strategien har da også betydet, at Juniper nu kun er en konkurrent for Cisco og Alcatel-Lucent på en lille del af markedet. Store dele af omsætningen skal de to virksomheder tiltrække fra virksomheder som Microsoft, IBM, Google og teleselskaberne.
Det forklarer analytikernes begejstring over Ciscos køb af WebEx, der udvikler internetbaserede samarbejdsværktøjer til mindre og mellemstore virksomheder. Cisco har nemlig, ifølge en analyse fra Gartner, en chance for at konkurrere med de kendte softwarevirksomheder, hvis det kan sælge deres software på abonnement og over nettet.
Til gengæld mener Gartner, at det bliver nærmest umuligt at blive en seriøs konkurrent til IBM, Oracle, SAP og Microsoft, hvis man satser på applikationer, der installeres ude hos kunderne.
Det virker også til at være Howard Charneys konklusion, da jeg spørger, hvordan han vil konkurrere med Microsoft.
"Undervurder aldrig Microsoft. De er store. Men vi har forskellige meninger om, hvordan man leverer services. Vi tror på, at netværket har en stor intelligens, og at vi kan bruge den intelligens til at levere lige netop de rigtige services til brugeren. Microsoft ser i stedet en verden af operativsystemer, lokale applikationer og dimser ude ved brugeren."

Billedtekst: Net Cisco tænker netværk overalt. Som her i en Volvo S60 med indbygget internetrouter. Foto: Cisco

OriginalModTime: 26-04-2007 13:24:10




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere