Iført blå førertrøje

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. marts 2007.


Den Blå Avis har tacklet overgangen fra papir til net i verdensklasse. Skal positionen som det mest succesrige annoncemedie i Danmark fastholdes, skal Den Blå Avis satse på auktioner og surfe med på community-bølgen.

"Jeg har sjældent set nogen, der har været dygtigere til at få forretning ud af nettet, end Den Blå Avis."
Anerkendelsen kommer fra gratisavis pioneren Svenn Dam - manden som først bankede MetroXpres op i Danmark og udlandet, og nu står i spidsen for den islandsk ejede satsning Nyhedsavisen.
Han kender om nogen de udfordringer de gamle betalingsmedier på print skal håndtere i en verden, hvor både internetmedier og gratisaviser tordner frem. Og når han spejder ud over det globale medielandskab, rager Den Blå Avis fra lille Danmark op.
"Ikke ret mange i verden har været i stand til at omstille sig som dem," siger Svenn Dam.
Netop den dokumenterede og vellykkede omstilling - 70 procent af omsætningen og overskuddet på 30 millioner kroner (2005) hentes i dag fra nettet - var en af hovedbegrundelserne, da juryen bag e-handelsprisen 2007 gav købmandsprisen til annoncemediet Den Blå Avis (www.dba.dk).
Formanden for Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM), Christian Peytz fra Peytz og co. har haft Den Blå Avis som sit personlige yndlingseksempel de seneste 3-4 år.
"Den Blå Avis er en lang historie om at træffe de rigtige beslutninger på de rigtige tidspunkter, og så har de ikke været bange for at investere de ressourcer, der var brug for," siger Christian Peytz.
Seneste led i kæden af beslutninger er at styrke printudgaven af Den Blå Avis. Fra 1. februar er avisen blevet uddelt gratis 1.400 steder i landet - i supermarkeder, varehuse, havecentre, hos farvehandlere, ja sågar hos bilsynsvirksomheden Applus+ kan man hente et gratis eksemplar.
Umiddelbart lyder det som en paradoksal beslutning, når det nu er på nettet, det hele rykker.
Et skridt tilbage i tiden, eller hvad ?
Næh, egentlig ikke. Oplaget er således steget fra 110.000 til 140.000 ved manøvren, og det illustrerer ifølge professor i it-ledelse John K. Christiansen fra CBS (Handelshøjskolen i København) på bedste vis, hvordan nettet og den fysiske handel sagtens kan gå hånd i hånd.
"Den Blå Avis var leder på annonceavismarkedet og har derfor haft et brand, de nemt kunne flytte over på nettet. Sagen er jo, at 'bricks og clicks' understøtter hinanden i rigtig mange tilfælde. At det ender med, at Den Blå Avis giver sit oprindelige produkt væk, og endda i et større oplag, er rigtig godt tænkt. Annoncørerne får et større marked på den måde, det er bare smadderflot," siger John K. Christiansen.
Han ser også Den Blå Avis succes med omstillingen til 70 procent omsætning via nettet som udslag af, at man har understøttet netforretningen 100 procent i både tanke og økonomi.
Gamle købmandsdyder
Svenn Dam fra Nyhedsavisen ser også en anden gennemgående tanke i den blå forretningsmodel.
"Først og fremmest sørger de for, at der er brug for det, de laver ud fra gamle købmandsdyder. At folk køber og sælger ting går aldrig af mode, og Den Blå Avis er gode til at udvikle den salgs markedspladser uden at gøre tingene alt for kompliceret," siger Svenn Dam.
Han pointerer, at Den Blå Avis sjældent er gået foran som de mest innovative. De var ikke først med nettet, og gratisaviserne har været på banen i flere år.
Ifølge Christian Peytz har man tidligere kunnet kritisere nogle af deres tekniske løsninger, men den side at sagen er blevet stærkt forbedret.
Eksempelvis vandt dba.dk i år kategorien Navigation i Computerworlds prestigefyldte Webchamp.
Men der skal mere end god navigation til, hvis Den Blå Avis vil fastholdes lederpositionen på nettet. En stor del af annoncemarkedet ventes at gå vandre over på nettets online auktioner - ikke mindst fordi auktioner giver både køber og sælger en større vished for, at prisen er den helt rigtige.
"Derfor kan det kun gå for langsomt for Den Blå Avis at få lavet auktioner," siger Christian Peyz.
Han mener også, at en moderne handelsplads bør indeholde brugerratings og i det hele taget skal en ny fremtidsorienteret strategi tage højde for de mange nye communities på nettet.
Ellers risikerer de deres førerposition, påpeger Svenn Dam.
"Jeg er også ret overbevidst om, at Den Blå Avis er langt inde i de overvejelser. Det er sådan de tænker, og det gør dem til en vinder", siger han.

OriginalModTime: 29-03-2007 13:25:16




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere