Ledelsen vil have dashboards - men giver de egentlig overblik?

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. februar 2007.


Krav fra ledelsen gør, at flere virksomheder tager det sidste og endelige skridt op ad BI-evolutionsstigen mod Corporate Performance Management. Men otte ud af ti virksomheder mangler et nødvendigt trin på trappen, vurderer Gartner-ekspert Nigel Rayner.

Direktøren kigger forbi business intelligence-afdelingen, fordi han har fået en god idé: Fra kollegerne i andre virksomheder har han hørt om et management dashboard - ja, et smart lille program på fladskærmen, der kan tage temperaturen på virksomhedens aktuelle præstation. Lav lige sådan et system, lyder ordren, for det kan vel ikke være så svært?
Svaret er både ja og nej. For der ligger formentlig en stor mængde måleparametre i virksomhedens business intelligence-systemer, men højst sandsynligt er det langt fra lige netop de parametre, som kan stykkes sammen til et totalbillede af virksomhedens overordnede præstation - eller, som det hedder på engelsk, corporate performance.
Det er budskabet fra BI-ekspert hos Gartner, Nigel Rayner.
­- Vi skyder på, at omkring 80 procent af virksomhederne allerede har et væld af målepunkter i virksomheden, men at det er måleenheder, der er fjernt fra virksomhedens strategi og det, virksomheden egentlig søger at opnå, siger Nigel Rayner.
Fejlagtige måleparametre
Problemet er, at business intelligence-systemerne er blomstret frem nede i virksomhedens operationelle enheder. I en salgsafdeling er viden om kundeadfærd et vigtigt måleparameter, og overvågning af flowet igennem produktionshallen bliver et vigtigt redskab for produktionschefen.
Disse måleparametre er bare ikke brugbare, og måske decideret fejlagtige, hvis de knyttes til et corporate performance management-system, hvis formål er at give topledelsen et billede af virksomhedens præstation i forhold til forretningsstrategien.
- Vi oplever, når vi taler med it-folk, at der er voksende udfordringer med at skabe systemer, der kan måle virksomhedens overordnede præstation, siger Nigel Rayner.
Omvendt lurer gevinsten om hjørnet, hvis det gøres rigtigt.
­- Corporate Performance Management-systemer vil have den største effekt på virksomhederne i de kommende år sammenlignet med andre investeringer i business intelligence, vurder Nigel Rayner.

Virksomheden i helikopterperspektiv
Corporate performance-systemerne er på en måde sidste trin på BI-evolutionsstigen. Systemernes fornemmeste opgave er at se virksomheden i et helikopterperspektiv, så ledelsen konstant har et aktuelt billede af, hvordan det står til, så der kan ageres tidligt, hvis måleparametrene afviger fra strategien.
Nigel Rayner beretter om et eksempel fra en større amerikansk virksomhed. Da it-folkene med ansvar for business intelligence-systemet fik til opgave at strikke en løsning sammen til topledelsen, faldt de over flere end 300 målepunkter.
På samme tid fik virksomheden ny CEO, og da han så de mange målepunkter, sagde han, at dem kunne han ikke bruge til noget som helst, hvorefter han lagde en liste på 20 punkter, som han gerne ville have målt. Og de fandtes ikke blandt de 300, som virksomheden allerede havde.
­- Men selv da vidste ingen, om det var de rigtige 20 måleparametre, forklarer Nigel Rayner, der betegner det som et meget udbredt problem.
Ifølge Nigel Rayner handler det om - som så mange gange før - at få forretningen og it til at tale sammen. Det kan eventuelt foregå i regi af et såkaldt BI-kompetencecenter, hvor repræsentanter fra forretningen sættes sammen med it-folkene.
Og rollefordelingen er ifølge Nigel Rayner meget klar.
Det vil typisk være it-afdelingen, der identificerer problemerne med målepunkterne, men det kræver forretningens tilstedeværelse at analysere, hvordan målepunkterne skal kombineres, for at det giver topledelsen målepunkter, der knytter sig direkte til strategien.
Selv om han mener, at forretningen skal være den helt naturlige drivkraft, giver han stafetten til it-afdelingen, når det handler om at identificere problemerne. For det er langt fra sikkert, at forretningen selv ser dem.
­- Mange virksomheder er meget siloorienterede, og de enkelte afdelinger bekymrer sig ikke om hinanden. It-afdelingen har den fordel, at den går på tværs af virksomheden, siger Nigel Rayner, der peger på, at it dermed kan tænde advarselslamperne, hvis der foregår forskellige initiativer på tværs i organisationen.

It opdager fejlene
Han peger også på et andet aspekt. It vil hurtigt være i stand til at opdage, hvis der foregår inkonsistente målinger på tværs af forretningen.
Endnu et eksempel fra den virkelige verden ifølge Nigel Rayner. En stor, multinational koncern agerede blandt andet efter et strategisk parameter, der drejede sig om indtjeningen per produkt. Da it-afdelingen blev sat til at samle data til et performance management-system, fandt den ud af, at virksomheden indtil da ikke havde funderet beregningen af indtjening per produkt på samme måde.
- Tidligere skete denne måling i hver enkelt produktionsenhed, forklarer Nigel Rayner.
En lidt forenklet opskrift fra Nigel Rayner lyder, at virksomheder i første omgang skal forstå, hvad de vil måle. Typisk vil 70 procent af de tal, som ledelsen koncentrerer sig om, være af finansiel karakter. Resten vil være tal fra virksomhedens drift, der knytter sig til de finansielle tal. Kunsten er at finde disse parametre.

Stor værdi i rigtige målinger
Værdien i korrekte måleenheder og et CPM-system oven på den eksisterende BI-platform er store, vurderer Nigel Rayner. Han anslår, at netop sådanne investeringer vil gavne allermest sammenholdt med andre investeringer i BI.
Mange organisationer har fortsat problemer med ordentlige systemer til at budgettere og forecaste. Mange bruger stadig regneark. Det er ikke godt nok, men der er et stort potentiale, siger Nigel Rayner.
Og netop derfor har virksomhederne så stort fokus på BI-investeringer. Når først CPM bliver implementeret fornuftigt, bliver det et strategisk konkurrenceparameter på det globale marked. Næste skridt bliver - ifølge Nigel Rayner - at der endvidere bygges performance management-systemer til virksomhedernes enkelte afdelinger som salg, marketing, produktion og it.
Det vil ifølge Nigel Rayner ske i løbet af de næste par år. ??

OriginalModTime: 20-02-2007 12:50:15




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

06. november 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

12. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

13. november 2024 | Læs mere