Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. januar 2007.
Consumer Electronic Show blev også i 2007 en udstilling med tusindvis af nye produkter men uden en egentlig stjerne. Nye produkter til hjemmenetværket, medieafspillere og stadig bedre HDTV dominerede.
Las Vegas. Samsungs pressemøde var et tilløbsstykke, der næsten skabte tumultagtige scener i de lange køer, som opstod for at komme ind til pressemødet. Her kunne den øverste chef i forretningsenheden digitale medier, Gee Sung Choi, konstatere, at målet for 2007 blot er at udbygge den allerede i forvejen dominerende position på markedet for tv.
Herefter tog hans næstkommanderende med ansvar for teknologiudviklingen over og præsenterede en kavalkade af nye Samsung-produkter med forbedring af opløsning og farve.
Alt sammen nyheder med gode salgsperspektiver, men ikke stjerner, der kunne funkle på samme måde som de tidligere introduktioner af for eksempel VHS, cd-afspilleren og Blu-ray. CES har ikke haft en sådan stjerne de sidste to år.
- CES er meget interessant i år, fordi der ikke er noget nyt. Det er helt klart, at her er en branche, der leder efter et nyt produkt at sælge, siger Juha Christensen.
Han er en skarp iagttager af teknologibranchen efter selv at have været med til at udvikle mobilplatformen Symbian og herefter Microsofts mobilplatform. Derudover er han stifter af selskabet Senopia, som udvikler mikrosegmenterede mobilløsninger. Ligesom de fleste andre iagttagere, Computerworld talte med på CES, ser han snarere nogle tendenser, som de vigtigste nyheder fra verdens største forbrugerteknologiudstilling.
Hjemmenetværk er den ene tendens, som er afgørende for udviklingen af forbrugerteknologien lige nu. Indhold til mange medspillere er den anden. Begge tendenser rummer meget komplicerede produkter, der kræver samarbejde mellem mange forskellige parter om standarder, rettigheder og lignende ikke-gadgets-relaterede emner.
Så der er udsigt til, at CES også næste år bliver en stor oplevelse med masser af nyheder, som deltagerne kan tage med hjem og sælge til forbrugerne. Men den store stjerne i form af ét produkt kommer næppe til at lyse over Las Vegas heller ikke i de tidlige januar-dage i 2008.
Faktaboks:
40 år med CES
Den amerikanske brancheorganisation for forbrugerelektornik CEA arrangerer Consumer Electronic Show, der har 40 års jubilæum i år.
2007-udgaven fandt som de sidste mange år sted i Las Vegas, hvor der var udstilling i både Las Vegas Convention Center og Sands Expo - i alt udstilling på, hvad der svarer til 35 fodboldbaner. Derudover deltager en lang række virksomheder forskellige steder på byens hoteller.
CEA forventede, at årets 2.700 udstillere ville kunne trække mindst 140.000 professionelle besøgende til CES. Men de første uofficielle prognoser tyder på, at det reelle tal i år kommer langt over 150.000 besøgende.
Debut på CES
1970: Videomaskinen
1981: Cd-afspilleren
1996: Dvd
1998: High Definition Television (HDTV)
2001: Microsoft Xbox
2003: Blu-ray DVD
OriginalModTime: 11-01-2007 14:17:53