Telebranchen jagter det næste guldæg

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. januar 2007.


De små, korte tekstbeskeder på mobil­telefonen har gået deres sejrsgang over det meste af verden, og i 2006 blev der afsendt mere end 1,2 billioner sms'er, vurderer analyse­huset Gartner. Nu leder branchen efter det næste guldæg.

Succesen var nærmest et uheld. Ingen operatører ville røre ved den nye tjeneste, der kunne bruges til at sende små, korte beskeder fra den ene mobiltelefon til den anden.
Dengang, i starten af 1990'erne, var sms en forkortelse for system management system, og beskeder til mobiltelefoner var ukendt land. Faktisk var selve mobiltelefonen nærmest ukendt land.
I dag er historien en helt anden. Sms-beskeder har for længst manifesteret sig som den største succes i den trådløse teleindustris 30-årige historie, og for hvert år der går, bliver der sendt flere og flere sms'er. Analysehuset Gartner forventer, at der i 2010 vil blive sendt mere end 2,3 billioner sms'er. 2.300 milliarder. Det er cirka dobbelt så mange som blev afsendt i 2006.
Også i Danmark er markedet vokset enormt. I det første halvår af 2006 sendte danskerne næsten to milliarder flere sms-beskeder end i 2004, viser tal fra IT- og Telestyrelsen.
Alligevel er jagten nu gået ind på at finde det næste guldæg, der kan dække det behov, som de fleste endnu ikke ved, de har, og som kan generere endnu flere penge til teleselskaberne. Der vil dog næppe blive tale om en egentlig udfordrer til den trone, som sms'en i dag sidder på, vurderer Stephanie Pittet, der er analytiker hos analysehuset Gartner.
- De nye tjenester skal ses som et udtryk for, at operatørerne leder efter nye måder, at tjene penge på - ikke for at erstatte sms'en. Derfor introducerer telebranchen så mange tjenester, som de overhovedet kan for at se. hvilken tjeneste der bliver det næste guldæg, siger Stephanie Pittet.

Når teleselskaberne har kastet sig ud i nye kommunikationsformer, skyldes det, at mætningsniveauet for markedet er ved at være nået, og det gør det svært for teleselskaberne at få de nye kunder, der giver flere kroner i pengekassen. I stedet ser teleselskaberne muligheder i at få forbrugerne til at tage datatrafik, som eksempelvis MMS-beskeder og videotelefoni, til sig.
I Danmark forventer landets største teleselskab, TDC, at kunne forøge omsætningen på taleopkald med én procent frem til efteråret 2009. I samme periode tror selskabet, at indtjeningen på datatjenester vil stige med 19 procent.
I stedet for at introducerer helt nye kommunikationsformer, vil de nye tjenester i højere grad bygge på tjenester og services, som vi kender allerede i dag, fortæller vicedirektør for TDC Mobil, Anders B. Christjansen.
- Vi kommer til at se mange af de tjenester, vi kender fra computeren, på mobiltelefonen. Det kan for eksempel være instant messaging, mail­adgang og kalendere. Det kan godt være, at de bliver lidt anderledes på mobilen, men jeg forventer, de bliver meget ens, for vi har vænnet os til den måde, de fungerer på i dag, siger han.
Han fortæller også, at nye, mobile kommunikationstjenester næppe vil rykke ved sms-beskedens status som den foretrukne kommunikationsform, selvom nye tjenester sandsynligvis vil kannibalisere markedet. I stedet forudsiger han, at kagen vil blive større. I takt med, at der kommer flere mobile tjenester, vil danskerne kommunikere mere og på flere forskellige platforme.

Faktaboks:
De mulige guldæg
Mms: Mms-beskeder er aldrig blevet den succes, som teleselskaberne havde håbet, det ville blive. Forbrugerne har ikke taget muligheden for at tilføje billeder og lyd til traditionelle tekstbeskeder til sig, og i Danmark er niveauet af afsendte mms'er vokset meget lidt siden 2005. Analysehuset Gartner skyder skylden på blandt andet manglende brugervenlighed og for høj pris.

Mobil instant messaging: Mobil IM kombinerer den allestedsnærværende sms med muligheden for at se, om modtageren er til stede eller ej, ligesom i MSN Messenger, Yahoo og AIM. Teleselskabet 3 har lanceret mobil IM, og flere andre forventer at følge trop.

Videobeskeder: Der er stadig håb for videobeskeder, selvom forbrugerne har været langsomme til at tage videoopkald og billedbeskeder til sig. Ideen bag videobeskeder minder meget om almindelig videotelefoni, men i stedet for at vise video med sig selv, er det i stedet levende billeder fra ens omgivelser, der toner frem på modtagerens mobilskærm.

Trådløs e-mail: Muligheden for at tjekke sin e-mail på telefonen har mest fanget forretningsfolk, der med produkter som Research In Motions BlackBerry har haft adgang til postkassen, hvor end de måtte befinde sig. Analysehuset Gartner forventer, at flertallet af udbydere af e-mail på nettet vil udvikle nemme måder at få adgang fra telefonen, som eksempelvis Googles har gjort det med deres mobile Gmail-læser. For teleselskaberne vil markedet bestå af at sælge sikre forbindelser til firmaets fortrolige mail-postkasser.

Unified Messaging: Unified Messaging samler alle former for kommunikation i én enkelt postkasse, der viser blandt andet e-mail, sms'er og ubesvarede opkald. Der er adgang til postkassen fra både telefon og computer, hvilket eksempelvis giver mulighed for, at beskeder på telefonsvaren kan aflyttes fra computeren.

Afsendte mobilbeskeder

Millioner 1. halvår 2004 1. halvår 2005 2. halvår 2006
Sms'er 2.981 3.951 4.901
Mms'er 4 12 13

OriginalModTime: 18-01-2007 14:18:10




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere