Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. april 2007.
tema computerworld.dk har det seneste par uger kørt et tema om business intelligence på vores hjemmeside. Læs nogle af artiklerne her og læs hele temaet på cw.dk/tema/businessintelligence
Bernard Liautaud var med til at stifte Business Objects i 1990. Han mener, at business intelligence i dag kun når 15 procent af det potentielle marked, og at BI som software-service er nøglen til resten af markedet.
10 fede år forude.
Sådan lyder forretningsudsigterne for business intelligence (BI), hvis man spørger Bernard Liautaud, der er medstifter, bestyrelsesformand og chefstrateg for verdens største leverandør af BI-software, Business Objects.
Men samtidig med, at stadig flere virksomheder gerne vil udnytte den viden, som virksomhedens data genererer, så eksploderer mulighederne for at udnytte denne viden lige nu i mange forskellige retninger.
"Lige nu er BI-penetrationen på 15 procent. Vi skal udvide og udvikle os til at omfatte de resterende 85 procent," siger Bernard Liautaud.
Det skal blandt ske ved bogstavelig talt at bringe business intelligence til brugerne i stedet for at lade brugerne komme til BI-løsningerne.
"Vi skal integrere business intelligence så meget som muligt, så du ikke behøver at åbne en BI-applikation for at udnytte business intelligence. Business intelligence-funktionerne skal være så integrerede med dine kontor- og forretningsapplikationer, at du konstant har en gadget åben på skærmen, som viser de efterretninger, du har brug for - for eksempel markedsandele i realtid," siger Bernard Liautaud.
Ambient BI, kalder han det. Det er et begreb, der bedst kan oversættes med omsluttende - eller at business intelligence eksisterer rundt om resten af it-løsningen.
Med ambient BI forsvinder den ekstreme kompleksitet helt fra brugernes bevidsthed, og avanceret datamining samt analytics bliver en del af det mashup-miljø, som brugerne er vant til at betjene sig af i en web 2.0-verden, hvor software i stadig højre grad bliver service produkter.
10-års planen
"Det kommer til at tage 10 år at skabe en naturlig modenhed på BI-markedet. I den periode vil antallet af brugere i store virksomheder gå fra få hundrede til tusinder af medarbejdere. Og samtidig vil de mellemstore virksomheder tage business intelligence til sig, fordi deres teknologianvendelse bliver stadig mere sofistikeret," siger Bernard Liautaud.
Han peger på, at han allerede tilbage i 1990 udgav en bog om, hvordan business intelligence kan bruges til at lede virksomheder og organisationer gennem demokratisering af viden, måling af præstationer og så videre.
Og det er stadig kernen i Business Objects, som kommer fra anvendelsessiden af business intelligence, fortæller han.
"Derfor er vi heller ikke skræmt af den opgave, som det er at bevæge sig fra de store virksomhedskunder til de mellemstore og små virksomheder. For dybest set handler det ikke om teknologi men om at sprede det glade budskab om, hvordan BI kan optimere forretningen," siger Bernard Liautaud.
Business Objects har allerede taget hul på fremtiden med BI som software-service, hvor kunderne anvender BI-løsninger via internettet.
Løsningen er ny og designet som en ægte online-arkitektur.
Foreløbig er det kun amerikanske kunder, der kan abonnere, men løsningen bliver tilgængelig i Europa senere på året.
Fokus på datakvalitet
Men i en verden med ambient BI bliver det efter Bernard Liautaud endnu vigtigere at fokusere på en af de grundlæggende discipliner i business intelligence: Sikring af datakvalitet.
Jo længere BI-kompleksiteten er væk fra brugerne, desto mere afgørende er det, at business intelligence-løsningen bygger på veldefinerede, opdaterede og troværdig data.
Her peger Bernard Liautaud på, at business intelligence leverandørerne de seneste år har fået hjælp fra de amerikanske politikere.
Det kompleks af love, som fulgte efter erhvervsskandalerne i Enron og andre store amerikanske virksomheder i begyndelsen af årtiet - kaldet Sarbanes Oxley eller SOX efter de to forslagsstillere - har nemlig haft en stor indvirkning på arbejdet med datakvalitet i amerikanske virksomheder.
"Påvirkningen fra SOX spreder sig nu til resten af verden. Og selv om mange mener, at lovene stiller alt for detaljerede krav til virksomhederne om at kunne dokumentere og forklare, hvordan data håndteres, gemmes og anvendes, ja så har det åbnet en helt ny diskussion om datadisciplin der lige nu skaber processer for lovgivningsbestemt rapportering eller compliance," siger Bernard Liautaud.
Business Objects er med en 2005-andel af det globale BI-marked på 17,6 procent verdens største leverandør.
Den position holder Business Objects formentlig også efter den seneste konsolidering på markedet, hvor Oracle har købt Hyperion Solutions og dermed placeret sig solidt i top tre sammen med Cognos.
Men Bernard Liautaud sover ikke uroligt af den grund. Hans mål er, at Business Objects skal være blandt de ti største softwarehuse i verden.
Konsolidering
Konsolideringen på BI-området finder han helt naturligt på et marked, som han i øvrigt er helt uenig med iagttagere om, "blot" er en del af markedet for forretningsapplikationer.
"Business intelligence er et selvstændigt marked, og den konsolidering, vi ser nu, svarer til den, som skete på ERP-markedet for år tilbage og på databasemarkedet endnu før. Oracle startede som en ren database-leverandør og kom ud som nummer et på trods af konsolideringen. SAP startede som en ren ERP-leverandør og kom ud som nummer et på trods af konsolideringen. Sådan kommer det også til at gå for Business Objects på BI-markedet. Vi kommer ud som nummer et," siger han.
Læs mere: cw.dk/art/38770
Faktaboks:
BI - business intelligence
Business intelligence-software er i princippet værktøjer, som kan bruges til at analysere store mængder data, finde mønstre i disse data samt lave forudsigelser. De analyserede datamængder kan efterfølgende danne grundlag for strategiske beslutninger. Firmaets business intelligence-løsning kan ligge på firmaets centrale server, men den kan også være web-baseret og betjenes via en browser.
Business intelligence handler med andre ord om at forvandle virksomhedens mange data til konkret og brugbar viden. Entydige nøgletal og intuitive brugerflader hjælper til at skabe overblik og gennemsigtighed i forretningen.
Med de rigtige Bi-værktøjer er en virksomhed i stand til at levere den rigtige information i den rigtige form til den rette bruger på det rette tidspunkt!
Traditionelt blev business intelligence-redskaber brugt til analyser af især finansielle data, men i dag bruges business intelligence også i høj grad til at sætte fokus på virksomhedens forhold til kunder og leverandører i forbindelse med e-handel og andre samarbejdsrelationer.
Artikler:
Eksperter er jaget vildt
Bedre forretningsmæssige beslutninger på baggrund af virksomhedens mange data. Det er kravet til Lundbecks nye business intelligence-satsning, der går under navnet BI Team.
Medicinalvirksomheden er netop sprunget med på bølgen af virksomheder, der fokuserer ekstra kraftigt på business intelligence.
Det er sket ved at udarbejde en decideret BI-vision og BI-strategi, samt ved etableringen af et såkaldt business intelligence team, der forener kræfter fra it og forretning i forsøget på at levere de helt rigtige informationer hurtigst muligt.
"Lundbeck har savnet en masse på rapporteringsfronten, og mange forskellige systemer har gjort det svært at skabe en sandhed," forklarer Peter Vekslund, director for budgetting and controlling.
Men det er svært at rekruttere nok Bi-kompetente personer, og det har fået Lundbeck til at lave et decideret uddannelsesforløb.
