Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 2. marts 2007.
En fil eller applikationsserver, der står og brummer ude i serverrummet, er vel cirka lige så gammel som selve tanken om informationsteknologi i vores tjeneste. Og som det aktuelle tema i dette CTO viser, er bestræbelserne på at levere mest mulig fleksibel serverkraft store på både hard- og softwaresiden.
Bladeservere er moderne og skalerbare løsninger, som i hidtil uset grad er i stand til at tilpasse sig virksomhedernes behov, og som formår at levere skalerbarhed på en byggeklodsfacon, der tidligere var helt umulig.
Ny virtualiseringssoftware til serveren udnytter cpu- og hukommelsesressourcer på reelt effektive måder, som ligger alenlangt fra vanetanken om blot at anskaffe sig en server mere, når flaskehalsproblemer opstår.
Men hvordan går det i praksis med alverdens servere? Hvordan er det nu lige ,de opfører sig, når togdriften fyger til i sne, og frosne sporskifter får brugerne til at efterspørge informationer i det digitale domæne. Når en alvorlig begivenhed ryster samfundet, og befolkningen tørster efter nyheder fra webserverne? Eller når de digitale billetluger skal sælge et rekordsstort antal billetter på ingen tid?
Ja, så kan vi opleve rigtig mange servere, der bliver stressede, ter sig nervøst og bryder sammen. De efterlader os vindentørstende eller koncertsultne brugere med uforrettet sag.
I stigende omgang kommer vi til at opleve, hvordan information lagret på servere bliver af kritisk og afgørende betydning, når it-systemerne, som navnet på de anonyme kasser i serverrummet angiver, skal tjene os i krisesituationer og ved andre helt afgørende benyttelser. En væsentlig del af fremtidens it-beredskab må nødvendigvis basere sig på, at servere simpelthen ikke går ned under de spidsbelastninger, hvor tilgængeligheden er mest efterspurgt.
Derfor er der brug for, at alle - kunder og leverandører - sætter en tyk streg under serverstabilitet som det måske vigtigste erhvervsmæssige og i sidste ende samfundsbetydende krav. Hvis ikke producenterne kan levere den nødvendige stabilitet, må der standarder og direkte ydelseskrav til for at få gjort den del af vores informations- og service-infrastruktur tidssvarende.
OriginalModTime: 01-03-2007 14:50:01