Telmore takker kunderne

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. februar 2007.


Webchamp 2007 Tirsdag kårede Computerworld de bedste danske webmastere. Telmore var den store vinder i konkurrencen.

Telmore var den store vinder, da Computerworld tirsdag kårede ­Danmarks bedste web­sites og deres webmastere. Årsagen til den store succes skal findes i brugerinddragelsen, der gennemsyrer alt, hvad teleselskabet foretager sig.

"Og vinderen er ... Telmore". Sådan lød det ikke bare én, men hele tre gange, da Computerworld tirsdag ved en ceremoni på Radisson SAS Scandinavia Hotel i København hyldede Danmarks bedste netsider og deres bagmænd. Kåringen skete i samarbejde med IT-Universitetet og analyseinstituttet Userneeds.
Telmores brand manager Charlotte Munk Thalund var dagens store vinder, da hendes site, Telmore.dk, trak sig sejrrigt ud af konkurrencen om den bedste navigation og den bedste e-handel. I tilgift kunne hun også lade sig hylde som årets webchamp 2007. Det var da også en glad webchamp, Computerworld snakkede med kort efter prisoverrækkelsen:
"Jeg er ekstremt glad på både mine egne og på Telmores vegne. Man kan sige, at de to første priser, e-handel og dialog, er meget Telmores priser, men den sidste pris er jeg specielt glad for, fordi den honorerer det arbejde, jeg har lavet. Jeg er ovenud lykkelig, og det er rigtig, rigtig dejligt," siger Charlotte Munk Thalund.

Design passer til brugerne
Charlotte Munk Thalund var da også tydeligt overrasket, hver gang hun blev kaldt på scenen. Men egentlig var der ikke noget opsigtsvækkende i de tre kåringer, for bag succesen ligger nemlig en utraditionel stor respekt for kunderne. De er ikke bare teleselskabets levegrundlag, men også selve omdrejningspunktet for Telmores hjemmeside.
I modsætning til de fleste andre virksomheder er nettet nemlig det eneste udstillingsvindue for Telmores produkter. De kan nemlig ikke findes i fysiske butikker, og netop derfor er det vigtigt ikke at skræmme eventuelle kunder væk fra hjemmesiden. De skal kort og godt altid føle sig hjemme.
"Design er som en stol. Der findes mange forskellige flotte stole, men hvis du ikke sidder godt i dem, er de ikke noget værd. Stolen skal ikke bare se godt ud, men skal være tilpasset dig. Det gælder også for hjemmesider, at brugeren føler sig godt tilpas ved at besøge dem," siger Telmores brand manager, Charlotte Munk Thalund om sin designfilosofi.
I hendes fortid finder man en uddannelse som Space Invader, og erfaringen har hun blandt andet fra Egmont, hvor hun fungerede som chefdesigner. Hos Telmore har Charlotte Munk Thalund ansvaret for hjemmesiden, og det indebærer blandt andet at sørge for, at sitets design hele tiden er opdateret og rammer præcist ned i den målgruppe, som teleselskabet sigter efter.
"Jeg gør bare det, jeg er bedst til. Jeg har været god til at få Telmores koncept ind under huden og tænke på kunderne først. Og virkelig lytte til, hvad det er, målgruppen gerne vil have, og levere varen," siger hun.
Redesign bandlyst
Sin viden om kundernes ønsker får hun fra hestens egen mund. I stedet for at læse rapporter fra analyseinstitutter bruger Charlotte Munk Thalund tiden sammen med Telmores supportere. En halv time om ugen forlader hun kontoret for at sidde sammen med supporterne og lytte med, når de snakker med kunderne.
"Der får du alt at vide, og det er især en rigtig god idé at gøre det, når vi har lanceret noget nyt. Så kan vi meget hurtigt finde ud af, om vores kommunikation er, som den skal være, og om kunderne forstår vores grafik," siger hun.
Hos Telmore behøver der ikke være mere end tre henvendelser fra kunder, der giver udtryk for noget negativt, før der bliver ændret på sitet, fortæller Charlotte Munk Thalund. Det er den store forskel på Telmore og andre sites, der gerne samler sammen og lancerer en række siteændringer på én gang.
Den fremgangsmåde er bandlyst hos Telmore. I stedet har teleselskabet gjort en dyd ud af at ændre siden i så små skridt ad gangen, at brugerne dårligt bemærker det. Alligevel ser Telmore.dk i dag helt anderledes ud, end den gjorde for tre år siden, men det har taget utallige småændringer at nå dertil.
"Det er meget forskelligt fra hvor, jeg ellers har arbejdet. Jeg har gerne villet have den tankegang ind, hvor jeg ellers har arbejdet, men det har ikke kunnet lade sig gøre. Der har man lanceret noget helt nyt hvert andet år. Det synes jeg bare ikke, er den smarteste måde at gøre det på," siger årets webchamp, Charlotte Munk Thalund.

billedtekst: Interface Telmores brand manager Charlotte Munk Thalund kan kalde sig for Danmarks bedste webmaster, efter hun tirsdag vandt
hovedprisen i Computerworlds Webchamp 2007-konkurrence. Foto: Carsten Snejbjerg

sidehistorie:
Fire spørgsmål til vinderen
Computerworld har spurgt Telmores brand manager og titelindehaver af Webchamp 2007 Charlotte Munk Thalund om, hvad der er godt webdesign i hendes øjne, og hvilken hjemmeside hun ser som værende sin personlige favorit.

Hvad er den bedste feature ved telmore.dk?
"Mit Telmore, som er stedet hvor kunder kan logge ind og se alt, hvad der sker på deres konto."
"Det fede er, at du kan gå ind og se hit­lister over, hvem du har ringet mest til og grafer over dit årsforbrug opdelt på alle mulige og umulige kunder."

Hvilken feature ville du gerne 'stjæle' fra et andet site?
"Den er svær, for hvis vi skal lade os inspirere af andre, så skal det gøres på den telmorske måde. Så jeg kan ikke nævne en ting, som vi på den måde direkte ville gå ud og stjæle."
"Når vi lancerer noget, tænker vi altid kunderne først, og derfor bliver vores ting som regel altid tænkt på en anden måde end konkurrenternes."

Hvad er din favoritside på nettet?
"Det lyder nok lidt lamt, men det er uden tvivl Google. "
"Det er ikke, fordi jeg synes, at Google er særlig fedt designet eller noget andet. Men det er verdens bedste side, for den er indgangen til alt. "
"Jeg kunne godt vælge at sige en eller anden fed designside, som jeg bruger meget tid på, men jeg havde aldrig fundet den, hvis ikke jeg havde haft Google."

Hvad kan blive bedre ved telmore.dk?
"Når vi lancerer noget nyt, er det som udgangspunkt det bedste på det tidspunkt, men der kan jo altid plads til forbedringer."
"Derfor går vi hver tredje måned ind og kigger på telmore.dk's design, og hvor vi kan optimere tingene. Hvis du tager Telmore.dk for tre år siden, så vil du se en kæmpestor forskel, men vejen er taget et skridt af gangen."

Faktaboks:
Dommerudtalelser: Derfor vandt Telmore
Bedste E-handel
Telmore formår at levere en e-handelsløsning, som i udpræget grad er skræddersyet til brugernes behov. Produktoplysninger og faktainformationer serveres i en overskuelig, præcis, hurtig og tillidsvækkende form, som altid er det minimale klik borte.

Bedste dialog
Dommerkomiteen finder, at Telmore formår at levere onlinetjenester lige præcis dér, hvor brugernes behov ligger. En række moderne fremadrettede funktioner, som for eksempel support i form af onlinechat, skaber rammerne for en velfungerende dialog på sitet. Telmores website er med andre ord et tidssvarende bud på brugerorientering og kontinuerlig udvikling.

Samlet vinder
Telmore leverer et skarpt site, som formår at kapre kunder. Telmores site glimrer med sine e-handelsløsninger og fokuserer præcist på den nødvendige kundedialog. Ydermere står der en kompetent og moderne webchamp bag, som formår at fokusere på de mest betydningsfulde ting, og som eksempelvis ofrer velanbragt tid på at opspore kundebehovene ved at lytte til den dialog, der udfolder sig mellem supportere og Telmores kunder.