Selv leverandører af business intelligence-produkter, har svært ved at tiltrække talenterne, fortæller Karsten Fogh Ho-Lanng, nordic research manager hos IDC Nordic.
"Meldingen er, at det især er svært at skaffe personer med erfaring," siger han og vurderer, at virksomhederne i høj grad selv må stå for oplæringen.
rost
Læs mere: cw.dk/art/38716
BI-software til forbrugere
Targits næste produkt bliver med musik og podcast. Business Objects arbejder med widgets og med at integrere Microsoft Live Messenger i sin software. Google samarbejder med flere BI-producenter om at integrere sine søgefunktioner og brugergrænseflade direkte i programmerne.
IDC har forudset 2007 til at være året, hvor forbrugersoftware for alvor begynder at påvirke forretningssoftware - og området for business intelligence (BI) er ingen undtagelse.
"Det bliver nærmest underholdning på vej hjem i S-toget," siger Targits direktør, Morten Sandlykke, om muligheden for at udarbejde analyser som podcast i næste udgave af virksomhedens BI-software.
Men de nuværende eksperimenter med at integrere forbrugersoftware er ikke nødvendigvis den rette vej.
Skeptisk er for eksempel Jørgen Steines, konsulentdirektør hos BI-konsulenthuset Platon. Han ser især en tendens til, at BI-programmer får flere samarbejdsværktøjer og internetfunktioner indbygget, der ofte ligner forbrugersoftware. Det kan for eksempel være Business Objects arbejde med at integrere sin software med Microsoft Live Messenger.
"Jeg kender ingen, der har udtrykt et behov for det," siger Jørgen Steines, der tror, at yngre generationer vil sætte mere pris på nyskabelserne.
Generelt mener han, at BI-producenterne bør arbejde mere på at integrere deres programmer med ERP- og CRM-software samt portaler i stedet for med Messenger.
bab
Læs mere: cw.dk/art/38803
Smag selv på produkterne
I mere end 22 år har Rob Rose arbejdet professionelt med it, og i dag er han chefarkitekt med ansvar for strategiske investeringer hos Cognos samtidig med, at han leder firmaets marketingafdeling.
Filosofien bag firmaets succes på BI-markedet er enkel.
Det handler om at være på bølgelængde med kundernes behov.
Derfor gør firmaet i vid udstrækning selv brug af den software, der udvikles til kunderne, fortæller Rob Rose.
"En kok smager også hele tiden på sin mad for at være sikker på smagen. Hvis han bare serverer det uden at smage, ved han ikke, om folk kan lide maden," siger Rob Rose.
Samtidig er fordelen ifølge Rob Rose, at Cognos på denne måde bedre er i stand til at udstikke retningen på udviklingen af firmaets produkter.
rp
Læs mere: cw.dk/art/38716
Vækst vigtigere end overskud
Den nordjyske it-virksomhed Targit er i fremgang, og det vil den udnytte til at styrke distributionen og salget af sine business intelligence-produkter.
Det netop offentliggjorte regnskab for år 2006 viser en omsætning på 71 millioner kroner og et overskud på 11 millioner.
I 2005 var omsætningen på 41 millioner kroner og overskuddet på fire millioner, mens de tidligere år bød på underskud.
En del af omsætningsfremgangen skyldes samarbejdet med andre virksomheder. Mest markant er samarbejdet med Microsoft, der sælger Targits "Business Analytics" sammen med Dynamics NAV.
Hovedparten af salget sker stadig gennem distributør- og forhandlernettet, og den kanal vil Targit satse mere på i den kommende tid. Derfor ansætter virksomheden i løbet af i år 14 nye medarbejdere i USA. Det bliver en blanding af danske og amerikanske medarbejdere, og to ud af tre vil være salgsmedarbejdere.
bab
Læs mere: cw.dk/art/38750
OriginalModTime: 19-04-2007 13:01:34