Sig det med billeder på kontoret, til kæresten og præsidenten

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. februar 2007.


It-branchens giganter ruster sig med produkter og løsninger til de kommende års eksplosive vækst i kommunikationsløsninger, hvor billeder, lyd og skriftlig kommunikation smelter sammen. Fra webcams ved arbejdspladsen til virtuelle topmødekoncepter.

24 øjne og ører venter intenst. Kontorstolenes læder knirker, og et par fingre trommer på bordpladen i lyst bøg. Så byder Ron velkommen og overlader ordet til sidemanden, så han kan præsentere sig selv.
Ron sidder i Ciscos hovedkvarter ved San Jose i Silicon Valley, men hans sidemand ved mødet sidder i den japanske hovedstad Tokyo. Mødet er en demonstration af produktet TelePresence, som netværksgiganten lancerede i efteråret som en flagskibsløsning, der gør det muligt både sikkert og simpelt at holde virtuelle møder af ekstrem høj kvalitet.
Alt i møderummet hører med i konceptet for produktet TelePresence 3000. De tre 65 tommer skærme monteret på en væg, kameraer, projektorer der viser præsentationer under skærmene, mikrofoner, højttalere, mødebord med seks stole og selv malingen på væggen, der skaber illusionen om, at man mødes i det samme rum.
Effekten er overrumplende. Forsinkelserne i billederne kan ikke skelnes af det menneskelige øje, og lyden er naturtro - mødedeltagerne er samlet i ét virtuelt rum.
Det var vel også, hvad man kunne forvente til en listepris på 299.000 dollars for den store sekspersoners løsning og 79.000 dollars for en løsning beregnet til en enkelt eller to deltagere på én 65 tommer skærm.
Men effekten er stadig overrumplende for veteraner, der kan huske, hvordan store virksomheder for bare ti år siden kæmpede med at få videomøder sat op med teleselskabers hjælp og i en langt dårligere kvalitet men til samme pris som den store TelePresence-løsning.

Møderummet er da også kun toppen af isbjerget i en løsning, der samler mange års Cisco innovation inden for såkaldt unified communications. Teknologier som allokering af netværkstrafik, sikkerhed, håndtering af ekstrem højopløst video (1.080 pixels pr. linje) og bredbånds spatial audio hører til blandt de innovationsområder, der blandt andet ligger til grund for de 25 patenter, som TelePresence bygger på.
Effekten har også fået både stats- og regeringschefer samt virksomhedsledere på globalt niveau til at få en demonstration af Ron. Men den ekstremt avancerede løsning til topmødeniveauet er også et tydeligt tegn på, at videokommunika­tion og unified communica­tions er klar til at sprede sig i hele fødekæden gennem IP-telefoni, instant messaging og andre samarbejdsværktøjer, så vi inden for en overskuelig fremtid kan sige det med billeder til både kæresten og præsidenten.
Der er såvel økonomiske som kulturelle aspekter i de store forventninger til unified com­munications generelt og videokommunikation i særdeleshed.

60 procent af den kommunikation, der foregår mellem mennesker er ikke verbal, men derimod knyttet til for eksempel kropssproget. Så jo flere møder, der kan foregå på video i en god kvalitet og uden alt for meget besvær, desto bedre burde udbyttet af kommunikationen blive.
Det er i sig selv et resultat, der kan kvantificeres og læses på bundlinjen. Men en stor multinational virksomhed - som for eksempel Cisco - med en årlig omsætning på godt 28 milliarder dollars og cirka 38.000 ansatte over hele verden kunne også sætte sig det mål at reducere rejseniveauet med 20 procent.
Det ville i grove træk give en besparelse, som var stor nok til at betale TelePresence-installationer tilbage på ni måneder og reducere virksomhedens samlede udslip af CO2 og lignende miljøskadelige stoffer med ti procent over et år. Uanset om en organisation alene har fokus på bundlinjen eller tænker i samfundsmæssig ansvarlighed, så er regnestykket interessant.
Ciscos forventninger til antallet af installerede TelePresence-løsninger overstiger dog ikke 200 for hele 2007. Men kigger man på det globale marked for unified communica­tions, er der god grund til at udstille de kompetencer, som man som leverandør kan bruge til mindre og billigere løsninger.

Analysefirmaet WinterGreen Research har for det amerikanske magasin BusinessWeek beregnet, at det globale marked for unified communications i 2006 var på 1,3 milliarder dollars. Men allerede i år forudser analytikerne, at markedet vokser med otte procent, og i 2008 samt 2009 er vækstudsigterne på henholdsvis 15 og 30 procent.
Det er et marked, som Cisco gerne vil have en betydelig andel af i 2009, når selskabet kan fejre 25-året for, at en gruppe studerende fra det nærliggende Stanford University startede selskabet med afsæt i udviklingen af en kommunika­tionsprotokol og en netværksrouter. Med eksplosionen i anvendelsen af internettet for ti år siden blev Cisco også et kendt mærke over hele verden i takt med, at teleselskaber og virksomheder har fået brug for stadig mere udstyr til IP-netværk.
Men det marked er Cisco naturligvis ikke alene om gerne at ville dominere. Konkurrenter som Nortel, IBM, Alcatel, Siemens og Avaya har aldrig været mere klar, selvom den sikre vinder, også når det gælder unified communications i de kommende år, bliver Microsoft.

Microsoft har partnerskaber med langt de fleste af markedets traditionelle neværksleverandører, der gerne vil sikre sig, at deres kommunikationsløsninger kan integreres med de dominerende Microsoft-produkter. Men ud over partnerskaberne er Microsoft også konkurrent på kommunika­tionsområdet.
Sidste år præsenterede softwaregiganten strategien for en samlet kommunikationsløsning, der med serverproduktet Communications 2007 senere på året skulle sætte Microsoft i stand til at levere væg til væg -kommunikation i form af såvel billed, lyd som mail.
Hvor konkollegerne i netværksbranchen kommer fra telefoni og datanetværk og bevæger sig ned mod brugerne gennem telefoner og pc'er, så kommer Microsoft fra pc'en og bevæger sig ud på netværket gennem udvikling af software til telefoner og udstyret fra netværksleverandørerne.
I vanlig Microsoft-filosofi skal for eksempel video kommunikation udbredes til masserne - selvom selskabet erkender, at der stadig vil være behov for videokonferencer i såkaldt board room quality altså på TelePresence-niveau. Men det skal være en niche, og derfor har Microsoft selv udviklet hardware som produktet Round Table.
Round Table er grundlæggende en rund mødetelefon med mikrofoner i basen og en stilk med kameraer, der kan optage 360 grader rundt og dermed få et helt mødebord med.
Produktet skal gøre webmøder til en almindelig foreteelse og brede konceptet ud til skrivebordet, hvor brugere i Office 2007 vil opleve, at det bliver muligt at højre-klikke på et navn og lynhurtigt etablere et videomøde.

Billedtekst: illusion TelePresence er Ciscos flagskibsprodukt, der leverer videomøder i såkaldt board room quality. Ens borde, stole og vægfarve giver en illusion om, at de fire personer med front mod beskueren befinder sig i samme rum som de seks med ryggen og siden til.

billetekst: Skive med stilk Round Table er Microsofts bud på en billig videomødetelefon, der kan udbrede videomøder til masserne.

OriginalModTime: 15-02-2007 13:48:41




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere