Skal vejkontoret bruge 60.000 kroner på it?

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. april 2007.


Lad viceforvaltningscheferne bære digitaliseringen igennem. Sådan lyder rådet fra Rambøll Management til kommunerne, som snart sparker projekt ‘Digital Ledelse' i gang.

Chefen for vejkontoret er på herrens mark.
Skal han nikke ja til at bruge 60.000 kroner på at opdatere den software, afdelingen bruger, når de skal til at designe nye rundkørsler. Er det overhovedet nødvendigt med en opgradering for at designe rundkørslerne på en omkostningseffektiv måde?
Hvis ja, hvor skal pengene så hentes? Skal de tages fra uddannelseskontoen, eller skal man hellere spare på indkøbene af hæve-sænke borde? Dybest set aner han det ikke, for han har ikke de ledelsesmæssige redskaber og forudsætninger for at lave den type prioriteringer.
Eksemplet er konkret og stammer fra den virkelige verden.
Og det er bare et eksempel blandt mange, som afdelingschef Erik Møberg, Rambøll Management, får serveret af kommunale ledere, der søger råd om it-ledelse.
"Chefen er jo skide god på det rent vej-faglige, men han skal også kunne overskue, hvilke digitale ressourcer man kan trække på og finde frem til vejafdelingens opgaver i forhold til digitaliseringen," siger Erik Møberg.
Problemet er ifølge Erik Møberg, at der er enorm lang vej fra de overordnede generelle principper om god ledelse til konkrete redskaber om digital ledelse, man kan lange ud til leder som ham i vejafdelingen.
Han mener derfor, at det kommende projekt ‘Digital Ledelse' i kommunerne - et projekt, som er et led den fælles-offentlige digitaliseringsstrategi - i meget høj grad bør udpege viceforvaltningscheferne som dem, der skal bære digitaliseringen igennem i kommunerne.
"Digitaliseringsdagsordenen kommer reelt et stykke nede på de kommunale toplederens liste, så topledelsens opgave vil være at få positioneret digitalisering på de næste niveauer i deres organisation," siger Erik Møberg.
Og mens de egentlige forvaltningschefer har travlt med at betjene det politiske niveau, så bliver det i praksis viceforvaltningscheferne, der skal sørge for, at områderne bliver drevet så effektivt som muligt.
Og det vil i høj grad være lig med at digitalisere en masse processer.
"Det er f.eks. viceforvaltningschefen på skoleområdet, der skal tage initiativ til at bygge skole-hjem portal, så lærere, forældre og børn slipper for alle de sedler med meddelelser, der flyder rundt i skoletaskerne," siger han.
En væsentlig udfordring er at bygge bro mellem topledelsen og deres generelle ledelsesprincipper og de enkelte forvaltningsenheder i kommunerne. De skal være med på ideen.
Turbo på digitaliseringen
Formanden for KL (tidligere Kommunernes Landsforening), borgmester Erik Fabrin, Rudersdal kommune mener, at digitalisering er meget højt prioriteret hos landets 98 borgmestre og kommunalchefer, der udgør kommunernes øverste administrative ledere.
Og hvor mange borgmestre tidligere betragtede it som en særlig teknisk disciplin, der nok kunne aktivere gabemusklen, er øvelsen for kommunetoppen nu at forankre it-udvikling og digitalisering som en del af et langt bredere organisationsudviklingsprojekt.
"Sådan som fremtiden ser ud med den demografiske udvikling og pres på omkostninger, skal vi have et virkeligt gennembrud på digitalisering i kommunerne. Her er topledelsens engagement i den øvelse proportionalt med succesen," siger Erik Fabrin.
Han mener faktisk det ligger lige til højrebenet for kommunerne at få sat turbo på digitaliseringen. Kommunalreformen var et stort organisationsudviklingsprojekt med en tilhørende enorm it-konverteringsopgave. Kommunereformens momentum skal udnyttes.
"Vi har alle (borgmestrene, red.) været involveret i selve konverteringen og er alle dybt involveret i, hvordan man får de store systemer kørt sammen. Så er der mange tegn på, at interessen er til stede for at få hele organisationen til at understøtte digitalisering," siger Erik Fabrin.
Men når digitaliseringen begynder oppefra er risikoen ifølge Erik Møberg, at projektet ikke bliver gjort meget nærværende i forhold til den enkelte kommunale leder.
Hvordan skal en leder af 300 hjemmesygeplejersker f.eks. håndtere, at kommunens topledelse meget gerne vil forbedre kommunikationen med det lokale sygehus med det formål at de ældre patienter får besøg af hjemmehjælpen fra den samme dag de bliver udskrevet
"Lederen kan godt tage stilling til, hvordan han eller hun vil modtage information og på hvilket tidspunkt informationen fra sygehuset skal komme. Men lederen kan ikke forholde sig til, hvilke kommunikationsredskaber, der skal bygges op for at det kan lade sig gøre. Man er nødt til at bygge bro fra toppen til de enkelte leder i forvaltningerne, ellers kommer det ikke til at virke" siger Erik Møberg.
Nu handler det om at effektivisere og lave kvalitetsforbedringer på de borgernære områder - skoler, børnehaver, plejehjem.
"Ledelseslaget på de områder har ikke været så engageret hidtil," siger Erik Møberg.

Faktaboks:
Projekt Digital Ledelse
I løbet af 2007 gennemfører KL (tidligere Kommunernes Landsforening) projekt ‘Digital Ledelse', der skal ruste de kommunale ledere til at føre digitaliseringen ud i livet.

Ifølge konsulent Lise Balslev fra KL, der er tovholder på projektet, vil digitaliseringen sætte en tyk streg under behovet for samarbejde på tværs af de gamle siloopdelte organisationer og i forhold til eksterne parter.

Derfor drejer det sig i første omgang om, at de offentlige ledere bruger en fælles referenceramme for god ledelse - og med det som udgangspunkt kan man tænke digital ledelse ind i projekterne.

Den fælles reference kan meget vel blive det kodeks for god offentlig topledelse, som blev udarbejdet sidste år. Kodekset består af ni centrale, men meget brede punkter.
"Det offentlige toplederkodeks kan bruges som afsæt til god digital ledelse, suppleret med konkrete eksempler og anbefalinger fra kommunerne," siger Lise Balslev.
Projekt ‘Digital Ledelse' befinder sig lige nu på idestadiet, og først efter sommerferien er man klar til at trykke på speederen med kampagner og seminarer i samarbejde med kommunerne.

OriginalModTime: 12-04-2007 14:10:47




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere