Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. april 2007.
Små ændringer i en e-butik kan have voldsomme konsekvenser - både positive og negative. Derfor er det en god ide at få nogle friske øjne på tingene.
Når man arbejder meget med sin e-butik, så bliver man ofte blind over for de fejl, man begår. Selv indlysende dumheder får lov til at leve, da de i den daglige trummerum nemt forputter sig. Der er også ofte gode forbedringer, man nemt kunne lave, men ikke lige får sat i værk og det er synd. Derfor er det vigtigt at få nogle friske øjne på tingene.
En af de helt nemme måder at få hjælp på er, at gå ind på et site som www.amino.dk og spørge, om der er nogen, der gider hjælpe med lidt input.
Der går oftest få minutter fra man beder om hjælp, til man får de første tilbagemeldinger dukker op. Man skal så huske ikke at blive for stødt eller vred, da kritikken ofte er råt for usødet. Noget af kritikken kan man bruge, og andet kan man lade ligge. Men man får helt gratis nogle friske øjne på forretningen.
En anden måde at gøre det på er, at få et professionelt firma til at kigge på det. Der er firmaer som Creuna, CustomerSense og andre, der kan lave en struktureret gennemgang af butikken og komme med forslag til forbedringer.
De bruger også ofte almindelige mennesker til at teste sitet, og de fejl, de finder, bliver så dokumenteret.
Ofte vil den slags konsulenter tage sig godt betalt, men kan de løfte konverteringen med bare 10 procent, så er pengene som regel givet rigtig godt ud.
De to metoder er rigtigt gode til at finde fejl, men hvis man vil foretage et større strategiskift, så kan jeg anbefale disse to ideer.
Jeg går en god tur i skoven og får lidt frisk luft til hjernen, mens jeg lader som om, jeg er konkurrent til mig selv.
Jeg angriber min butik på alle områder og prøver at finde svagheder i min egen strategi. Jeg overvejer nye produkter, ændringer af design, profil, distribution og meget andet. Med andre ord prøver jeg at rive min egen forretning i småstykker. De ideer og tanker, jeg får fra min gåtur, tager jeg med hjem og ændrer ved min forretning.
En anden måde, jeg arbejder på, er ved at læne mig tilbage i stolen og lave et lille tankeeksperiment. Hvis nu jeg kunne starte forfra, hvad ville jeg så gøre anderledes, end det jeg gør i dag? Det er en god øvelse til at få åbnet for kreativiteten. Ofte er man hæmmet af, at det er alt for besværligt at lave meget om, men ved at lege med ideen, så virker det ikke så alvorligt. Og pludselig står man med nogle spændende muligheder, som måske ikke er så svære at realisere.
Hvilken metode man bruger, er op til pengepung og smag, men man skal huske på, at selv små ændringer i en e-butik, kan have voldsomme konsekvenser - både positive og negative. Jeg har set ganske små ændringer, forøge omsætningen med flere hundrede procent, så der er virkelig noget at hente, hvis man får nogle friske øjne på sin butik.
Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.
OriginalModTime: 12-04-2007 13:24:32