Faktaboks:
De seks kategorier
Forståelighed
I kategorien ‘Forståelighed' er vægten lagt på, i hvor høj grad et sites tekst er skrevet i et sprog, der er til at forstå. Siderne bliver også vurderet efter om svært fagsprog er formildet på en måde, så selv almindelige danskere kan forstå indholdet.

E-handel
Har webudviklerne lavet en e-butik, der er nemt og overskuelig at finde rundt i, og er den virtuelle butik bygget på en måde, så den virker troværdig og ikke skræmmer potentielle kunder væk?

Produktpræsentation
Benytter udviklerne internettets muligheder til at gøre produktpræsentationen realistisk og indbydende? Der tænkes meget gerne i interaktion med brugergrænsefladen, men fokus er på at gøre produktets forcer åbenlyse gennem brug af eksempelvis video, 3D-animationer, flash-film, tests eller lignende.

Dialog
Er det nemt for kunder med problemer, ris eller ros at komme i kontakt med den netop medarbejder, der har allermest brug for at høre hvordan brugerne oplever websiden?

Navigation
Her er der fokuseret på, hvorvidt sitet er logisk bygget op, så de besøgende nemt finder det, de leder efter. Det spiller også ind i bedømmelsen, om brugerne bliver taget i hånden, og hele tiden kan se, hvor på sitet de befinder sig, og hvilken sti de har fulgt for at finde derhen.

Særprisen
Særprisen bliver givet til en hjemmeside, der byder på kulturel, teknisk eller æstetisk nytænkning.

Faktaboks:
Den lange vej til vinderen
Kåringen af konkurrencens sejrherrer er sket på baggrund af en flertrinsraket, der tog sin start tilbage i september sidste år, hvor Computerworld indledte jagten på nettets danske mestre - Webchamp 2007 - i samarbejde med analyseinstituttet Userneeds og IT-Universitetet.

Først spurgte vi læsere, om I havde forslag til de bedste danske websites. Godt 2.200 sites blev nævnt, og studerende fra ITU valgte og vragede mellem de mange sider. Resultatet blev, at 1.000 danskere blev bedt om at teste, for at blotlægge hvor let, nyttig og nyskabende, de enkelte sites blev oplevet.

Siden har IT-Universitetet identificeret skaberne bag websitet og evalueret deres indsats på en række udvalgte ledelsesparametre.

I sidste ende var afgørelsen dog dommerpanelets. Et panel på seks dommere har vurderet siderne, og afgjort vinderne i hver af de fem kategorier samt særprisvinderen og den samlede sejrherre.

Faktaboks:
Dommerne i Webchamp 2007
Lisbeth Thorlacius
Lektor i kommunikation på RUC. Her underviser og vejleder hun blandt andet i visuel kommunikation og æstetik samt brugervenlighed i webdesign.

Thomas Snitker
Stifter af brugervenlighedsfirmaet Snitker & Co.. Han har været i branchen i 10 år og har blandt andet en baggrund i KMD's Center for Brugervenlighed.

Anker Helms Jørgensen
Lektor og leder af afdelingen for Digital æstetik og kommunikation på IT-Universitetet i København. Her beskæftiger han sig med usability og HCI - interaktionen mellem menneske og computer.

Morten Kamper
Siden 2003 har Morten Kamper været direktør for FDIH, foreningen af danske e-handelsvirksomheder. Han har gennem 15 år arbejdet med strategi, it, eBusiness, salg og investering i den private og offentlige sektor.

Henrik Vincentz
Stiftede i 2001 virksomheden Userneeds, der tilbyder analyser og rådgivning med speciale i brugervenlighed. Virksomheden trækker blandt andet på sit Danmarkspanel, hvor 100.000 svarer på Userneeds spørgsmål.

Kurt Westh Nielsen
Teknologiredaktør på Computerworld.

OriginalModTime: 22-02-2007 14:54:31




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere