Nettet får stedsans

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. marts 2007.


Den næste netrevolution vil ske i takt med at data bliver koblet til fysiske lokaliteter. Det skaber grobund for helt nye kommercielle tjenester og hidtil usete netfællesskaber. Og ændringen sker i de kommende to til tre år, vurderer eksperter.

Skattejagtsentusiaster har gjort det de sidste seks år, og anerkendte forskere har demonstreret det i flere omgange. Når netbaserede informationer, som vi kender det fra en google-søgning, plottes ind på et kort, er forskellen til traditionelle internetbaserede søgninger dramatisk.
Visualiseringer af data knyttet til to eller tredimensionelle kort giver en helt anden mening end abstrakte og flade lister med søgeresultater.
Så kan såkaldte geocachere opspore skjulte skatte, sågar i virtuelle verdener som Second Life. Og storbyens dunkende menneskepuls lader sig blotlægge af beskuere med trang til at holde sig ajour med byens aktiviteter, som i MIT-projektet Real Time Rome.
Begge eksempler stammer fra den nyligt afholdte konference "Geoware - Når ting får stedsans". Århus-konferencen bød også på en lang række andre eksempler, som afslører, hvordan den kommende kobling af mellem ting og lokalitet vil få helt nye nettjenester til at opstå.
Traditionelle geografiske informationssystemer (GIS) har i årtier været kostbare og forbeholdt professionelle anvendelser som for eksempel oversigtskort for kloakering hos kommunernes tekniske forvaltninger. Men den situation er hastigt under forandring. Nu er der et folkeligt gennembrud på vej, som kan sammenlignes med udbredelsen af GPS-systemer hos almindelige bilister.
"Allerede nu ser vi de første danske og udenlandske forsøg på at udnytte teknologierne til meningsfulde webbaserede sociale tjenester, hvor du kan holde styr på, hvor dine venner er, og hvad de foretager sig," siger medstifter Mads Thimmer fra Innovation Lab, arrangør af konferencen.
Danmark i front
Anvendelserne er ikke forbeholdt eventyrlystne grupper af skattejægere og forskere, som er interesseret i at udforske visuelle brugergrænseflader. En af de mest toneangivende geodata-eksperter er englænderen Ed Parsons fra firmaet Open Geomatics. Han vurderer, at Danmark vil være blandt de første lande, hvor koblingen af data med geografiske lokaliteter får sit folkelige gennembrud.
"Danmark er et af de lande i Europa, som er mest liberale med hensyn til at stille offentlige data til rådighed. Kombinerer vi det med de temmelig ukomplicerede byggeblokke, som eksempelvis Google Maps stiller til rådighed, er det for eksempel nemt at koble tredimensionelle data med historiske data for Århus. Så vil vi kunne gå rundt i en virtuel udgave af en 200 år gammel udgave af Århus. Det vil være fascinerende," siger Ed Parsons.
Han fremhæver, at den traditionelle branche for geografiske informationssystemer i de sidste 30 år har forfulgt en strategi, som fokuserer på professionelle anvendelser.
"Men den enegang er forbi. Med nye værktøjer er det nu blevet muligt at få en meget bredere basis for anvendelsesmuligheder, som retter sig mod et massemarked," siger han.
Ed Parsons understreger, at det stadig er dyrt at indsamle geodata. Den afgørende ændring er imidlertid, at store virksomheder som Google, Yahoo og Microsoft det sidste par år er begyndt at gøre data tilgængelige gratis for slutbrugere.
"Rent teknisk er det også meget nemt at smække kort på et website, det kræver blot få linjers JavaScript-kode," konstaterer Ed Parsons.
Den engelske geodata-ekspert understreger, at udviklingen i virkeligheden startede som lidt af en tilfældighed. Google Maps interne API'er - snitflader til andre systemer - blev hacket af programmører, som ønskede at kombinere egne data med Googles globale kort. Og så valgte Google kort tid efter at offentliggøre sine snitflader.
Ed Parsons har ikke et entydigt bud på, hvilke forretningsmodeller der vil kunne skabe bred interesse i at investere i fremtidens geografiske informationssystemer.
"Selv om jeg er sikker på, at markedet vil vokse radikalt i løbet af de næste tre år, ser jeg endnu ikke klare forretningsmodeller udover et boom for lokal annoncering," siger han.
Den geografiske Wikipedia
En af de danskere, som allerbedst har udnyttet kombinationen af Google Maps med lokale data, er den danske programmør Peter Brodersen, som står bag enmandsfirmaet Korrup­tion. Sidste år lancerede han findvej.dk som en konkurrent til Kraks netudgave. Findvej.dk er et flot og visuelt appellerende bud på en turguide.
Peter Brodersen udbyggede sine tjenester med en visuel smiley-søgning, som ved at kombinere kortdata med Fødevarestyrelsens sundhedstjek af madsteder giver et overraskende overblik over fødevarehygienen i et lokalområde.
Og en ny tjeneste har netop set dagens lys. Peter Brodersen udnytter, at mange danske opslag i det brugerdrevne online-leksikon Wikipedia, rummer koordinatsæt, som kobler informationerne til en lokalitet.
"Med det udgangspunkt var det temmelig nemt at kombinere de data med Google Maps og så vise et kort over eksemplevis det indre København med små Wikipedia-glober strøet ud på de steder i byen, som har en omtale i leksikonnet," siger Peder Brodersen.
Han har et par nye projekter i støbeskeen. Blandt andet arbejder Peder Brodersen med at integrere politiets døgnrapporter med en kortlægning af, hvor forbrydelser er sket kombineret med en tidbegrænset søgemulighed.
"Forestil dig, hvilket overblik du vil kunne få ved eksempelvis at lave en søgning efter, hvor mange lommetyverier der er begået de sidste to måneder i nærheden af Blågårds Plads," siger han.
Et andet projekt handler om at genoplive lokalaviser. Når lokale nyheder bliver koblet til steder, får de meget mere relevans i nærmiljøet.
"Hvis man geotagger artikler, kan der søges baseret på tidspunkt og nærhed. Det leverer lokal relevans og nye og gamle artikler beriger hinanden. Forestil dig, at du har muligheden for lave søgninger på nyheder, der foregår lige i nærheden af, hvor du bor, så har du en helt anderledes appelerende mulighed for at servicere et lokalmiljø med nyhedsstof," siger han.
Ifølge Peter Brodersen er mulighederne for at skabe meningsfulde koblinger mellem data og lokaliteter nærmest ubegrænsede.
"Forestil dig, at du kunne visualisere de forskellige bydeles støjniveauer ved at vise dem på et kort, det vil gøre de oplysninger utroligt vedkommende for byens befolkning," siger han.
Oplev Rom i realtid
Visualiseringen af en bys aktiviteter står i fokus for MIT-forskeren Carlo Ratti. Han er en af de personer, der har beskæftiget sig længst og mest indgående med mulighederne for at skabe visualiseringer af geografiske informationer. Ofte på en nærmest kunstnerisk og æstetisk givende facon.
Mest kendt er nok hans projekt fra sidste år, Real Time Rome, hvor et kort over Rom i realtid blev opdateret og afslørede byens puls ved at opsamle data fra mobiltelefoner, busser og taxaer.
Ved eksempelvis at kombinere indbyggernes brug af mobiltelefoni med positionsdata, viste der sig mønstre og koncentrationer af mobiltrafikken, som både afslørede trafikpropper, og hvad publikum brugte pausen under en Madonna-koncert til.
Men projektet handler ikke blot om at skabe en visuel tour de force.
"Jeg arbejder videre med MIT-projektet Wikicity. Det handler om at gøre en masse informationer tilgængelige for byfolkene. Oplysninger om eksempelvis trafikpropper kan anvendes til at træffe beslutninger og vil ændre borgernes adfærd. Det bliver baseret på en open source-model, hvor data genereres af brugerne og anvendes af brugerne," siger Carlo Ratti.
Han understreger, at den slags realtidssystemer i høj grad kommer til at handle om at understøtte sociale aktiviteter.
"I fremtiden får vi systemer, der vil hjælpe dig med at vise, hvor du kan møde dine venner. Din kalender vil blive opdateret med aktuelle informationer, og du vil altid kunne finde den nærmeste bus," siger Carlo Ratti.
Du vil altid være synlig
Den første og største kommercielle udbyder af en social tjeneste, som plotter mennesker ind på et kort, så deres aktiviteter kan spores og anvendes i sociale sammenhænge er det tyske Plazes.com.
"Det er en magtfuld ting at give overblik over, hvor mennesker er til stede. Vores tjeneste Plazes.com gør det muligt at etablere relationer med andre mennesker, som er centreret om et sted," siger medsifteren af Plazes.com, Felix Petersen.
I øjeblikket anvender tjenesten en kombination af sms-beskeder, detektion af IP-netværk og manuelle indtastninger til at lokalisere personer. Men firmaet er på vej med nye automatiske lokaliseringer i takt med, at eksempelvis mobiltelefoner med indbygget GPS-udstyr er på vej til markedet.
I opbygningen af systemerne har et tysk firma lagt meget vægt på, at brugeren bestemmer, i hvilket omfang han vil være synlig over for andre brugere.
Man kan definere vennegrupper og kontrollere, hvilke oplysninger der skal videregives om ens færden.
"Men Plazes.com er nok ikke et værktøj for folk, der frygter Big Brother, tværtimod oplever vi, at vores brugere efterlyser mulighed for at offentliggøre flere informationer om dem selv," smiler Felix Petersen.
Nokias N95 mobiltelefon er det produkt, som de fleste geodata-eksperter udnævner til at komme til at være en katalysator for udviklingen af markedet for lokationsbaserede tjenester.
N95 kommer på markedet om et par uger og rummer ud over et højkvalitetskamera GPS-udstyr, som vil gøre det til en enkel sag at lokalisere brugeren nøjagtigt. Samtidig vil kamerabilleder automatisk kunne kobles med geodata.
"Vores markedundersøgekser viser entydigt, at mere end 50 procent af de kommende brugere af mobiltelefonen kommer til at anvende kortsøgninger på telefonen," siger Nokias produktansvarlige Cristophe Joyau. Nokia kommer til at levere telefonen med et detaljeret kortsystem, Maps, som virksomheden har købt af et tysk geodata-firma.
"Vi kommer til at levere det produkt gratis til vores andre mobiltelefoner, og vi har endda planer om at tilbyde det til gratis download for Sony Ericsson-kunder. Vi har klart lært af Google og andre, at det gælder om at få sådan et produkt udbredt, frem for at satse på at tage os betalt for selve brugen. Vi satser på en revolutionerende forretningsmodel, hvor vi håber, at teleudbyderne ikke vil satse på at tjene penge på trafikdata, men hvor pengene kommer fra eksempelvis tillægsydelser til vejrudsigter," siger han.
Nokia planlægger i forbindelse med N95-lanceringen at frigive et API, som gør det muligt for andre at lave applikationer, som udnytter mobiltelefonens positionsegenskaber. N95 vil også fungere sammen med WiFi-hotspots.
Google får global magt
En lang række af de lokationsbaserede tjenester, som dukker op i øjeblikket, har en ting til fælles. De er såkaldte mashup-applikationer, der alle sammen kombinerer datakilder med Google Maps - søgemaskinevirksomhedens globale kortsystem.
Parringen med Google Maps, sker med fuld velsignelse fra Google. Men det gør samtidig også systemerne potentielt skrøbelige. For Google kan vælge at ændre på adgangen eller simpelthen vælge at slukke for systemet. Og det vækker bekymring hos geodata eksperten Ed Parsons:
"Google, Yahoo og Microsoft har en enorm magt. Og den store bekymring er selvfølgelig, at Google en gang i fremtiden kunne vælge eksempelvis at plotte samtlige McDonalds-restauranter ind på deres kort, eller simpethen slukke systemet," siger han.
Ifølge Ed Parsons har firmaer som Google, Microsoft og Yahoo allerede investeret trecifrede millionbeløb i dollar i geografiske informationssystemer.
Han anerkender dog, at Google indtil videre er temmelig åbne omkring virksomhedens politik og at firmaet indtil videre har licenseret data til fri videreanvendelse for andre.
"Google har udtalt, at virksomheden vil give omverdenen 90 dages varsel, hvis de ændrer på Google Maps. Deres forretningsmodel virker robust lige nu, og det gør mig fortrøstningsfuld i retning af, at adgangen til Google Maps vil være uændret i fremtiden," siger Ed Parsons.

Faktaboks:
Læs mere online
Geografisk oversigt over danske Wikipedia-artikler:
www.findvej.dk/wikipedia

Socialt mødested baseret på geografiske informationer:
beta.plazes.com

Massachusetts Institute of Technologys (MIT) center for forskning i realtidsvisualiseringer af storbyens puls
senseable.mit.edu

Den engelske GIS-ekspert Ed Parsons blog:
edparsons.com

billedtekst: Hallo En stor samling tilskuere har samlet sig omkring Roms olympiske stadion til en Madonna-koncert i 2006. MIT-forskerne visualiserer folkemængden ved at se på omfanget af mobiltelefoner i brug i området.

billedtekst: Her Tjenesten Plazes.com fungerer både på internettet og giver et fingerpeg om fremtiden med nye kommercielle tjenester og hidtil usete netfællesskaber. Her er zoomet ind på det Indre København.

billedtekst: Kort Det bliver et måske et gennembrud for lokationsbaserede sociale og kommercielle tjenester, når Nokia om få uger sender N95 på markedet. Det vurderer flere eksperter, som peger på, at kombinationen af indbygget GPS, kamera på fem Megapixel og indbygget korttjeneste vil gøre mobiltelefonen til en eksponent for fremtidens udstyr med indbygget stedsans.

OriginalModTime: 29-03-2007 14:12:09




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere