Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. januar 2007.
Dansk landbrug har internationalt en stærk konkurrenceposition takket være en avanceret anvendelse af viden og teknologi. Det har været nøglen til dansk landbrugs konkurrenceevne siden det unge Amerika begyndte at oversvømme det gamle Europa med lavpriskorn i slutningen af 1800-tallet.
Satsningen på viden og teknologi har ikke kun gavnet dansk landbrug ved at løfte produktiviteten og skabe nye produkter inden for mejeri og slagteri. Der opstod også afledte industrier, som i dag forsyner verden med alt fra maskiner til medicin og måleapparater. Desto større grund til at landbruget omfavner digitaliseringen som nutidens innovationsværktøj. Det kan ikke alene sikre landbruget en førerposition internationalt, det kan åbne for fremtidige milliardindustrier.
Det er langt fra kun en forfængelig forestilling. Mulighederne blev kortlagt af Teknologisk Fremsyns arbejdsgruppe "Fra jord til bord" for nu et år siden. Rapporten lagde op til en lang række innovationsprojekter på tværs af landbruget og it-branchen bakket op med midler fra det Strategiske Forskningsråd, Højteknologifonden og EU's 7. rammeprogram. Et år senere er den enslydende melding fra forskere og eksperter, at satsningerne ikke nyder fremme, og at forskningsmidlerne går til andre formål. (Læs side 10-11).
Tilsyneladende matcher ambitionsniveauet og beslutningerne i landbruget ikke mulighederne. Såvel IT-Branchen som Teknologisk Institut advarer ligefrem om, at med den nuværende satsning på digital innovation, risikerer dansk landbrug snarere at miste sin førerposition på verdensmarkederne i de kommende år, frem for at lukrere på forspringet og mulighederne.
Situationen er ikke unik for landbruget. Som Computerworlds revision af digitaliseringen af de danske brancher har vist i løbet af de seneste måneder, står mange andre i en tilsvarende situation - fra detailhandelen til byggeriet - med bankerne som den hidtidige innovative undtagelse.
Det er ikke alene bemærkelsesværdigt - det er stærkt bekymrende. Informationsteknologien har næppe på noget andet tidspunkt været tilgængelig for så mange og haft en så stor betydning som innovationsværktøj - tilmed på et tidspunkt, hvor nytænkning i form af nye produkter og løsninger er bredt anerkendt som nøglefaktor for økonomisk succes og fremgang.
Vi har - som nation - helt indlysende behov for at genfinde en anerkendelse om digitaliseringens betydning og muligheder i beslutningslaget i dansk erhvervsliv. PLS Rambølls digitale statusrapport "It i praksis" viste sidste år, at hver tiende topleder i Danmark har en så svag forståelse for it, at de ikke er i stand til at deltage i innovationsprocesserne i deres egen virksomhed på en meningsfuld måde. De manglende digitale ambitioner i mange danske brancher er givetvis et spejlbillede af ledernes digitale kompetenceunderskud - og her er landbruget tydeligvis ingen undtagelse, historien til trods.
Desværre er der ikke meget, der tyder på, at denne kompetencebrist er ved at blive udbedret. Derfor bliver beslutningerne om fremtiden også ved med at blive taget med afsæt i et delvist uoplyst og på mange måder forældet verdensbillede, som ikke rummer de digitale innovationsmuligheder, vi rent faktisk står overfor.
Det er en stor skam. Vi har helt åbenbart behov for en oplysningskampagne, der nedbryder barriererne for en stærkere digitalisering af dansk erhvervsliv - en kampagne, der på en pædagogisk og kontant måde illustrerer gevinsterne og vækstmulighederne i digital innovation. Det kan bane vej for en strategidebat på tværs af danske brancher, forskningscentre og organisationer om, hvordan vi sikrer den konkurrencefordel og vækst, som tydeligvis ligger i den næste digitaliseringsbølge, men som alt for mange ser ud til at tro, at den blot indfinder sig af sig selv.
OriginalModTime: 11-01-2007 13:06:48