Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. januar 2007.
Mobilitet var blandt de hotteste emner på årets gadget-fest i Las Vegas. Alle de store spillere vil have deres bid af den mobile kage. Men trods hidsig vækst på området er lønsomheden under pres.
Det mest mobile medie vinder. Sådan lyder en gammel tommelfingerregel inden for medieforskningen. Den forløbne uges grandiose messe for forbrugerelektronik, det årlige Consumer Electronics Show i Las Vegas, har sat en fed streg under, at mobiliteten også er konge, når det gælder de kommende års teknologiske udvikling.
Der er på de første par dage af messen kommet en lind strøm af nye mobile initiativer - og det er ikke bare de trådløse giganter som Nokia og Motorola, der har haft travlt. Også selskaber, som traditionelt har haft fokus på andre områder - Yahoo, Microsoft, Cisco med flere - har nu for alvor set det mobile lys.
På MacWorld - et separat arrangement i San Francisco - afslørede Apple (der jo for længst er kronet som mesteren i det mobile musiksegment) et ambitiøst bud på fremtidens mobiltelefon i form af den spritnye iPhone, som blev mødt med udbredt jubel fra analytikerne.
Bill Gates holdt åbningstalen på CES, men det er altså ikke i pc-segmentet, at det sner.
- Over alt på dette års udstilling, både i korridorerne og i plenumoplæggene er det klart, at elektronikbranchen planlægger med henblik på en fremtid, hvor håndholdte enheder og ikke pc'er vil være det vigtigste redskab, når forbrugere og erhvervslivet skal have adgang til digitalt indhold både derhjemme og på kontoret, skrev den udsendte for amerikanske Market Watch.
Der er en række konkurrerende platforme på det trådløse område - for eksempel PDA'er og bærbare computere - men det er så afgjort mobiltelefonen, der er den centrale brik i fremtidens teknologipuslespil. Det er i høj grad mængden, som gør det. Før udgangen af 2007 vil der globalt være tre milliarder mobilbrugere, og det gør mobilen til det suverænt mest udbredte stykke forbrugerelektronik. Samtidig er væksten i salgstallene fortsat imponerende: Nokia venter, at salget af enheder vokser med op til ti procent i år og for første gang runder en milliard.
Mobilen har vist sig som en uhørt smidig platform for integrationen af en række forskellige behov - traditionel telefoni, datatjenester, musik, film og tv. Snart vil tjenester som navigation og nye muligheder for trådløs kommunikation fra maskine til maskine også blive standard i mobiltelefoner til massemarkedet.
Forbrugerelektronikken er under hastig forandring, og den største del af væksten fremover vil komme fra den tredje verden. Det vil yderligere styrke mobilens position.
- Hvis du tager til Kina, Indien eller andre markeder i udvikling vil mobilen ikke kun blive den måde, hvorpå du laver dit første telefonopkald. Den vil også blive dit første møde med en computer, sagde Motorolas topchef Ed Zander i sin tale til CES.
Så alt ser altså rosenrødt ud for mobilindustrien? Nu ikke så hastig. For med væksten kommer også nye problemer. Spørg bare Ed Zanders Motorola, der så sent som sidste uge måtte melde om en indtjening, der var miserable 30 procent lavere end forventet - mest fordi det er svært at spinde guld på salg af terminaler til ludfattige indere og kinesere.
En branche i hastig vækst, bestemt, men vokseværk kan også gøre ondt.
OriginalModTime: 11-01-2007 14:10:08